Dilettantizmus Berlinben

A tervek szerint október 31-én nyílik meg Berlin új, Willy Brandt nevét viselő repülőtere, amely leginkább a tervezési és szervezési baklövésekről híresült el. Berlin és Brandenburg tartományok már 1996-ban elhatározták, hogy a régi schönefeldi mellé egy új repülőteret létesítenek, az első kapavágás azonban csak 2006-ban történt meg, az ünnepélyes megnyitóra pedig tizennégy évvel később kerül sor.

Vida Ákos (München)
2020. 10. 27. 9:15
Berlin Brandenburg Airport
19 October 2020, Brandenburg, Schönefeld: Barrier tapes at check-in counters in Terminal 1 of the new Berlin Brandenburg Willy Brandt Airport (BER). A good two weeks before the opening of BER on 31.10.2020, trial operations with extras and numerous test runs ended on 15.10.2020 after more than three months. Photo: Bernd von Jutrczenka/dpa Fotó: BERND VON JUTRCZENKA
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A megnyitóhoz vezető út nem volt könnyű. Berlin és egész Németország nevetségessé vált, mi, német mérnökök szégyelltük magunkat – jelentette ki nemrég az új repülőtér igazgatója. – Nincs okunk ezzel a projekttel büszkélkedni, nem lesz nagy parti, csak egyszerűen kinyitunk – fűzte hozzá Engelbert Lütke Daldrup. A tervezési és szervezési baklövésekről elhíresült, a tervezett 2,7 milliárd helyett a végén hatmilliárd euróért megépült repülőteret a Lufthansa és az ­Easyjet itt landoló repülőinek utasai fogják hivatalosan használatba venni. Mégsem ők lesznek azonban a legelsők, mert az október 21-én üzembe helyezett kormányterminálra érkezett luxemburgi tárgyalásairól hazatérve Julia Klöckner mezőgazdasági miniszter. A kormányterminál azonban csak egy ideiglenes építmény, mert a 344 millió euró­ba kerülő végleges épület munkálatait még tavaly decemberben leállították. A Bundeswehr kormánygépei­nek bázisa továbbra is a régi Köln–Bonn repülőtéren van. Minden egyes hivatalos útra induló kormánydelegá­cióért onnan repülnek át Berlinbe, hogy felvegyék utasaikat.

Az új berlini reptér megnyitásával véget ér a régi Berlin–Tegel reptér története is, amelyen először 1960-ban landolt egy Air France-repülőgép, és történetének zárómozzanataként november 8-án innen indul utolsóként szintén egy Air France-gép Párizsba. De a repülőtér katonai része egyelőre tovább fog üzemelni, és helikopterekkel innen szállítják a politikusokat úti céljaikhoz – írja a Berliner Morgenpost napilap.

Számos német napilap beszámolt az építkezés során elkövetett kínos hibákról, amelyek következtében ez a projekt a nevetség tárgyává vált. A sajtó korrupt műszaki vezetőről és dilettáns építésvezetőről ír, és több kormánymegbízott is belebukott az építkezésbe. Az épületek elkészültekor derült ki például, hogy a terminálok több kilométernyi kábelrengetegét nem szabványszerűen rögzítették: vagy a távhő- és vízvezetékek csatornáiban helyezték el, vagy egyszerűen utólag, mert hiányoztak a tervek. A bizalmas információkat tartalmazó tervek egy része 2014-ben egy szemétkupacon landolt, óriási botrányt okozva.

A füstelszívókat a pincén keresztül vezették ki a szabadba, és a számos áttervezés miatt az egész berendezést teljesen újra kellett építeni. Az egyéb tűzvédelmi berendezéseket rossz méretezés miatt többször is át kellett tervezni és építeni. Az első beépített ventilátorok túl nehezek voltak, fennállt a veszély, hogy azokkal leszakad a tető. Az elektromos ajtók vezérlése hibás volt, a világítás vezérlése sem működött rendesen, a lámpák éjjel-nappal világítottak, senki sem tudta kezelni őket, az áramfogyasztás költségei az egekbe szöktek. A reptér alatti vasútállomás már 2012-ben elkészült, és az alagútban azóta járnak a szellemvonatok, hogy szellőztessék, nehogy a falak bepenészedjenek.

Az állomás mozgólépcsőit túl rövidre méretezve rendelték meg, a lefelé vezető mozgólépcsőket elfelejtették betervezni, ezért nem is építették be. A német vasúttársaság és a reptér üzemeltetője a mai napig nem tudott megegyezni, hogy ki a felelős ezért a hi­báért. A terminál négyezer helyiségének egyharmadát a rengeteg áttervezés miatt téves számozással látták el, így egy esetleges vészhelyzetben a mentőalakulatok nem tudtak volna eligazodni. A már évek óta elkészült terminálépület 750 monitora folyamatosan, kísértetmoziként működött, de mostanra elavultak, mindet ki kellett cserélni.

Az eddigi hat tervezett megnyitó után talán október 31-én sikerül pontot tenni ennek az egyáltalán nem vicces történetnek a végére. A végelszámolás ezután jön, amikor az összes beszállító számlája beérkezik.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.