Áramszedővel vonatozhatunk a Balaton körüli pályákon

A nyáron már FLIRT motorvonatok viszik a nyaralókat Balatonfüredre, ám az északi parti vasút korszerűsítése folytatódik Tapolcáig és Keszthelyig. Ha elkészülnek a fejlesztésekkel a kivitelezők, villanyvonattal körüljárhatóvá lesz a magyar tenger.

2021. 03. 16. 14:05
A Desiro szerelvények ideálisak a nyári forgalomban: alacsony padlósak és légkondicionáltak Fotó: Fotó: MTI/Jászai Csaba
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közzétette az uniós értesítőben a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely, és ehhez kapcsolódva a Tapolca–Ukk vasútvonal fejlesztésére kiírt tervezői közbeszerzés eredményét a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. A kivitelezők feladata a szűk keresztmetszet kiváltásának, a villamosításnak, az állomásépületek átépítésének, valamint a központi forgalomirányítás kialakításának előkészítése. A jelen fejlesztés a Szabadbattyán és Keszthely közötti villamosítás második üteme. Mint lapunk is beszámolt róla, az első ütemet a Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeren az idei nyári szezonra befejezik.

Mostanáig dízel Desiro motorvonatok vitték a nyaralókat a Balaton északi partján
Fotó: Fotó: MTI/Jászai Csaba

A tervezett vonal hossza 105 kilométer, amely a Balatonfüred–Tapolca–Keszthely és az Ukk–Tapolca szakaszokból tevődik össze. Az előbbi a Balaton partjával párhuzamosan halad, azonban az Ukk felé tartó vonal észak felé haladva Bobánál eléri a Budapest–Szombathely–Sopron vasútvonalat. A fejlesztés része 25 megálló, állomás tervezése, az állomások vágányhálózatának az átalakítása és a biztosítóberendezések átalakításának megtervezése.

Az érintett vonalszakasz felújítása nemcsak az érintett településen lakóinak jelent majd javulást a vasúti szolgáltatásban, de az egész Dunántúl vasúti hálózatának a működtetése szempontjából fontos. Mint a fejlesztés előkészítésében részt vevő szakértő kérdésünkre elmondta,

ha elkészülnek az érintett szakaszok, akkor – egyetlen rövid rész kivételével – villanyvonattal körbejárható lesz a Balaton. De még ennél is érdekesebb, hogy ez a körvasút úgy működhet, mint amilyennek a budapesti körvasutat tervezi a kormány: egyfajta óriási vasúti gyűrűként, amely a négy égtáj felől összegyűjti és elosztja a járatokat.

Ez lehetővé teszi, hogy például a Dunántúl északnyugati feléből, Sopronból, Szombathelyről érkező vonatok Füredre, vagy Keszthely érintésével akár Pécs, akár Gyékényes határátkelő felé haladjanak tovább.

A Balaton északi partján jelenleg a Szabadbattyán–Balatonfüred vonalszakaszon dolgoznak a kivitelezők, a munka a nyári szezon kezdetéig befejeződik. A fejlesztés sokat javít majd a nyaralók komfortérzetén, nem egyszerű feladat ugyanis a nyári balatoni szezon közlekedési igényeinek a kiszolgálása.

A tó és a Budapest közötti közúti és vasúti kapcsolatok kielégítők az év tizenkét hónapjából tízben. Azonban a maradék két hónapban, különösen a júliusi és augusztusi hétvégeken, illetve azok kitüntetett óráiban szinte kiszámíthatóan ellehetetlenül a közlekedés: dugóban állnak az autók, és a vonatokon egy tűt sem lehet leejteni.

A közút áteresztőképessége adott, azonban a vasúti szolgáltatás rugalmas lehet, feltéve, ha ehhez megvannak a megfelelő eszközök. Például a pálya, amely ha felújított és villamosított, akkor lehetővé teszi, hogy a MÁV-Start az iskolai szünet idején a Balaton mellé vezényelje korszerű, légkondicionált, elővárosi villamos motorvonatait. Ez jól működik a déli parton, ahol az elmúlt években korszerűsítették a pályát, és ennek következtében a FLIRT-ökkel kiszolgált gyorsvonatok akár egy óra alatt leérnek a Déliből Siófokra. Ez az ajánlat pedig igencsak versenyképes az M7-esen dugóban ácsorgással szemben. Az északi oldal adottságai azonban mások: szintkülönbségek, szűk kanyarok teszik lehetetlenné, hogy a vonatok sebességi rekordokat döntsenek. Másfelől a villamosítás hiánya miatt eddig nem voltak bevethetők az elővárosi forgalom ászai, a villamos motorvonatok sem.

Ezen változtat a most folyó felújítás, amelynek révén az észak-balatoni vasútvonalon kiépül a villamos vontatású közlekedést szolgáló infrastruktúra.

A felújítás során a felsővezetéki oszlopok állításán kívül mélyítik a csittényhegyi alagutat is. Az alagút űrszelvénye nem tette lehetővé a felsővezeték kiépítését – magyarul, nem fért volna be a vonat áramszedője –, ezért most a teljes pályaszerkezetet mélyebb szintre helyezik.

Korábban a dízel vontatás miatt a Budapestről Balatonfüred felé utazók vonatát Székesfehérváron megállították, és a mozdonyt V43-ról gázolajosra cserélték. Ha befejeződik a rekonstrukció, akkor a Balatonfüredig utazóknak a villamos vontatás gyorsulásából eredő időnyereséggel csökkenhet az eljutási idő. Fontos az is, hogy a nyári hőségben a légkondicionált motorvonatok vonzóbbak a hagyományos, gravitációs szellőzésű vasúti kocsiknál.

Ha a nyárra átadják a Balatonfüredig korszerűsített vonalat, a székesfehérvári mozdonycsere elmarad, illetve Füreden történik majd meg, esetleg az utasoknak át kell szállniuk. De már nem sokáig. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója bejelentette, hogy

ha a beszerzés a tervek szerint halad, akkor a villamos-hibrid, vagyis az áramszedős–akkumulátoros kettős üzemű motorvonatok közül az első tíz Budapest és Tapolca között közlekedik majd 2023-tól, Füredtől behúzott áramszedőkkel.

A Szabadbattyán–Balatonfüred közötti hatvan kilométer hosszú szakasz villamosítása és részleges felújítása nettó 23 milliárd forintba kerül. A pályarekonstrukciós munkálatoknak köszönhetően az eddigi sebességkorlátozások megszűnnek. A villanyvonatok nemcsak gyorsabb, kényelmesebb, de környezetvédelmi szempontból is fenntarthatóbb alternatívát kínálnak majd a Balaton északi partján utazóknak.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.