Az autó ma már több mint egy funkcionális termék, amely az egyik pontból a másikba viszi a tulajdonosát és utasait. A modern autók élményt, identitást kínálnak, és nem mellesleg, bele kell simulniuk az ökoszisztémába. A mai autómarketing már nem (csak) arról szól, hogy mit tud a motor vagy hány lóerő dolgozik a gépháztető alatt. A fókusz a felhasználói élményen, a fenntarthatóságon és a digitális szolgáltatásokon van. Hozzá kell tenni persze, hogy a gyártók az említett preferenciák mellett egyre gyorsabb autókat igyekeznek gyártani, annak ellenére, hogy a világ minden táján szigorítják a megengedett sebesség betartását. Nem kell hatalmas felárakat fizetni a gyorsaságért és a motor erejéért. Mindezt vélhetően a nagy hatékonysággal működő elektromos autók miatt teszik a gyártók, hogy versenyben tartsák a hagyományos, belső égésű motorokat.
Marketing a köbön
Ahhoz, hogy a gyártók érvényesüljenek és meggyőzzék a vásárlókat, AI alapú konfigurátorokat, virtuális tesztvezetéseket, kiterjesztett valóságú showroombemutatókat alkalmaznak egy-egy modell bemutatásához. A közösségi média- és tartalommarketing dominál: influenszerek, márkanagykövetek, élő élménybeszámolók a vásárlóktól. Vagyis a régi kereskedői trükkök már elavultak, az autó nem adja el önmagát, ugyanis mindegyik márka igazodik a másikhoz, és nagyon kevéssé térnek el egymástól az egyes árkategóriában megtalálható márkák. A fejlesztés iránya már nem az üzemanyag-takarékosság vagy erőforrás-hatékonyság felé mutat, hanem például a fenntarthatóság felé. A „benzintemetők” végérvényesen háttérbe szorulnak. A szén-dioxid-semleges gyártás, az újrahasznosított anyaghasználat és az elektromos hajtás sem különlegesség ma már, inkább elvárás. Meglepő módon ez ma már nem csak a vastagabb pénztárcájú vásárlók privilégiuma, főleg azóta nem, hogy a kínai gyártók megjelentek a piacokon.
A márkák többsége – német BMW, svéd–kínai Polestar vagy a Volvo – aktívan kommunikálják fenntarthatósági céljaikat és az ellátási lánc átláthatóságát. Nagyjából ezek a gyártók kezdték el ezt a marketingvonalat és őket követi ma már mindenki. Nagy kérdés persze, hogy miért? A válasz valószínűleg egyszerű.
Az autógyártás az új modern hajtásláncok miatt magas felár felé tolódott el.
Az új hatásláncok másfélszer, kétszer drágábbak voltak öt-hat évvel ezelőtt, mint a hagyományos belső égésű motorral szereltek. Így a belépőáras (fapados verziók) alsó ára is jelentősen megnőtt. Ahhoz, hogy ezt az árugrást a gyártók elfogadtassák a vevőkkel, egyre több korábbi extra felszereltséget építettek a járműbe. Emlékezetes, hogy annak idején a légkondit külön kérni kellett, ma már nemigen találni olyan modellt, amiben nincs.