– Az Ön nevéhez fűződik többek között egy, a konzervativizmus témájáról Cambridge-ben nemrég lezajlott, nemzetközi konferencia megszervezése. Ön ez alkalommal elsősorban Roger Scrutonról beszélt, arról, hogy ő kit tekintett saját művészetelméleti mesterének. Mi volt ennek a rendezvénynek az apropója?
– A júliusi konferencia előzménye egy sikeres, 2022-ben megrendezett budapesti disputa volt, mely szintén a brit intellektuális konzervativizmusról szólt. Akkor azt a kérdést jártuk körül, hogy a ma még ugyan kormányzó erőt képviselő Tory Párt egyre rosszabb helyzetének hátterében vajon nem az áll-e, hogy a szellemi hátország és a konkrét politika között nincs megértés. Különleges kihívás volt ezután magyarként Cambridge-be próbálni betörni, ami persze visszatérő vágy a magyar szellemi életben.

Jómagam annak idején egy évig vendéghallgató voltam az Oxfordi Egyetemen, és a doktori dolgozatomhoz kutatásokat végeztem Cambridge-ben is, így jól ismertem a terepet. Emellett a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) részéről vendégprofesszorunk, Philipp Blond is kapcsolatot jelentett, aki meghatározó politikai kommentátor a brit jobboldalon, valamint Daniel Pitt, fiatal doktorandusz, aki korábban egy évig volt intézetünk, a Politika- és Államelméleti Kutatóintézet fiatal kutatója. Cambridge-ben a Churchill Archívum segítségével tudtuk megrendezni a július 6–7-i találkozót, angol és amerikai résztvevőkkel, elsődlegesen az NKE finanszírozásában. Célunk az volt, hogy a két ország hosszú történeti-alkotmányos hagyományaira építve beszélgessünk, vitázzunk. 47 fő vett részt a kétnapos konferencián, Londonból, Cambridge-ből is számos kutató és doktorandusz érkezett.
– Ez olyan kapcsolatépítő esemény volt, amely önnek személyesen is fontos, hiszen a viták iránti érdeklődése legújabb, számvetés jellegű kötetéből is kiderül. Ebben városépítészet-filozófiával is foglalkozik, illetve művészetelméleti kérdéseket tárgyal, valamint klasszikus festményeket elemez. Hogyan született meg legújabb munkája?