Hegedűs a háztetőn a Budapesti Operettszínházban egyedülálló jelmezekkel

Harminchat év után tér vissza a Hegedűs a háztetőn című musical a Budapesti Operettszínház színpadára ma este 19 órakor. Az előadást az évad zárása előtt több időpontban műsorra tűzi a teátrum, míg július végén a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon nézhetjük meg. A darab jelmeztervezőjével, Berzsenyi Krisztinával beszélgettünk alkotói folyamatról, szakmáról, de az is szóba került, mit hasznosíthatunk a pandémia időszakából.

2021. 06. 25. 7:20
null
Fotó: Art & Lens

Harminchat év után tér vissza a Hegedűs a háztetőn című musical a Budapesti Operettszínház színpadára ma este 19 órakor. Az előadást az évad zárása előtt több időpontban műsorra tűzi a teátrum, míg július végén a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon nézhetjük meg. A darab jelmeztervezőjével, Berzsenyi Krisztinával beszélgettünk alkotói folyamatról, szakmáról, de az is szóba került, mit hasznosíthatunk a pandémia időszakából.

A Bozsik Yvette rendezte Hegedűs a háztetőn különleges zenei világával és keserédes humorával szólítja meg a nézőket, miközben mély, elgondolkodtató történetet mesél el egy XX. század eleji zsidó és orosz közösségről, amelynek életét a vallás és a tradíciók határozzák meg.

– A darab legfontosabb üzenete az egység, amely a jelmezeken is tükröződik – kezdte beszélgetésünket Berzsenyi Krisztina, aki egyebek mellett a Marica grófnő, a Vidnyánszky Attila által rendezett Bánk bán és a Nemzeti Színházban nemrég bemutatott Rómeó és Júlia csodálatos jelmezeit tervezte, ráadásul több mint huszonöt éve dolgozik együtt Bozsik Yvette-tel. Mint megtudtuk, a jelmeztervezés nála mindig a darab és a zene megismerésével kezdődik. – Mindig megpróbálok egy-két mondatban összefoglalható, egyetemes mondanivalót megfogalmazni a műről, ezt követően egyeztetek a rendezővel, de általában összecseng az elképzelésünk. Hálás vagyok a Jóistennek, hogy olyan emberekkel dolgozhatok együtt, mint Vidnyánszky Attila és Bozsik ­Yvette, hiszen nagyon egyfélén látjuk a világot, együtt rezgünk, így öröm a munka – mutatott rá Berzsenyi Krisztina.

Amint megfogalmazódik az egyetemes mondanivaló, azonnal megjelennek a formák, színek, anyagok a jelmeztervező lelki szemei előtt. Így könnyedén lerajzolja, amit lát. A Hegedűs a háztetőn esetében valójában minden egyes karakter nagyon szerethető, kedves. Ám a naturális világ helyett festői világba helyezték az előadást. – Festőien elrajzolt, kedves figurákat álmodtunk meg, akikben a szeretet, mely által mindannyian létezünk, egyformán jelen van.

Amint megfogalmazódik az egyetemes mondanivaló, azonnal megjelennek a formák, színek, anyagok a jelmeztervező lelki szemei előtt
Fotó: Art&Lens

Ez az egység – avatott be a munka részleteibe Berzsenyi Krisztina, aki azt is elárulta, hogy a jelmezekhez Marc Chagall festményeiből merített inspirációt. Mint mondta, sokszor inspirálják festők, képzőművészek alkotásai, azonban most először fordult elő, hogy egyetlen művész ennyire megihlette. A foltosság jelent meg mint egyik lehetséges eszköze ennek a festői nyelvnek, ezért az összes szereplő ruháját foltokból varrták össze, még a nagyon elegáns, jómódú szereplők ruháit is. – A hasonló színárnyalatú foltok festői hatást adnak a ruháknak, de az egész attól lett még különlegesebb, hogy kézzel festettük meg az anyagokat, hogy minél artisztikusabb felületet adjanak. Így egyedülálló jelmezvilágú előadás született, ritkán láthatnak ilyet a nézők – hangsúlyozta a jelmeztervező.

Az összes szereplő ruháját hasonló színárnyalatú foltokból varrták össze
Fotó: Art & Lens

Egy-egy előadásra akár négyszáz ruha is készül a kettős-hármas szereposztások miatt, aminek a megvalósítása három-négy hónapon át tartó, igen feszített munkát igényel. Mint megtudtuk, a Hegedűs a háztetőn jelmezein legalább húsz-harminc ember dolgozott a varrónőktől a fejdísz- és kalapkészítőkön át a színházi cipészig. Az egyfajta csoda, hogy a Budapesti Operettszínháznak még megvan a saját varrodája, hiszen az előbb említett szakmák kihalófélben vannak. Berzsenyi Krisztina szívügyének tekinti, hogy ezt az ágazatot fejlesszék, gondoskodjanak az utánpótlásról.

A pandémiás időszakra rátérve megjegyezte: Ha például a Nemzetiben látható Rómeó és Júlia jelmezeit két hónap alatt kellett volna elkészíteniük, nem lettek volna ennyire szépek, aprólékosan kidolgozottak. Viszont így volt idejük csiszolni a jelmezeken. – Úgy vélem, észre kell vennünk a pandémia pozitív oldalát. Amikor időről időre azzal szembesültünk, hogy csúszik a bemutató, az elkeserítő volt, de egyben azt is jelentette, hogy kaptunk még időt a jelmezek és az egész előadás utolsó simításainak elvégzésére. Jó volt megtapasztalni a teljes nyugalomban való alkotást. Ráadásul Vidnyánszky Attila egy felemelő előadást hozott létre, amelyben a szeretet győzedelmeskedik. Abban hiszek, hogy nem véletlenül kapjuk az élettől a nehézségeket, így ezt a fajta elmélyülést érdemes belecsempészni azokba az időkbe is, amikor visszatér a normális élettempó. Természetesen az lenne a legjobb, ha ezt nem egy járvány miatt tennénk meg, hanem önmagunktól, saját döntéseink által – foglalta össze Berzsenyi Krisztina.

(A borítóképen a Hegedűs a háztetőn című musical egy jelenete látható. Fotó: Art & Lens)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.