A reformkor időszakában és 1848–49-ben, Magyarország polgári átalakulásának megalapozása idején a vidéki értelmiségnek nagy közéleti és gazdasági szerepe volt. Míg Nyugat-Európában a forradalmi eszméknek – az 1789-es nagy francia forradalomtól egészen az Európán végigvonuló 48-as hullámig – inkább a polgárság volt a híve, addig Magyarországon és Erdélyben (amelynek 1848-ig külön kormányzata és törvényhozása volt) a vármegyei közép- és kisnemesi csoportok, valamint a honorácior értelmiségi pályákon tevékenykedő rétegek tagjai álltak a reformeszmék mellé.

Ebbe a csoportba tartozott Biró Sándor is, aki 1815-ben (vagy 1816-ban) született az erdélyi Felsőboldogfalván. A székelyudvarhelyi református kollégiumban (amelyet akkoriban főiskolának tekintettek) végezte el a tanulmányait. Ezt követően megválasztották a rétyi református egyházközség presbiterei lelkészüknek. A gyülekezet olyan szegény volt, hogy alig tudta a papját eltartani, aki ennek ellenére mégis ambiciózusan látott hozzá a templom felújításához és az egyházközség anyagi ügyeinek rendezéséhez, például a földterületeinek jövedelmezővé tételéhez.
Rétyi lelkipásztori szolgálata idejében még megvolt a településen az eklézsia megkövetésének sajátos vallási-népi jogszokása. Ez a XVI. századi gyökerű protestáns gyakorlat azt jelentette, hogy a bűnös hívek az egész gyülekezet előtt adtak számot a vétkeikről, és kérték azok megbocsátását. Ezt ugyan a XVIII. században betiltották, de bizonyos erdélyi református közösségekben egészen a XX. század elejéig megmaradt. Biró lelkészsége elején, az 1830-as, 1840-es években esztendőnként négy-öt ilyen esetről tudunk, paráznaság bűne miatt. A nyilvános bűnvallás azonban már nem a teljes templomi gyülekezet, csak a presbitérium egy-két tagja előtt történt.
Biró Sándor már ebben az időszakban sokat publikált például a Protestáns Egyházi és Iskolai Lapok című orgánum hasábjain. A reformkorban Kossuth Lajos és Wesselényi Miklós eszméinek követője lett, nemcsak támogatta az erdélyi Védegylet törekvéseit, de a mértékletességi mozgalom élére is állt, amely az alkoholellenes küzdelem jegyében szerveződött.
Ebben a mozgalomban a mérsékelt irányzathoz tartozott, vagyis nem követelte meg a teljes absztinenciát, viszont a pálinka fogyasztása ellen határozottan föllépett. Ebben is követte Wesselényi bárót, aki az uradalmához tartozó tizenkét faluban 1843-ban betiltotta a pálinka főzését és értékesítését.
Biró mértékletességi egyesületet alapított, amelynek kezdetben 42, később már több mint félezer tagja volt. Több beszédében és írásában is kikelt a mértéktelen pálinkaivás ellen. Az erdélyi nép szegénysége, az abból fakadó minden bűne és hibája legfőbb okaként a pálinkát jelölte meg. 1844. január 1-jén, az egyesület alapításakor az alábbiakat mondta. „Alapítsunk még ma, az új év első reggelén mérsékleti egyesületet, melyben nemcsak egy éven, hanem egész életünkön át a józanság legyen jelszavunk. Ki nem lesz e társaság tagja, hanem részegeskedése által, ölő méregként rontja le egészségét, gyilkosa az magának és dőzsölése által végveszélybe törekedik dönteni hazáját; korcs fia az honának, Istenének nem áldását, hanem minden percben büntetését várhatja fejére, mert rajta, ki háznépe, gyermekei előtt rossz példával jár, rajta teljesülend az Írás szava: »Jaj a botránkozónak, de jaj a botránkoztatónak.«”
Az 1848. március 15-én kirobbant pesti forradalom hírére Biró Sándor Háromszékben a politikai változások élére állt, később részt vett a nemzetőrség és a honvédség szervezésében, a szabad sajtó megindításában és az osztrák támadással szembeni ellenállás szervezésében. 1849 nyarán otthagyta egyházi állását, és kizárólag a katonai pályának szentelte magát.
A magyar honvédség századosaként érte a szabadságharc leverése, amelyet követően bujkálni volt kénytelen: volt ekkoriban debreceni teológushallgató és házitanító is. Ebben az időszakban házasodott meg, és születtek gyermekei.