Annak ellenére, hogy a Rockmaraton 1991-ben indult, azaz két évvel korábban, mint a Sziget, sokáig teljesen a figyelmem radarja alatt repült. Valószínűleg azért, mert olyan együttesek léptek fel rajta, mint a Helloween, a Cannibal Corpse vagy a Hétköznapi Csalódások, ezzel szemben számomra mások mellett olyan populárisabb nevek jelentették a kapudrogot a metál és a punk világába, mint a Linkin Park, a Papa Roach, a Sum 41 vagy a Good Charlotte; meg is kaptam gimiben, hogy divatrocker és -punk vagyok. Az utóbbi ízlésvilágot azonban elsősorban az óbudai fesztivál és a VOLT képviselte, így Dunaújvárosnak a közelébe sem mentem 2016-ig.
Az volt az a legendás év, amelyben a Megadeth közvetlenül a koncertkezdés előtt mondta le a fellépését, ami engem nem izgatott, csak a sok ezer rajongót sajnáltam, de a legendás metálbandának több meghiúsult koncertjére volt már jegyem, mint amennyi megvalósult; 2014-ben a Limp Bizkit társaságában jöttek volna, de lemondták azt is, így 2020-ban meglepődtem, amikor a Five Finger Death Punch előtt valóban kimerészkedett a színpadra Dave Mustaine.
Viszont bár a Rockmaraton továbbra is a klasszikusabb előadókat részesíti előnyben, az idei évben azért fiatalabb bandák is megjelentek, ráadásul a VOLT megszűnt, a Sziget évről évre fukarabban adagolja a gitárzenét, éhes ember pedig nem szagolgatja a sajtot.
És nyilván a szervezők töredékakkora összegből gazdálkodhatnak, mint az említett monstre fesztiválok, a büdzsét céltudatosan használják fel. Nincsenek színházi előadások, óriáskerék, vurstli, a helyszín mérete is kifejezetten apró, öt perc sétára van a két legtávolabbi pontja, viszont mindez pozitívum. Nem szórták el a pénzt felesleges kiadásokra, lényegre törően felállítottak három színpadot, amelyen már a kora délutáni óráktól kezdve éjjelig nonstop dübörög a zene.

És nem kell estig várni a neves nemzetközi előadókra, az első nap a legnagyobb színpadot az osztrák Visions of Atlantis nyitotta, akik egyébként kalózoknak képzelik magukat, körúton belüliként azonban nehezemre esett rezonálni azzal, miként szelik a tengereket és fosztogatnak, a Nightwishre emlékeztető szimfonikus, operaszerű metálhangzás sem boldogítja a fülemet, azt viszont viccesnek találtam, ahogy a közönség a földön ülve evezést imitált az egyik számuk alatt; hasonló idétlen jeleneteket ausztriai fesztiválokon lehet látni, nem véletlen, hogy épp onnan érkezett a banda. Egyébként nem vonzottak hatalmas tömeget, a legtöbben a tikkasztó melegben inkább az árnyékban kerestek menedéket, a Gloryhammer fellépése azonban már nagyobb közönséget csábított a napfényre. Nem meglepő, ők nem kalóz, hanem középkori lovagi aszcendenssel születtek, és vitézeknek is öltöztek be, lendületesebb, látványosabb is volt a performanszuk, ha nem is komolyan vehető az, hogy egy gólemmel vívnak a színpadon.
Félidőben nem is tudtam meghazudtolni magam, a Junkies fellépése vonzott, mint éjjeli lepkét a lámpafény.
És pont akkorát koppantam is. Rájöttem, hogy fővárosiként egy hazai bandáért rajongani olyan, mint egy plátói szerelem: csak a legjobb oldalát látjuk a másiknak. Míg Pesten tipp-topp öltözetben láttam őket az önálló koncertjeiken, most előkerültek a ruhásszekrényből a kinyúlt alsóneműk. Még mindig tombolt a kánikula, kevesen választották őket, és nem tűntek kifejezetten lelkesnek, de az olyan slágerek, mint a Miattad iszom, te állat vagy a Vesztettél enerváltabb előadásban is üt. Az őket követő Tetrarchnak azonban nem derogált a kisebb színpad és közönség, áradt belőlük a lelkesedés. Nem véletlenül, a relatív fiatal amerikai hardcore punk formáció először járt Európában, így valószínűleg annak is örültek volna, ha egy dohos pincében negyven ember bólogat a zenéjükre, amelyhez egyébként olyannyira sikerült kapcsolódnom, hogy ki is hagytam a fesztivál első igazi attrakcióját.