Interjút adott lapunknak a Gazdasági Versenyhivatal elnöke. Rigó Csaba Balázs több erős mondatot, bejelentést is megfogalmazott:
– A magas inflációról: a jelenség mögött részben egyes piaci szereplők megnövekedett nyereségéhsége állt, aminek a lakosság ki volt szolgáltatva.
– Az online árfigyelőről: a rendszer 2024-ben is elérhető lesz, sőt a fogyasztók javaslatára bekerülnek az alapvető glutén-, laktóz- és tejfehérjementes termékek, illetve például a marhahús is.
– A Booking-ügyről: el kell érni, hogy egyetlen vállalkozás se hozhassa kiszolgáltatott helyzetbe se a pihenni vágyókat, se a nekik szállást kínáló magyar vállalkozókat.
– A közösségi médiáról: az egész világon megérzik majd a TikTok felhasználói, hogy a cég ellen fellépett a magyar versenyhatóság.
– Az új vizsgálatokról: januárban piacelemzést indít a GVH, amelyben a mesterséges intelligencia piaci versenyre és fogyasztókra gyakorolt hatásait, kockázatait vizsgálja.
– A nemzetközi ügyekről: a magyar hivatal januártól megfigyelőként csatlakozik a türk államok versenytanácsához.

– A pénzügyi tárca becslései szerint a decemberi infláció hét százaléknál is alacsonyabb lehet. Ön ugyan a versenyhatóságot vezeti, de idén a GVH sokat foglalkozott az árak ügyével, így adódik a kérdés: saját sikerüknek is érzik, hogy az infláció az év eleji 25 százalékról az esztendő végére igencsak lecsökkent?
– A Gazdasági Versenyhivatal mindig a magyar fogyasztók és a tisztességes vállalkozások oldalán áll, a bajban pedig a magyar emberek különösen is számíthatnak a versenyhatóságra. Nem volt kérdés, hogy nekünk is lépnünk kell, számos egyéb ok mellett ugyanis azonnal érzékeltük, hogy felborultak, torzultak a piaci viszonyok, ami hozzájárulhatott a kiemelkedő mértékű hazai inflációhoz. Célzott és gyors vizsgálatokat indítottunk a tejtermékek és bizonyos tartós termékek piacán. Ezek tényszerűen igazolták a hipotézisünket.
– Nevezetesen?
– Nevezetesen azt, hogy egyes kereskedelmi szereplők, köztük az elmúlt években a magyar piacon százmilliárdos profitot termelő nemzetközi multicégek a költségeik emelkedésénél nagyobb mértékben, indokolatlanul növelték bizonyos alapvető élelmiszerek árát. A gyorsított ágazati vizsgálataink egyértelműen alátámasztották, hogy az infláció mögött részben egyes piaci szereplők megnövekedett nyereségéhsége állt, aminek a lakosság ki volt szolgáltatva. Némely vállalkozások kihasználták, hogy egyes termékek iránt az árak jelentős emelkedése ellenére sem csökkent érdemben a kereslet. Megfigyelhető volt emellett az is, hogy a boltok a hatósági áras élelmiszereken elszenvedett veszteségeiket más, kedvelt élelmiszerekre terítették szét. Ez is hozzájárult a kiugró mértékű élelmiszer-inflációhoz.