Az autóipar új világa

A globális autóipar a korszakváltás közepén van. A hagyományos értékesítési és technológiai megközelítések kora leáldozóban, és a márkák új eszközökhöz, innovatív stratégiákat keresnek, hogy a vásárlók figyelmét és bizalmát elnyerjék. Az elektromos meghajtás, a digitális szolgáltatások, a gyors innováció és a mesterséges intelligencia uralta ökoszisztémák a meghatározó irányvonalak.

2025. 07. 31. 14:05
Forrás: Jaguar
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az autó ma már több mint egy funkcionális termék, amely az egyik pontból a másikba viszi a tulajdonosát és utasait. A modern autók élményt, identitást kínálnak, és nem mellesleg, bele kell simulniuk az ökoszisztémába. A mai autómarketing már nem (csak) arról szól, hogy mit tud a motor vagy hány lóerő dolgozik a gépháztető alatt. A fókusz a felhasználói élményen, a fenntarthatóságon és a digitális szolgáltatásokon van. Hozzá kell tenni persze, hogy a gyártók az említett preferenciák mellett egyre gyorsabb autókat igyekeznek gyártani, annak ellenére, hogy a világ minden táján szigorítják a megengedett sebesség betartását. Nem kell hatalmas felárakat fizetni a gyorsaságért és a motor erejéért. Mindezt vélhetően a nagy hatékonysággal működő elektromos autók miatt teszik a gyártók, hogy versenyben tartsák a hagyományos, belső égésű motorokat.
 

Marketing a köbön
 

Ahhoz, hogy a gyártók érvényesüljenek és meggyőzzék a vásárlókat, AI alapú konfigurátorokat, virtuális tesztvezetéseket, kiterjesztett valóságú showroombemutatókat alkalmaznak egy-egy modell bemutatásához. A közösségi média- és tartalommarketing dominál: influenszerek, márkanagykövetek, élő élménybeszámolók a vásárlóktól. Vagyis a régi kereskedői trükkök már elavultak, az autó nem adja el önmagát, ugyanis mindegyik márka igazodik a másikhoz, és nagyon kevéssé térnek el egymástól az egyes árkategóriában megtalálható márkák. A fejlesztés iránya már nem az üzemanyag-takarékosság vagy erőforrás-hatékonyság felé mutat, hanem például a fenntarthatóság felé. A „benzintemetők” végérvényesen háttérbe szorulnak. A szén-dioxid-semleges gyártás, az újrahasznosított anyaghasználat és az elektromos hajtás sem különlegesség ma már, inkább elvárás. Meglepő módon ez ma már nem csak a vastagabb pénztárcájú vásárlók privilégiuma, főleg azóta nem, hogy a kínai gyártók megjelentek a piacokon.
 

A márkák többsége – német BMW, svéd–kínai Polestar vagy a Volvo – aktívan kommunikálják fenntarthatósági céljaikat és az ellátási lánc átláthatóságát. Nagyjából ezek a gyártók kezdték el ezt a marketingvonalat és őket követi ma már mindenki. Nagy kérdés persze, hogy miért? A válasz valószínűleg egyszerű.

Az autógyártás az új modern hajtásláncok miatt magas felár felé tolódott el.

Az új hatásláncok másfélszer, kétszer drágábbak voltak öt-hat évvel ezelőtt, mint a hagyományos belső égésű motorral szereltek. Így a belépőáras (fapados verziók) alsó ára is jelentősen megnőtt. Ahhoz, hogy ezt az árugrást a gyártók elfogadtassák a vevőkkel, egyre több korábbi extra felszereltséget építettek a járműbe. Emlékezetes, hogy annak idején a légkondit külön kérni kellett, ma már nemigen találni olyan modellt, amiben nincs.
 

Ilyen lett az egyes digitális eszköz is. Például LCD-kijelző vagy vezetést segítő rendszer. Ezeknek az eszközöknek a segítségével az autó ma már nem pusztán jármű, hanem digitális platform: OTA-frissítések, vezetéstámogató rendszerek, hangvezérlés, smart home-integráció. A háztartásban működő összes okos eszközt irányítani lehet a járműből.
 

Fejlesztési irányok
 

Gyors termékciklus, platformalapú fejlesztés, hirdetik a kínai gyártók. Igazuk lehet, hiszen rohamtempóban, szinte a semmiből hódították meg a világ autópiacait. A kínai gyártók (BYD, Xiaomi) példája mutatja, hogy a gyors piacra lépés (18–24 hónap) kulcs a versenyelőnyhöz. Olyan moduláris platformokkal dolgoznak (STLA, MEB, e-GMP), amivel egyszerre több modellt is rövid idő alatt piacra tudnak dobni. Magyarán, olyan beszállítói háttérrel dolgoznak, amelyek moduláris elemeiből egészen új modelleket is képesek megépíteni és piacra dobni.

Fontos a vertikális integráció, mint például a saját akkumulátorgyártás, szoftverfejlesztés, csipgyártás – ezzel költséget csökkentenek és saját ütemben fejlesztenek. (Ilyen stratégiát követ például a Tesla, a BYD és a Hyundai is.)

A fejlesztési irányok közé tartozik a vezetéstámogatás (ADAS) és autonóm technológia. A vásárlók elvárják az automatikus vészfékezést, sávtartást, parkolási asszisztenst már középkategóriában is.

A teljes önvezetés irányába tett lépések, mint a Tesla FSD vagy a kínai Baidu Apollo projektjei már élesben futnak tesztvárosokban.
 

Kocsiban előfizetés
 

A másik nagy őrület, hogy egyre több gyártó kínál előfizetéses modellt karbantartásra, extra funkciókra (például ülésfűtésre), sőt akár magára az autóra is. Kicsit bizarr, hogy saját autóban valaki előfizet az ülésfűtésre, de szemmel láthatóan eladható szolgáltatás. Ez egyébként abból fakad, hogy a Tesla volt az első, amely előfizetésért vagy felárért frissítette a jármű szoftverét, amivel a kocsi nagyobb sebességre, illetve jobb gyorsulásra volt képes. Ez is mutatja, hogy az autó ma már nemcsak gép, hanem életstílus, szolgáltatás, digitális élmény, sőt sokaknak státusszimbólum. Az autóipar új nyelvet beszél: mesterséges intelligencia, energiafüggetlenség, ökoszisztéma, közösség. Aki ezen a nyelven nem tanul meg beszélni, lemarad – legyen az egy hagyományos luxusmárka vagy egy újszülött startup. Nyilvánvalóan lesznek lemorzsolódók. Az ütemet a ma a kínaiak diktálják, főleg a nagyon gyors piacralépéssel és a remek ár-érték arányokkal.
 

A Jaguar például a felgyorsult gyártástechnológiának az áldozata lett. Az I-Pace elektromos modell bevezetése annyira rosszul sült el, hogy a cég kénytelen volt leállítani a gyártást, ezzel nagyon komoly pénzügyi problémába keveredett. (Leégett akkumulátorok és 3000 javíthatatlan autó visszavásárlása.) 

A piaci elemzők már lemondtak a gyártóról, de a cég radikális irányváltásba kezdett: 2026-ra tisztán elektromos márkává válna, új stílust vezetve be, amit »exuberáns modernizmusnak« nevez.

 A dizájn- és marketingváltás merész, de megosztó. A hagyománytisztelő vásárlókat elidegenítheti, miközben a fiatalabb, modern közönséget próbálják elérni. A megoldást amúgy egy amerikai taxivállalat hozta a Jaguarnak, amely robottaxi-szolgáltatást kínál, és a Jaguar modelljeire építette a stratégiáját. Így a Jaguar kapacitásainak jelentős részét most az amerikai Waymo köti majd le. Minden esetre a Jaguar 2024 óta veszteséges, a portfólió szűk, a nagy versenytársak (a Mercedes EQ, a Porsche Taycan) dominálják a szegmenst. A jövő azon múlik, hogy sikerül-e az új arculat mellé technológiai valóságot és élhető árakat tenni.
 

Mi lesz a Teslával a kínaiak mellett ?
 

A Tesla az elmúlt évek egyik legnagyobb vesztese lehet, ha nem sikerül gyorsan reagálnia a kihívásokra. Idén a második negyedévében 13-16 százalékkal csökkent a bevétel és az eladás.

A cég kínai piaci részesedése is csökkent, a BYD és a Xiaomi megelőzte az amerikaiakat. A cég válasza az olcsóbb modell, a „Model 2”, ez várhatóan év végén vagy 2026-ban jön, vagy az olcsóbbá tett Model Y. Robotaxi a Teslánál is megoldás lehet, idén megkezdődtek az első tesztprogramok (Austinban és Nevadában), cél a teljesen önvezető szolgáltatás – ma még felügyelők ülnek a sofőr helyén, megnyugtatás végett. A sofőröket kiváltó autonóm humanoid robot pedig, ami a Tesla új reménysége, ipari és otthoni felhasználásra készül – Elon Musk szerint ez hosszú távon nagyobb üzlet lehet, mint az autóipar.

Az utóbbi időben az Alfa Romeo sem remekel, annak ellenére sem, hogy a piaci megmondóemberek szerint a cég remek kocsikat gyárt. A vállalat a siker reményében jövőre új Stelvio (STLA Large platform) és 2026-ban új Giulia modelleket vezet be – mindkettőt tisztán elektromos erőforrással szereli fel. A Junior B-SUV jó eladásokkal kezdett, tehát látszik, hogy van szufla a márkában, de Kínában és Észak-Amerikában piacokat vesztett a gyár, főleg a kínaiak előretörése miatt. Az új cél a prémium szegmensben a pozíció visszaszerzése. A márka új vezetést is kapott, aki a Fiat márkától hozza a stratégiai frissességet. Az Alfa sorsa a következő két évben dől el: sikerül-e a modern technológiát prémium olasz dizájnnal és vezetési élménnyel kombinálni?


 Borítókép: Pillantkép a Jaguar új reklámfilmjéből (Forrás: Jaguar)


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.