Törökországon át mehet az alternatív „Déli Áramlat”

Ha a „kemény stratégia” sikerre vezet, akkor megvalósul az, amit az eredeti vezeték feladatának szántak.

mr
2014. 12. 05. 15:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az orosz állami energetikai cégnek ehhez meg kell győznie a tőle földgázt vásároló európai partnereket, hogy 2020 után a Nyugat-Törökországban megépítendő gázelosztóból vigyék tovább az energiahordozót, és építsenek saját erőből gázvezetékeket Közép-Európába – állapította meg az újság. A Gazpromnak hat év múlva jár le a jelenleg érvényes tranzitszállítási szerződése Ukrajnával.

Ha ez a „kemény stratégia” sikerre vezet, akkor megvalósul az, amit a Déli Áramlat feladatának szántak. Ha azonban a Gazpromnak nem sikerül megegyeznie a vásárlóival, akkor elveszíti európai szállításainak negyedét – tette hozzá a Kommerszant.

A tekintélyes orosz politikai-gazdasági napilap értesülése szerint az új gázvezetéket igen rövid idő alatt le tudják fektetni a Fekete-tenger alatt, a Törökországba vezető Kék Áramlattal párhuzamos útvonalon, majd Nyugat-Törökországon keresztül a görög határig menne, ahol gázelosztót létesítenének. A Gazprom és az orosz gázt jelenleg Ukrajnán keresztül beszerző európai cégek közötti szerződések többségében az ausztriai Baumgarten szerepel elosztó állomásként.

Ez a terv teljesen megváltoztatja a földgáz szállítási útvonalak kialakítását Dél- és Közép-Európában, valamint erőteljesen megnöveli a tranzitországgá váló Törökország geopolitikai súlyát – mutatott rá a Kommerszant cikke. A lapnak gázpiaci szereplők úgy nyilatkoztak, hogy mindez jelentős kockázatokkal is járna. Szerintük a Gazprom európai partnerei igényt tarthatnak arra, hogy a gázelosztó az ukrán–orosz határnál legyen, hogy az ukrajnai gázvezetékrendszert használhassák a továbbszállításra.

Ukrajnán keresztül a legtöbb orosz gázt Olaszország kapja: 25 milliárd köbmétert évente. Az ország ellátását a Kommerszant cikke szerint megoldaná a tervek szerint az Azerbajdzsánból Törökországon keresztül vezető Trans Anatolian Natural Gas Pipeline (Tanap) és az ahhoz kapcsolódó, Görögországon, Albánián át és az Adriai-tenger alatt tervezett Trans Adriatic Pipeline meghosszabbítása. Mindkét vezetéket 2018-ra akarják üzembe állítani.

Magyarország, Szlovákia és Ausztria felé azonban új, évi 20 milliárd köbméter földgáz szállítására alkalmas csővezetéket kellene építeni. A lap szerint ugyanakkor van más megoldási lehetőség is: az Északi Áramlat gázvezetékből már így is eljut a gáz Csehországon át, az OPAL-on keresztül Szlovákiába és Ausztriába. A szállítást ott kellene megnövelni.

Szakértők kételkednek abban, hogy a Törökország irányába megépítendő gázvezeték szállítási teljesítménye elérheti a Déli Áramlat tervezett évi 63 milliárd köbméteres kapacitását. Ezzel kapcsolatban Volkan Ozdemir, energiapolitikával foglalkozó török szakértő szerint a Gazprom legfeljebb 40 milliárd köbméter gázt tudna az új vezetéken eljuttatni a görög határig. Ennek a fele a török piac igényeit látná el.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.