Gárdonyi Géza törött lámpája és a papírglóbusz

A drótostótot akár szerecsennek is nézhettük volna, ha nem restaurálják azt a vaskereskedő-cégért, amelyet Fridrich Lajos festett a XIX. század végén. A figura mögötti szürkés ég kékké tisztult, de a fekete lerakódás alól a népviselet minden egyéb apró részlete is újra láthatóvá vált az időjárás és úgy általában az idő által megviselt cégéren. Ezért kellenek a restaurátorok.

Pataki Tamás
2019. 06. 23. 7:45
null
A kulcsszó a megismerés – a műtárgyak helyreállítása nem lehet ötletszerű Fotó: Kurucz Árpád
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor múzeumban járunk, sokszor nem gondolunk arra, hogy a vitrin mögötti vagy a falon függő műtárgyak – legyenek azok kardok, ékszerek, kerámiák, papírok vagy éppen festmények, szobrok – ha nem pont egy bombabiztos raktárban vészelték át a viharos huszadik századot, akkor eléggé romlott állapotban is lehettek, mielőtt oda bekerültek. A lebombázott Budapesten például rengeteg műtárgy sérült meg, van, amelyiket csak mostanában restaurálták.

A Kő/papír/freskó – Megmentett műkincsek 2019 című kiállításon hagyományosan a Magyar Képzőművészeti Egyetem restaurátorhallgatói mutatják be a diplomamunkáikat, vagyis azokat a műtárgyakat, amelyeket az elmúlt évben vagy években helyreállítottak – mindezek az ország különböző nagy múzeumaiból származnak. Az időszaki tárlat nemcsak a végeredményt szemlélteti, hanem a restaurálás egész folyamatát, a műtárgyak előtte/utána állapotát is bemutatja, ami különösen érdekes, és jó néhány esetben egészen megdöbbentő, hogy gondos tervezéssel és jól kiválasztott technikákkal milyen menthetetlennek ítélt festményeket vagy szobrokat állítanak helyre a jó kezű restaurátorok.

Ilyenből számtalan van: a terem fölött lóg például egy hatalmas, 129 elemből összeállított, kovácsoltvas, neobarokk lámpaszerkezet, amelyet most szénfeketének látunk, ám a kezelés előtt felismerhetetlenül rozsdabarna volt a felülete. Itt van Gárdonyi Géza petróleum­lámpája is az 1900-as évek elejéről, amelynek világoskék, virágos-indás búrája darabokra tört. De az üvegrestaurátor alapos munkájának hála, alig látszik a visszaragasztás és a kiegészítés nyoma. Egy műtárgy restaurálásakor a folyamat fele általában a kutatással és a tervezéssel telik el, hisz vannak olyan festmények is, melyeknek fél évig kutatták a történetét, analógiákat keresve hozzájuk, vagy vizsgálták a festékrétegeket, majd több restaurálási tervet is készítettek a hallgatók, melyek közül egy szakmai zsűri hagyta jóvá a végleges megoldást.

A kulcsszó a megismerés – a műtárgyak helyreállítása nem lehet ötletszerű
Fotó: Kurucz Árpád

Mert nem lehet csak úgy, egy 1880-as években készített aradi glóbuszasztal (amely a kiállítás egyik legkülönösebb tárgya) helyreállításába fogni, melynek gömbjét a szokásos fa helyett papírból készítette az aradi könyvkötőmester. Így a papírrestaurátorok feladata volt újból összerakni a szétszakadt, töredezett földgolyót. A műtárgy alsó részét láthatóan kicserélték, és az idők során az eredeti stílustól elütő talapzat is került alá. Rengeteg nyom jelezte, hogy a felületet többször átalakították, ám mivel nem készült róla felvétel, csak találgatni lehet, milyen volt az eredeti – és ilyenkor a restaurátornak minden döntését gondosan mérlegelnie kell: mit tüntet el vagy mit tart meg az átalakításokból, beavatkozásokból.

Különösen nehéz és aprólékos munka lehetett az Esterházy-kincstárból származó XVII. századi, lóra való pallost restaurálni, amely a második világháborúban sérült meg, amikor bomba érte a budavári Esterházy-palotát. A palota feltárásakor kerültek elő a roncsolódott ötvöstárgyak, a pallos ráadásul négy évig volt a törmelékek alatt, és súlyosan megsérült a bükkfából készült hüvelye, az acélpengéje berozsdásodott és elhajlott, aranyozott ezüstveretei, drágaköveinek nagy része pedig megsemmisült. Noha a pengét a hajszálrepedések miatt nem egyenesítették ki – nehogy megrepedjen – a pallos nagy része, a kipótolt drágakövekkel, a fémtisztítással és az aranyozás pótlásával szinte olyan, mint fénykorában. És így valamelyest helyreáll a történelem folyamatossága is.

A kiállítás szeptember elsejéig látogatható a Magyar Nemzeti Mú­zeumban.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.