A rossz bor cégére

Marketing az egész világ, mondta egykor ábrándos arckifejezéssel egyik közgazdaságtan-tanárom. Akkor ez nagyon viccesnek tűnt, torz Shakespeare-parafrázisnak, de valójában igaza volt. Nemcsak az autóguminak vagy a csokinak kell reklám, de az ideológiáknak is. Az internet korában pedig ez nagyon könnyűvé vált.

2025. 07. 31. 14:00
Fotó: AFP/ARIS OIKONOMOU
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden hírverés jó egy adott cégnek, terméknek vagy mozgalomnak. A lényeg, hogy foglalkozzanak vele az emberek, teljesen mindegy, hogy milyen szempontból. A közbeszéd részének lenni egyes embereknek maga az élet, ha kiesnek a körből, akkor elsüllyednek, jelentéktelenné válnak, visszakapaszkodni pedig borzasztó nehéz. A celebritások lényege a folyamatos pörgés, ők lényegében semmit se csinálnak, csak témát szolgáltatnak az istenadta népnek, hogy beszéljenek róluk. Az ügyes üzleti modell segítségével az ismertséget pénzzé tudják változtatni, és visszacsorog hozzájuk a nyilvánosság előtt élt élet hozadéka. Nem tudhatjuk, hogy mi lesz az Astronomer nevű, eddig kevéssé ismert cég jövője, de feltehetően változások lesznek ott. Ez az amerikai szoftvergyártó arról híres, hogy a vezérigazgatója a humánerőforrás-igazgatót ölelgette a Coldplay-koncerten, majd lebukott a páros, és az egész közösségi média velük foglalkozott egy-két napig. Minden fórumon az ő képük ragyogott, az úri közönség pedig megismerte az Astronomer nevet. Szándékos médiatrükk volt vagy valódi dráma? Feltehetően sose tudjuk meg. De nem lenne meglepetés, ha így próbálták volna áttörni az üvegplafont.

 

Az ideológia reklámja

Hasonlóan gyorsan jött a hírnév a Kneecap zenekarnak. Ez a háromfős rap-punk együttes néhány éve csak a rajongók előtt volt ismert. Az északír srácok akkoriban azzal tűntek ki, hogy főként ír nyelven adták elő a dalaikat, egyik tagjuk pedig mindmáig egy, az ír trikolór színeiben pompázó símaszkot visel a koncerteken. Az általuk megjelenített szubkultúra nem létezik, nincsenek Írországban csak írül beszélő utcagyerekek. Viszont a beszámolók szerint a Kneecap hatására rendkívül népszerűvé vált az ősi nyelv, egyre többen tartják izgalmasnak azt használni az angol helyett. Ha van pozitív hozadéka a csapatnak, az a visszanyúlás a régi ír világ felé, amely azonban eltorzult az ő világukban. A Kneecap ugyanis vaskosan politizál. A név eredetileg arra utal, amikor az IRA a köztörvényes bűnök elkövetőinek a térdét zúzta szét, hogy mindenki lássa, az Ír Köztársasági Hadsereg nem tűri a banditákat, kábítószer-kereskedőket, gyilkosokat az utcákon. Mivel az IRA önmagát hivatalos hadseregnek tekintette, tevékenységét pedig valódi háborúnak, elméletileg mindig erkölcsösnek és tisztának tartotta önmagát. A britek szemében viszont az IRA egy terrorszervezet volt, tagjai pedig megveszekedett gyilkosok. 

A Kneecap is beszélt arról, hogy az IRA őket is jó eséllyel térden lőné, ha harminc évvel ezelőtt lennénk, hiszen nyíltan hirdetik droggal telt mindennapjaikat, amely a függetlenségért vívott harcba nyilvánvalóan nem fér bele.

Az ír függetlenségi harcot mindig igyekeztek nemzetközivé tenni és reklámozni. A régi időkben még a szovjetekkel is tárgyaltak az IRA tagjai, míg meg nem kérdezték a saját ideológiájukat terjeszteni kívánó oroszok, hogy az írek hány papot öltek meg eddig. Az IRA mélyen katolikus vezetői rájöttek, hogy ez a kapcsolat nem működik, annak ellenére, hogy az ír nacionalizmus alapvetően baloldali gyökerű. A britek a megszállók, a tradicionális monarchia képviselői, akik az ír munkásokat és parasztokat elnyomják, felépítik a városaikat és gyáraikat, megalázó béreket fizetnek, kiszipolyozzák az országot és népét, közben pedig az utcákon felfegyverkezve járőröznek, betörnek a házakba, elviszik a férfiakat. Az elnyomók összehasonlíthatatlanul erősebbek, de az elnyomottak maguk mögött tudhatják a világ szimpátiáját. Ezért mindent meg is tett az ír lobbi, rengeteg film, dal, regény született az írek harcáról. Olyan harc volt ez, amelyről távoli vidékek kisgyerekei is hallottak, akiknek semmiféle kapcsolatuk nem volt a zöld szigettel. Az IRA betűszó annyira ismert lett, mint az ENSZ, a romantikus elképzelésekben lángoló vörös hajú fiatalok győzik le a brutális, arctalan brit hadsereget. Az összehasonlítások pedig adták magukat. Párhuzamot lehet vonni minden más konfliktussal, így a régi időkben az IRA ideológiailag a magyar szabadságharc eszméjével vont párhuzamot, az írek voltak a Nyugat magyarjai. A független Írország kikiáltása után Ulster maradt az egyetlen megszállt tartomány, a hatvanas években kezdődő viszály idején már nem Kossuth és Petőfi szelleméhez nyúltak az írek, hanem a Közel-Keletre figyeltek.

 

Nyugati palesztinok

A Közel-Keleten 1948, vagyis Izrael állam megalapítása óta folyik a háború. Kisebb-nagyobb csendes időszakok ugyan mindig voltak, de a megnyugvás soha nem következett be. Az ír gondolkodás hamar megtalálta a párhuzamokat: a megszálló, technológiailag és anyagilag hatalmas fölényben levő, alkalmasint radikálisan jobboldali Izrael áll szemben az elnyomott, szegény, képzetlen palesztin tömegekkel. Vagyis Izrael a brit fél, a palesztinok pedig az írek. A falakon palesztin zászlók jelentek meg már a hetvenes években. 

Az unionista, vagyis királyhű írek magukra vették a szimbolizmust, izraeli zászlókat lengettek, Dávid-csillagokkal díszítették a saját drapériáikat.

 Viccek sora szól a belfasti zsidó rabbikról és az írországi palesztinokról. A Kneecap ezt hozta magával, ezt lovagolja meg. A néhány éve még írül rappelő fiúk ma szinte kizárólag politizálnak, mert tudják, hogy ez sikert és elismertséget hoz. A dalaikhoz írt hozzászólások a közösségi oldalakon már nem arról szólnak, hogy milyen az adott szám, hanem Izraelről, a Hamászról, a Hezbollahról. A fiatalság körében ugyanis ma nagyon divatos letenni a voksot a palesztinok mellett, teljesen függetlenül attól, mi a valóság. Borzasztó nehéz ugyanis megállapítani egy nyolcvan éve folyó konfliktusban, hogy kinek van igaza. Épp ez a hosszú háborúk rákfenéje, hogy mindenkinek igaza van, és egyben senkinek sincs. Az összes ember szenved, mindenki gyászol valakit, a megértés és a kiegyezés teljesen lehetetlen, s egyik fél se tud békében élni, ha a másik is ott van. A radikális liberális elképzelés szerint teljesen elfogadható a terror, a palesztin harcosok pedig akár hősnek is tekinthetők. A tavaly október 7-i mészárlás is indokolt és helyénvaló.

 A Kneecap pedig beáll ebbe a sorba, és a színpadról harsogja, hogy kinek van igaza a közel-keleti viszályban.

 

Globális intifáda

Meglepő módon ha valaki húsz évvel ezelőtt egy palesztin futballmezben sétált volna az utcán, azt antiszemitának tartották volna, ma egyértelműen liberálisnak. A jelenség mögött hatalmas erők munkálkodnak világszerte, és a közösségi média megjelenésével a hatékonyság megsokszorozódott. Izrael és a palesztinok egyaránt küzdenek azért, hogy az ő olvasatuk nyerje el a világ szimpátiáját. Erre Izrael egy speciális módszert is kifejlesztett. Ez a hasbara, amely mesteri médiamanipuláció. A szakértők minden kérdést végiggondoltak, minden problémát felfejtettek, tudják, kivel kell beszélni Európában és Amerikában, milyen interjúkat kell adni, milyen futballcsapatot kell támogatni, milyen ételekkel kell megkínálni az újságírókat. Utakat szerveznek a külföldieknek, bemutatva az izraeli életet, szép tájakon sétálnak, kedves fiatalokkal buliznak. A nemzetközi sajtóban rajzokon jelenítik meg, milyen veszélyben van Izrael az iráni rakétáktól, összehasonlítva a Közel-Kelet térképét Európáéval. A Facebook és az Instagram korában már nem olvasnak az emberek, csak pörgetik a fotókat, így az izraeli hadsereg is emelte a szintet. Az IDF (Izraeli Véderők) hivatalosan is fenntart egy olyan katonai egységet, ahol roppant csinos fiatal lányok töltik a katonai szolgálatukat. Bár a lányok valóban részt vesznek az alapkiképzésen, és ugyanúgy végrehajtják a vezetőik utasításait, mint bárki más, az ő feladatuk ennél több: imázst teremtenek. A lányokat folyamatosan fotózzák, lengenek a hosszú hajak a szélben, a katonai gyakorlóba öltözött, gépkarabélyos modelleken mindenkinek megakad a szeme. 

Lugas
BEERSHEVA, ISRAEL - MAY 23: In this photo distributed by the Israeli Defense Forces (IDF) May 23, 2005, a woman soldier is coated in mud as her infantry instructors' course learns about camouflage during the field craft week of their training May 19, 2005 at an army base near Beersheva in Israel's southern desert. It takes the IDF more than 2 months to teach these 18-year-old female recruits the basic arts of warfare before they assigned to pass on their newly-acquired skills to the army's male and female draftees. (Photo by Abir Sultan/IDF via Getty Images)
Fotó: Getty Images

A TikTokon ugyanezek a lányok zenére táncolnak, mintha a háború móka és kacagás volna. A trükk persze beválik. A hasbara azonban mégsem működik tökéletesen. Az ellenoldal ugyanis saját hasbara nélkül is eljutott a fiatalokhoz. A palesztinok oldalán állók – hangsúlyozottan nem a palesztinokról van szó, hanem az őket felhasználó nyugatiakról! – a saját ügyeiket öltöztették palesztin kendőbe. Az egykori klímaharcos Greta Thunberg varázslatos gyorsasággal felejtette el a zöldfordulatot és a klímarettegést, s vált belőle emberi jogi aktivista, aki meg akarja törni a gázai blokádot. A nyakában ma már palesztin kendő van, és nem bánja, ha benzinnel pöfög végig a Földközi-tengeren. A lényeg ugyanis nem Izrael és nem Palesztina, nem az ott élő emberek állandó tragédiája és megoldhatatlan háborúja, hanem az aktivizmus. A nyugati fiatalokat ideológiailag behálózó liberális elit a globális intifádával elégíti ki a radikális változásokat követelő hangokat. A fiatalok önmagukat elnyomottnak tekintik, miközben korlátlan szabadságuk van. A saját fejükben ők az ír és palesztin szabadságharcosok, a szemben álló fél pedig az elnyomó gépezet. Persze mindez nagyon romantikus, soha nem volt képek mentén jelenik meg, a tankot kővel megdobó palesztin kisfiú vagy a vörös hajú, zöld szemű ír patriótalány mindig hazugság volt, de legalábbis mesébe illő jelenetek, amelyek az érzelmekre hatnak. A valóságban az a kisfiú soha nem dobott volna követ a közeledő tankra, ha nem látja a fotóst, az ír patrióták pedig általában nem a modellek közül kerülnek ki.

Borítókép: DJ Provai, a Kneecap zenekar tagja koncerten (Fotó: AFP/Aris Oikonomou)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.