A világ legjobb unalma

Negyven év házasság után elbizonytalanodik néha az ember. Nicolas Bedos Boldog idők című filmje arról szól, hogy egy családban eltelt negyven év.

2019. 12. 31. 6:59
null
Forrás: Cirko Film
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Negyven év házasság után elbizonytalanodik néha az ember. Nicolas Bedos Boldog idők című filmje arról szól, hogy egy családban eltelt negyven év. A gyerekek felnőttek, az élet kalandjának és persze nehézségeinek nagyobb része a szülők háta mögött van. A férj, akit a majdnem hetvenéves Daniel Auteuil játszik, azon kapja magát, hogy egy kicsit már unatkozik.

Nem nagyon, csak éppen egy kicsit. Ezzel a tudattal egy idős férfi akár élete végéig eléldegél, kivéve, ha a sors egy igencsak harsány, magabiztos és tűzrőlpattant asszonnyal áldotta meg. Daniel Auteuil, aki annyira természetesen játszik szinte minden filmjében, hogy a néző általában úgy érzi, éppen erre a szerepre született, méltó feleséget kap Fanny Ardant személyében, aki az idős nőt finom eleganciával, temérdek életenergiával és játszi könnyedséggel kanyarítja a vászonra.

Csakhogy, mivel megérinti őt modern világunk szele, annyira könnyed és fiatalos akar lenni az idős feleség a filmben, hogy ki is vágja egy rossz pillanatában a lakásból azt az „őskövületet”, ami a világon a legjobban emlékezteti a korára: a férjét. Mert a modern ember nemcsak azt találta ki magának, hogy állandóan boldognak kell lennie, hanem azt is, hogy a fiatalság értékkel bír. Amióta világ a világ, mindig az időskor és az azzal járó bölcsesség bírt értékkel, de a modern világ mindent a feje tetejére állít.

Az ördög viszont nem alszik, és bár rosszra tör, sokszor művel jót, kifejezetten akkor van ez így, ha fergeteges francia vígjátékról van szó. Bár ez a film se fergeteges nem tud lenni – pedig nagyon próbálkoznak a készítők –, sőt vígjátéknak sem az igazi, mégis nagyon szórakoztató és elgondolkodtató. Talán éppen amiatt, mert túllép a vígjáték határain, és dráma lesz belőle vagy egészen pontosan tragikomédia. A házaspár fiának az egyik barátja (a mindig szomorú szemű Guillaume Canet alakításában) ugyanis alkalmazott színházban utazik, ők időutazásnak nevezik és millio­mosoknak árusítják a szolgáltatást.

Fotó: Cirko Film

Nem valamiféle kütyüről van szó, hanem konkrét, személyre szóló egyedi produkcióról, amelyben szerepelni lehet. A férj nagy nehezen belemegy a játékba, kap ugyanis ajándékba egy napot, ahova „visszamehet”. Ő 1974. május 16-át választja. A legfontosabb dolog történt ugyanis ekkor az életében: megismerkedett a feleségével. A munka elkezdődik, mindent alaposan el kell mondania arról a napról, hogy aztán megrendezzék neki filmes díszletek között. Az alapgondolat ugyanis az, hogy régen persze minden jobb volt. Még egyszer, utoljára, ha máshogy nem, akkor így, eljátszva, újraélhető minden jó. A néző pedig ekkor kezdi el sejteni, hogy mire megy ki a játék. Ez a parádés szereposztású francia film ugyanis minden pillanatában arról szól, hogy családban, házasságban a legjobb élni, és igen, negyven, de inkább hetven évig.

Manapság, amikor alig szól film arról, hogy családban igazán szép az élet, Nicolas Bedos első rendezése, a 2017-es Adelmanék titka is arról szólt, ki kell tartani egymás mellett egy párkapcsolatban, mert ennél nagyobb kaland nem létezik az életben. A Boldog időkből is hamar kiderül, hogy semmi sem volt egy kicsit sem jobb a 70-es években, csak a főszereplők voltak fiatalabbak. A film látványvilága felidézi a hetvenes évek szórakoztató filmgyártásának színeit, díszleteit, sőt még a történet is arról szól, hogy van szerelem, ami örökké tart. Csak néha unalmas egy kicsit. A mai fiatalokat valószínűleg sokkhatásként éri majd a film mondanivalója, amely dédszüleink régi bölcsességét idézi fel, azt a tudást, amivel korábban mindenki bírt, ami generációról generációra öröklődött. Arra kell ugyanis rájönnie a házaspárnak, hogy ezt a fajta unalmat a világért el nem cserélné soha semmire és senkire.

Hogy miért? Mert ha csak néhány napig nincsen, akkor nagyon elkezd hiányozni.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.