Drónnal fenyegetnek a klímaaktivisták

A klímaváltozás ellen küzdő brit aktivisták drónokat akarnak reptetni a londoni Heathrow repülőtéren. A drónok komoly biztonsági kockázatot jelentenek a fel- és leszálló repülőgépekre. Trautmann Balázs katonai, repülési szakújságíró szerint aggasztó, hogy a mára viszonylag olcsón, könnyen beszerezhető eszközök elterjedése terrorkockázatot is jelent.

Zetelaki Réka
2019. 09. 14. 14:42
Activists Valerie Milner-Brown and Linda Davidsen pose with drones near Heathrow Airport in London
Két környezetvédő pózol a repülőgépek megzavarására alkalmas eszközökkel Heathrow közelében Fotó: REUTERS/Henry Nicholls
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Letartóztattak két klímavédő aktivistát tegnap, akik a londoni Heathrow repülőtéren terveztek drónokat reptetni, hogy tiltakozzanak a szén-­dioxid-kibocsátás ellen. A Heathrow Pause nevű csoport célja az volt, hogy a tiltott területen belül, de a repülési pályákon kívül reptessenek játék drónokat, ezzel megállásra kényszerítve a forgamat a repülőtéren. A légi irányítás jelezte, megelőzték az akciót, és semmilyen fennakadás nem volt érzékelhető, az utasok épsége végig biztosítva maradt.

– Ezt az ­akciót inkább politikai jellegűnek tekinteném, mert ha valaki meg akar támadni egy repülőteret, nem jelenti azt a rendőrségnek – mondta a Magyar Nemzetnek Trautmann Balázs katonai, repülési szakújságíró. – A hatóságok egy ilyen esetben fel tudnak készülni. A Gatwick reptéren azért volt sikeres az akció, mert a rendőrség nem tudott róla, ezért kellett riasztani a brit hadsereget is – idézte fel a tavaly decemberi esetet, amikor drónok miatt teljesen leállt a forgalom London második legnagyobb forgalmú légikikötőjében.

Önmagukban a drónok megjelenése azért aggályos, mert fennáll az ütközésveszély. A kereskedelmi forgalomban lévő drónok esetében ritka, hogy elérjék a tízezer méteres utazómagasságot, ezért a fel- és a leszállás közben jelenthetnek problémát. Ha a hajtómű „megeszi a drónt”, akár le is állhat, magyarázta Trautmann Balázs.

Elmondta, amennyiben a drón a pilótafülke ablakához ütközik, az utasszállító gép műszerekkel még biztonsággal lehozható, ám mindez komoly gondot okozhat kisebb repülőgépek esetében. A repülőtereken problémás az apró járművek észlelése, hiszen kis méretűek, csendesek, jórészt műanyagból készülnek, amelyeket a radar nem észlel.

Távolabbra tekintve ez a kérdés komoly terrorkockázatot jelent, hiszen a drónokat nem csak a légi közlekedés megzavarására alkalmazhatják, hangsúlyozta a szakújságíró. Néhány évvel ezelőtt még szinte ismeretlen volt ez az eszköz, ma már viszonylag olcsón, könnyen hozzá lehet jutni Magyarországon is.

– Egy drónra akár robbanószerkezetet is lehet erősíteni, és hogyha ezt egy utasokkal megtöltött jármű fölé irányítják, az komoly tragédiához vezethet. Szíriában a Hmeimim katonai repülőteret támadták többször házilag bombázóvá átalakított drónokkal, ám ott ezeket egyszerűen lelőtték. Ezt egy nagyvárosban azonban nem lehet megtenni – emelte ki.

Két környezetvédő pózol a repülőgépek megzavarására alkalmas eszközökkel Heathrow közelében
Fotó: REUTERS/Henry Nicholls

Megelőzni úgy lehet a bajt, ha hamis parancsjeleket továbbítanak a drón számára vagy megszakítják a jármű és irányítója közötti kapcsolatot. A jelenlegi esetben is ez történt: a rendőrség megzavarta azt a frekvenciatartományt, amellyel a drón kommunikált, így fel sem tudott szállni az aktivisták járműve.

A repülőterek körzetében egyébként jogszabály tiltja a drónok használatát. Néhány polgári kereskedelemben lévő drónba beépítettek GPS-alapú korlátozó modult, amely egyfajta virtuális falként korlátozza a repülő eszközök belépését a védett helyekre, például a pályaudvarokra, katonai objektumokra, atomerőművek területére. Ezek azonban nem feltörhetetlen szoftverek, és számos eszköz egyáltalán nem rendelkezik ilyen modullal. Magyarországon például több esetben is megjelentek olyan felvételek az interneten, amelyek egészen biztosan tiltott helyen készültek, idézte fel Trautmann Balázs.

A repülőtéri védekezéssel kapcsolatban elmondta, nem ritka, előfordul az is, hogy ragadozó madarakkal próbálnak drónokra vadászni, de nehéz és költséges folyamat a madarak betanítása, másrészt ez csak bizonyos méretekig működik.

Civil akció is minősülhet terrorcselekménynek

Akár felelősen, akár jóhiszeműen követik el, egyértelműen terrorcselekménynek minősül a drónok repülőtérre való beröptetése – mondta lapunknak Földi László biztonságpolitikai szakértő a brit aktivisták akciójával kapcsolatban. – Terrorcselekményt elkövethet az is, aki csak viccelni akar. A légi forgalom akadályozása, veszélyeztetése, és ezzel emberek életének kockáztatása a legszigorúbb jogszabályokkal ütközik – emelte ki.

Fotó: REUTERS/Peter Nicholls

A terrorizmus klasszikus definíciója szerint olyan tudatosan elkövetett cselekmény, amelynek célja emberek életének vagy egy célpontnak a megsemmisítése. Földi László szerint terrorcselekménynek minősül egy akció akkor is, ha az elkövetők nem vallják magukat terroristának, nem kaptak kiképzést, azonban tömeg elleni merénylet, tehát egy de facto terrortámadás valósul meg. – Főként, ha egy ilyen forgalmas repülőtér ellen vetnek be drónokat: ez a cselekmény súlyának megfelelő büntetést érdemel, már csak az elrettentés miatt is – emelte ki. A szakértő szerint a drón esetében is megvalósítható volna, hogy a fegyverekhez hasonlóan engedélyhez kössék a vásárlást. Amíg ez nincs korlátozva, ezek az eszközök bármilyen célra felhasználhatók.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.