Vlagyimir Putyin orosz elnök a múlt hét elején jelentette be a Déli Áramlat-projekt leállítását. Mára körvonalazódik, hogy a visszavonulónak tűnt lépéssel a kontinensnyi ország valójában új frontot nyitott, méghozzá a Moszkvával folyvást konfrontálódó Brüsszel felé. Hogyan is? Európa jelentős része a Déli Áramlat nélkül is kapna az orosz energiából, csak drágábban, ugyanis Moszkva Törökország felé fordítja az új gigavezetéket, a törökök pedig ráteszik a maguk tranzitdíját arra a gázra, amit eddig „nagykeráron” vett Európa. Ennek árfelhajtó hatásán kívül térségünknek még azzal is számolnia kell, hogy – mint erre számos szakértő rámutat – a vezetékhez csatlakozás költségeit újra kell tervezni.
Ebből az optikából az sem szorul már magyarázatra, mekkora térségbeli versenyelőnyt és stabilitást jelenthet Magyarországnak, hogy energiakiszolgáltatottságát 2010 után jelentősen csökkentette az energiacégek visszavételével, s ma már egy expanzív vállalaton keresztül (Mol) térségi szövetségeket is kezdeményez. Az Európai Unió viszont magyarázhatja majd az elégedetlenkedő országoknak, hogy miért annyi az annyi – nem csoda, hogy máris mintha úgy tűnne, az újsütetű EB-elnök, Jean-Claude Juncker szinte könyörög az oroszoknak, mégis folytatódjon a Déli Áramlat építése.
Menjünk sorban, melyik országban mi történt Putyin bejelentése óta, míg el nem érünk az elforgatott gázvezetékig, Törökországig.
Az EU egyik szegény pólusa, Bulgária – mint ez Boriszov miniszterelnök nyilatkozatából alább kiderül – biztosra vette, hogy a GDP-t felhajtó költségvetési bevételt jelenthet az országukon át vezető kábel – talán már el is költötték a pénzt. A Déli Áramlat szempontjából az első napokban egyébként a legfontosabbnak Bulgária tűnt, Putyin ugyanis – szóban – Szófia „akadékoskodására” hivatkozta függesztette fel a projektet. Az ellenzék máris felült a lóra, s azonnal benyújtottak egy Déli Áramlatot támogató javaslatot, mire Bojko Boriszov miniszterelnök kiállt a parlament nyilvánossága elé, és azt mondta, az oroszok oldalán pattog a labda, mindenki őrizze meg a nyugalmát. – Vannak olyan kérdések, amelyeket szeretnék megvitatni az Európai Bizottság képviselőivel – tette még hozzá. Mindez december elején volt, a gyors körbenézés után már a szófiai kormány is azt látja, a Déli Áramlat nélkül nagyon nehéz lesz, sőt, Brüsszelhez is fordult hétfőn: „A jövőben is támogatni fogom azt az álláspontot, hogy a Déli Áramlatnak bolgár területen kell áthaladnia, miután ez hasznos az országnak. A tervből származó közvetett bevételek sokkal nagyobbak, mint a tranzitdíjból származó, ígért 400 millió euró. Brüsszelbe küldjük Tomiszlav Doncsev miniszterelnök-helyettest és Temenuzska Petkova energiaügyi minisztert, ragaszkodni fogunk a Déli Áramlat építésének az uniós szabályokkal összhangban megvalósuló folytatásához.”