A Mol Bubi teljesen új dimenziókat nyitott a budapesti közösségi közlekedésben. Mára a rendszer megvalósította eredeti célját, hozzájárult a kerékpározás mint reális városi közlekedési alternatíva elfogadtatásához, népszerűsítéséhez. A sikeres bevezetésnek köszönhetően egy széles körben ismert, elismert (például a Forbes 2015-ben a legtrendibb magyar márkák közé választotta), értékes brand jött létre a megosztáson alapuló közlekedési eszközök piacán.
A népszerű közbringarendszer 2014 óta elérhető Budapesten, hat év után azonban elérkezett az ideje annak, hogy alapjaiban újuljon meg a szolgáltatás: a felhasználói igények és a szokások, valamint a technológiai lehetőségek is jelentősen megváltoztak ez idő alatt. Ezért írt ki közbeszerzést a vállalat a rendszer átalakítására, ennek köszönhetően az új Mol Bubi 2021 tavaszától lesz elérhető a felhasználók számára.
Tavaszig szünetel a szolgáltatás
A jelenleg érvényben lévő üzemeltetői szerződés 2020. november 29-én jár le, amelyet a BKK nem hosszabbított meg az átmeneti hónapokra, tehát a szolgáltatás tavaszig szünetelni fog. A leállás egyébként is elengedhetetlen lett volna a rendszer átalakításához, erre pedig a téli időszak a legideálisabb: ilyenkor az átlagoshoz képest 90 százalékkal alacsonyabb a kerékpárok kihasználtsága.
A téli hónapokban napi szinten 230-280 bérlés jellemző, de előfordult már olyan nap is, amikor kilencvennél kevesebb felvételt regisztráltak.
A hosszabbítás költségei ezzel szemben irreálisan nagy kiadásokkal terhelték volna a BKK egyébként is megtépázott költségvetését, amely a koronavírusnak betudhatóan megközelítőleg harmincmilliárd forintos hiányt mutat.
Csökkenő szén-dioxid-kibocsátás
A Mol Bubi születése óta a 2071 darab almazöld biciklivel megközelítőleg hárommilliószor utaztak, jellemzően nyolc percig használták a bringákat alkalmanként, amelyekkel összesen hozzávetőleg hatmillió kilométer utat tettek meg, miközben egymillió kilogramm kibocsátott szén-dioxidtól óvták meg Budapestet.
A közbringa népszerűsége a kezdeti lendület után alábbhagyott, ugyanis megmutatkoztak annak hibái: a nehéz kerékpárok, a bonyolult, személyes jelenlétet igénylő regisztrációs rendszer, a 25 ezer forintos kaució, a nehézkes kerékpárfelvétel miatt folyamatosan csökkent a felhasználók száma. Idén tavasszal viszont a százforintos havi díjnak, az online regisztrációnak és a kaució eltörlésének köszönhetően sokan visszatértek a Mol Bubihoz, a rekordszintű új felhasználó nyomán pedig átlépte a százezret a regisztrált ügyfelek száma.
Az új Mol Bubi rendszerében 1200 teljesen új, a jelenleginél könnyebb kerékpár érkezik Budapestre, s az állomány további négyszáz biciklivel bármikor bővíthető. A leendő szolgáltatónak defekttűrő, fújt gumikkal kell felszerelnie a kerékpárokat, amelyek a jelenlegi szivacstömlős kerekekkel szemben könnyebb és gyorsabb haladást biztosítanak. A tervek szerint rugalmas tarifarendszer lép életbe, amelyben a BKK-bérlettel rendelkezők jelentős kedvezményekre számíthatnak.
Az üzemeltetéshez új informatikai háttér épül ki, s mindehhez felhasználóbarát, új applikáció érkezik, amellyel egyszerűen és gyorsan lehet igénybe venni a szolgáltatást.
Közbeszerzési eljárással választják ki az új szolgáltatót
Az üzemeltetési modell is megváltozik, ezáltal jóval kedvezőbb lehet a rendszer fenntartása. A BKK lízingszerződés keretében bérelné az eszközöket a leendő szolgáltatótól a következő öt évben, így nem kellene megvásárolnia a bicikliket. A logisztikáért és a karbantartásért is ez a társaság felel majd. Városszerte megmarad a jelenleg rendelkezésre álló 158 dokkoló, de a BKK a jövőben újszerű – úgynevezett free-floating – megoldásokat is tesztel majd a felhasználók kényelme érdekében. Ezzel egy esetleges későbbi bevezetés esetén az is lehetővé válhat, hogy az ügyfelek a kerékpárokat előre kijelölt virtuális dokkolóknál helyezzék el.
A Mol Bubi születése óta a 2071 darab almazöld biciklivel megközelítőleg hárommilliószor utaztak, összesen mintegy hatmillió kilométert
Fotó: Kurucz Árpád
Az új Mol Bubi rendszerben azonban nem lesznek elektromos meghajtású biciklik. Ennek az az oka, hogy az e-kerékpárok jelentősen növelnék a közbringarendszer fenntartási költségét, ugyanis ezeknek a bicikliknek nemcsak a beszerzése, hanem a későbbi üzemeltetése is többszörösébe kerül a hagyományos kerékpárokénak.
A BKK közbeszerzést hirdetett a majdani szolgáltató kiválasztására, az eljárás jelenleg is fut. A pályázat sikeres lezárását és a szerződés megkötését követően bármikor elindulhat a rendszer.