Ebben az évben lett harmincnégy éves.
A rendszerváltás gyermeke: 1991-ben alapította a két évvel korábban induló egyesület, a Magyar Alternatív Színházi Központ (MASZK). Akkor még a neve Szabad Színházak Nemzetközi Találkozója volt. 1994-től kapta a máig élő nevét: Thealter.
Már a létrejötte is csodaszámba ment, de az igazi csoda, hogy ennyi ideig fenn tudott maradni. Ebben a fővároscentrikus országban egy vidéki városnak akkor is, később is alig volt esélye arra, hogy folyamatos és jelentős kulturális-művészeti esemény gazdája legyen. Szeged azonban sok tekintetben jobb helyzetben volt, mindenekelőtt azért, mert 1931 óta – kisebb-nagyobb megszakításokkal – fesztiválvárosnak tekinthető, hiszen a Szabadtéri Játékok minden évben ezreket vonz. Másfelől Szegeden nagy hagyománya volt és van az egyetemi színjátszásnak (gondoljunk csak ifj. Horváth István és Paál István korszakos és színháztörténeti jelentőségű működésére), tehát létezik egy olyan nyitott, az újra fogékony nézői réteg, amely bázisa lehet egy alternatív színházi fesztiválnak.
Ez az egyetemi kör már 1989-ben bázisa lehetett a Thealter előzményének is tekinthető East Napkelet Fesztiválnak, illetve 1990-ben a Tavaszi és az Őszi Napforduló Fesztiválnak. És induláskor még a MASZK is egyetemi háttérrel született meg. S nem utolsósorban Szegeden a többtagozatos Nemzeti Színház mellett a hetvenes évektől a Szegedi Egyetemi Színpad, majd annak utódegyüttesei is részesei a helyi színházi kultúrának, s az évtizedek alatt egyéb alternatív-független formációk is léteztek és léteznek.
A Thealter kezdetektől fogva azt tűzte ki céljául, hogy fiatal kísérletező művészeknek és innovatív alkotóközösségeknek megmutatkozási lehetőséget teremtsen. E törekvésükben nem voltak határok, sem fizikai sem művészi értelemben. Felmérték, hogy a magyar színházi élet belterjessége miatt fontos küldetésük lehet a külföldi kitekintés lehetőségeinek megteremtése, s e missziójuk változatlanul lényeges része minden fesztiváljuknak. Az is fontos felismerésük volt, hogy Szeged topográfiailag három régió határvidékén fekszik, s ebből logikusan következett a fesztiválok regionális fókuszának megteremtése, s eképpen a magyarországi együttesek mellett a délvidéki és a romániai magyar és nem magyar produkciók és alkotók bemutatása.