Hosszú karácsony

Pszichológiai kutatások hozzáteszik, hogy a karácsonyi szezon korai kezdése nem lenne feltétlen baj, mert ilyenkor nemcsak a vásárlási, de az adakozási kedv is megnő.

2019. 10. 14. 15:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van, amit nem lehet elég korán kezdeni – tartja a mondás. A kereskedők meg is fogadják a népi bölcsességet, és minden évben igyekeznek egyre hamarabb vásárlásra csábítani a karácsonyra egyébként csak decemberben készülő közönséget.

A karácsonyi szezon hivatalosan advent első vasárnapjával kezdődik Európában, ám az internet megjelenése ezt módosította, mert az egész világ számára elérhetővé váltak az amerikai hálaadást (november negyedik csütörtökje) követő fekete péntekhez köthető leárazások. Legalábbis elvileg. Míg az Egyesült Államokban ugyanis a Black Friday tényleg a filléres vásárlás lehetősége, addig nálunk inkább a trükközés talaja. A tengerentúlon a nyolcvanszázalékos leárazás sem ritka, itthon a tíz-húsz százalék az általános, ráadásul sokszor úgy, hogy előtte árat emel a kereskedő, aztán ebből ad kedvezményt. Az sem segít, ha az Amazonról rendelünk, mivel eleve a magasabb európai árat látjuk, másrészt a sokszázalékos amerikai kedvezményeket sem érhetjük el.

A fifikásabb vásárlók ezért már évek óta nem várják meg a „fekete novembert” és az adventi őrületet, hanem már szeptemberben megvesznek egy-egy ajándékot, hogy tülekedés nélkül, békésen vásárolhassanak, adott esetben akár olcsóbban is, mint a karácsonyi akciók esetében. Erre a gyakorlatra azonban a kereskedők is rájöttek, így szeptemberben már nemcsak tökök és halloweenfigurák lepik el az üzleteket, hanem karácsonyi díszek, lakásdekorációk, s kezdődnek az ünnepi leárazások. A minap az egyik lakberendezési áruházban járva szürreális élmény volt, amikor halloweentök világította meg a karácsonyfával korcsolyázó mackót, miközben szinte késő nyári napsütés világította meg az ablakokat.

Pszichológusok szerint az emberek gyorsan hozzászoknak, hogy a várost már az „emberes” hónapok elején elárasztják a karácsonyi fények, sőt szeretik is, hogy az Andrássy úttól az Oxford Streetig szépen kivilágított fák alatt sétálhatnak esténként. A kereskedelmi szokások elemzői már 2014-ben kimutatták, hogy hét év alatt három hónappal hosszabbodott meg a karácsonyi szezon.

Az internetes keresésekben már augusztus 25-én megnő a karácsonyhoz köthető keresések száma, a tanév kezdetét követően pedig sokszorosára ugrik. Ezt nézve az idei Vörösmarty téri karácsonyi vásár egész későn kezdődik, hiszen csak november 8-án nyitja meg kapuit (igaz, mivel egészen újévig várja vásárlóit, Európa egyik leghosszabb karácsonyivásár-szezonjával dicsekedhet), de még mindig sehol nincs a Fülöp-szigetekhez képest, ott ugyanis hivatalosan száz nappal karácsony előtt kezdődik a szezon. Így alkalmazkodtak a helyi szokásokhoz, a filippínók ugyanis szeretnek mindent korán kezdeni, a száz nap pedig elég, hogy minél tökéletesebben felkészüljenek a karácsonyi nagycsaládos összejövetelekre.

Pszichológiai kutatások hozzáteszik, hogy a karácsonyi szezon korai kezdése nem lenne feltétlen baj, mert ilyenkor nemcsak a vásárlási, de az adakozási kedv is megnő. Ha a kereskedelem integrálni tudná a korai karácsonyi vásárlásokba is azokat a szegényeknek juttató akciókat, amelyek általában csak decemberben jelennek meg, akkor mindenki jól járna.

Ugyanakkor a korai szezonkezdés miatt egyre többen fáradnak bele a karácsonyba, így ahelyett, hogy örülnének a családdal töltött időnek, Grincs módjára dúlnak-fúlnak az ünnepek alatt, annyira telítődnek a karácsonyi dalokkal és a kirakatok látványával december végére.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.