Egy harminc év körüli nő az egyik kiskereskedelmi élelmiszerlánc önkiszolgáló pénztáránál fizetéskor előkapja a zsebéből a mobiltelefonját, csak „csippant” vele, gyorsan felnyalábolja a megvásárolt termékeket és már távozik is. A hozzáértő számára ez teljesen természetes, de vajon mit szólnak ehhez azok a fogyasztók, akik még a bankkártyás fizetést is nehezen szokták meg?
Folyamatosan növekvő
felhasználói kör
Lehet, hogy a fizetési megoldás látványa szokatlan, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint az elmúlt időszakban jelentősen nőtt az okoseszközzel végrehajtott tranzakciók száma. A jegybank statisztikai összesítéséből kiderül, hogy 2021 harmadik negyedére a mobilfizetések darabszámukban és összegükben is háromszorosára ugrottak a bázisnak tekinthető 2020. első negyedéves adatokhoz képest. Bár az biztos, hogy a koronavírus-járvány sokat lendített a készpénzmentes fizetések terjedésén, a szintén „fertőzéselkerülő” kártyás vásárlások önmagukban csupán mintegy negyven százalékkal nőttek ezen időszak alatt.
Pusztán ezekből az adatokból persze túlzás lenne azt a következtetést levonni, hogy a bankok az ügyfelek érdektelensége miatt hamarosan bejelentik a plasztik bankkártyák megszűnését, a számok mégis ebbe az irányba mutatnak. Míg 2020 elején a mobilfizetések aránya értékben és darabszámban egyaránt 3-5 százalék körül mozgott az összes kártyás fizetéshez képest, addig 2021 harmadik negyedévében ugyanezek az arányszámok már hét–tíz százalékra ugrottak, azaz megduplázódtak. S amikor a mobilfizetések aránya majd, a nem is annyira távoli jövőben eléri a 10-15 százalékot, az már sokkal érzékelhetőbb lesz a vásárlók számára is – vetítette előre a piac várható alakulását a BiztosDöntés.hu pénzügyi összehasonlító portál alapítója és bankszámla-szakértője. Gergely Péter meggyőződése, hogy
belátható időn belül egyre többen, köztük az idősebb korosztály képviselői is elkezdenek majd mobillal fizetni a pénztáraknál ugyanolyan rutinosan, mint a harmincas éveikben járó fogyasztók. A digitális megoldásokra nyitott fiatalok pedig, akiktől a mobiltelefon gyakorlatilag elválaszthatatlan, egymás között és odahaza is terjesztik majd a praktikus és biztonságos fizetési megoldást.
Mit tud az okoskészülék
a pénzügyekben?
Ahhoz, hogy a magyarországi banki ügyfelek körében a mobilfizetés sikeresen elterjedjen, mindenképpen szükséges teljesülnie néhány feltételnek – mutatott rá lapunk érdeklődésére a szakember, aki a BiztosDöntés.hu látogatóinak tavaly nyár óta hazánkban elsőként tette lehetővé azt, hogy a banki mobilapplikációk szolgáltatásai alapján is összehasonlíthassák az egyes bankszámla-konstrukciókat. A feltételek között első az edukáció, azaz meg kell ismertetni a fogyasztókkal magát a mobilfizetést.