Hedonisták és aktivisták – így alakulnak át a vásárlási szokások

Az online vásárlások népszerűségét tovább növelte az egészségügyi veszélyhelyzet

Munkatársunktól
2020. 08. 06. 10:55
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hosszú távon minden második ember fogyasztási szokásait átalakítja az egészségügyi vészhelyzet világszerte – derül ki az EY több mint 14 ezer fős nemzetközi kutatásából. A krízist követően a vevők egy meghatározó része visszatérne a megszokott életviteléhez, azonban ők se bíznak abban, hogy ez maradéktalanul megvalósulhat. Az átformálódó igények miatt a cégeknek újra kell gondolniuk szolgáltatásaikat – szögezi le az EY kutatása.

A vásárlók egyre nagyobb aránya – 40 százalékuk – ugyanakkor abban bízik abban, hogy végső soron visszatérhet megszokott fogyasztási szokásaihoz, azonban köztük is megoszlanak a vélemények arról, hogy ez milyen mértékben képzelhető el. Az EY Future Consumer Index tanulmánya ezeknek a vevőknek öt markáns csoportját határozta meg aszerint, hogy milyen tényezők befolyásolják döntéseiket.

Az első csoport az akciófüggők, ők teszik ki a megkérdezettek közel harmadát. Számukra a termék ára lesz a legfontosabb, ők állandóan figyelik a kedvezményeket. Az elsősorban idősebbekből és egyedülállókból álló csoport tagjai nem foglalkoznak a márkákkal, elég, ha a termék biztosítja alapigényeiket, emiatt várhatóan kevesebbet költenek a jövőben, mint korábban.

Akciófüggők: a megkérdezettek csaknem harmadának továbbra is az ár lesz a legfontosabb
Fotó: Teknős Miklós

Egészségtudatosnak a válaszadók mintegy negyede definiálta magát. Nekik a saját és családjuk egészsége az elsődleges, így azokat a márkákat választják, amelyek biztonságosságáról meg vannak győződve. Minimalizálják a felesleges kockázatokat, így lehetőleg online szerzik be a szükséges termékeket. Ez a csoport gondolja leginkább azt, hogy életmódja hosszú távon is megváltozik.

A válaszadók 17 százaléka számára a Föld sorsa a legfontosabb, őket környezetvédőknek aposztrofálja a kutatás. Tisztában vannak azzal, hogy tevékenységük milyen hatással van a körülöttük lévő világra. A kor- és társadalmi osztály szempontjából is vegyes képet mutatótó szegmens tagjai olyan vállalatokat keresnek, amelyek osztják ezeket az értékeket. Hajlandók többet fizetni a kiváló minőségű, etikus forrásból származó, fenntartható termékekért.

Az úgynevezett aktivisták csoportja elsősorban városi értelmiségiekből áll, a kutatásban részt vevők 16 százalékát teszik ki, és ők nagyobb figyelmet fordítanak a cégek társadalmi hatására. Őszinte és átlátható szervezeteknek adnak bizalmat, és bizonyítékot is várnak arra, hogy a márka a profit mellett a közösség igényeit is figyelembe veszi.

Hedonistának bizonyult minden kilencedik válaszadó, ők elsősorban a millenniumi és a Z generáció tagjai. Nem aggódnak egészségük és anyagi helyzetük miatt, gyakran járnak plázákba és éttermekbe. A veszélyhelyzet sem aggasztja őket, és emiatt nem változtatják meg életmódjukat. Továbbra is azokat az élményeket keresik, amelyek segítenek számukra a legtöbbet kihozni az életből.

– Az elmúlt években egyre inkább teret nyerő online vásárlások népszerűségét tovább növelte az egészségügyi veszélyhelyzet. Ezt bizonyítja az e-kereskedelemmel foglalkozó cégek részvényeinek szárnyalása is. Bár sok mindenben fokozatosan visszatérünk vagy vissza fogunk térni a megszokott normákhoz, hosszú távon a digitalizáció erősödése garantáltan velünk marad – mondta Demeter Ákos, az EY üzleti tanácsadással foglalkozó területének partnere a kutatás kapcsán. – Ebben a nehéz helyzetben a hazai cégek akkor tudnak növekedni, ha a vevők változó igényeihez alakítják portfóliójukat, egyedi digitális szolgáltatásokat fejlesztenek ki, és biztosítják átlátható működésüket – tette hozzá a szakértő.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.