A kínai kereslettől függ az európai autóipar sikeressége

Ma veszi kezdetét a világ legnagyobb autóipari szakkiállítása Sanghajban. Kína a reménysugár a Covid-válságban az európai, és köztük a német autógyártók számára. Kínában az első három hónapban az új autók eladása 76 százalékkal nőtt, az európai autógyárakban kínai vásárlóknak készítik a legnagyobb, legdrágább kocsikat.

2021. 04. 19. 6:30
Visitors gather at Geely Auto's booth during the Auto China 2016 auto show in Beijing
Geely-modell szélvédőjét fényesítik a távol-keleti járműexpón. Olyan jó, mint a Volvo? Fotó: Reuters
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ipari szakértők becslései szerint a világ legnagyobb autópiacával rendelkező Kína ebben az évben akár hat vagy még több százalékkal növelheti nemzeti össztermékét. Az elektromos autók értékesítése várhatóan különösen gyorsan növekszik. – A hetvenszázalékos növekedés sem jelentene meglepetést – mondta a személygépkocsi-szövetség főtitkára, Cui Dongsu az egyik német sajtóügynökség munkatársának az autókiállítás megnyitása előtt. Ferdinand Dudenhöffer német ipari szakértő az Automobilwoche.de portálnak nyilatkoztva

a kínai gazdaságot hatalmas mozdonyhoz hasonlította. – Kína mindenkit megelőz – mondta a Center Automotive Research (CAR) igazgatója.

– Bár az Egyesült Államokban is javul a helyzet, mivel az új kormány nagy ösztönző csomagja az autóvásárlást is népszerűsíti, ám ez messze nem lesz olyan nagy hatású, mint a kínai konjunktúra – vélte Dudenhöffer. Európában valószínűleg stagnál, vagy csupán kis mértékben növekszik majd a gazdaság.

Geely-modell szélvédőjét fényesítik egy korábbi kínai autókiállításon. Szemmel látható a fejlődés
Fotó: Reuters

A CAR Center szerint ma világszerte minden harmadik autót (32,4 százalék) Kínában adnak el. Az arány 2025-re 34 százalékra emelkedhet, mondta Dudenhöffer. 2025-ben a harmincmillió új autót eladó kínai autópiac tízszer akkora lesz, mint a német. Ez pedig növeli a Kínától való függőséget is.

– Autógyártóink már ma sem képzelhetők el a kínai értékesítések nélkül – mondta a szakember. – A müncheni, a stuttgarti vagy a wolfsburgi munkahelyek Kínától függnek. Tegyük hozzá, ez igaz a győri, kecskeméti és debreceni munkahelyekre is.

– De nincs alternatíva: ha Németország sikeres lesz a kínai piacon, akkor sikeres lesz az autóiparban. Ellenkező esetben megszűnik a német járműipar – állította Dudenhöffer.

– Kínában az autók iránti fizetőképes kereslet virágzik, különösen az év eleje óta.

Az első három hónapban az új regisztrációk 76 százalékkal 6,48 millió egységre emelkedtek.

A nagy ugrás mögött persze az egy évvel korábbi alacsony bázis áll. De ha ettől el is tekintünk, továbbra is valódi, erős húszszázalékos a növekedés – mondta Dudenhöffer. Az autóeladások növekedését elsősorban a gyors gazdasági fejlődés hajtja. Az első negyedévben a kínai gazdaság 18,3 százalékos rekordnövekedést produkált az előző év azonos időszakához képest. A kormány az egész 2021-es évre több mint hatszázalékos növekedést jósol, a Nemzetközi Valutaalap (IMF) pedig még ennél is többre, nyolc százalékra számít.

Az autópiac egészén belül különösen az elektromos és hibrid autók értékesítése növekszik dinamikusan. Jia Xinguang, a Kínai Autókereskedők Szövetségének az igazgatója az elektromos autók értékesítésének a mozgatórugójának a benzinüzemű járművekre vonatkozó korlátozásokat tekinti, amelyeket a nagyvárosokban rendre bevezetnek. Például úgy, hogy korlátozzák az új rendszámok kiadását, és előnyben részesítik az elektromos autókat. – A környezettudatosság vagy a támogatások nem játszanak kiemelkedő szerepet – mondta Jia Xinguang.

Mindent megmutatnak

A sajtónapokkal ma kezdődő Auto Sanghai 2021 mintegy ezer kiállítóval jelenleg a világ legnagyobb autókiállítása. Több százezer látogatót várnak a tizenkét kiállítócsarnokba április 28-ig. Az európai gyártók, mint az Audi, a BMW és a Mercedes-Benz, a VW új elektromos modelljeiket mutatják be, és feltűnően sok lesz az SUV, illetve a crossover. Mivel Kínában tavaly nyár óta a koronavírust jórészt kontroll alatt tartják, a szeptemberi pekingi után alig hét hónappal ez lesz már a második nagy autókiállítás. A látogatóknak azonban negatív koronateszteket kell felmutatniuk, meg kell mérniük a testhőmérsékletüket, és egy okostelefonos alkalmazás segítségével be kell bizonyítaniuk, hogy nem jártak veszélyeztetett területeken.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.