Ki rendeli a nótát?

Kemenczky Zoltán
2002. 05. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óriási a Ferrari autók fölénye az autós Formula–1-es világbajnoki sorozatban, az új, F2002-es modellt nem véletlenül nevezte Rory Byrne főtervező minden idők legjobb Ferrarijának. A tűzpiros rakéták messze a leggyorsabbak és a legmegbízhatóbbak a mezőnyben, és szinte tetszés szerint nyerik a versenyeket – az eddigi hat futamból öt Michael Schumacher sikerét hozta. Hegemóniájukat egyelőre semmi nem fenyegeti, ezért nem nagy felelőtlenség megjósolni, hogy 2002-ben is Michael Schumachernek hívják majd a világbajnokot. (Hacsak valami előre nem látható szerencsétlenség nem történik, mondjuk olyasmi, mint ami az 1999-es Brit Nagydíjon, amikor Schumacher a lábát törte, és csak az idény végén tért vissza a pályára.)
Az egyetlen elfogadható magyarázat arra, amit a Ferrari vasárnap az Osztrák Nagydíjon művelt, hogy a mégoly valószínűtlen események ellen is be akarja magát biztosítani. Mint ismert, a csapat utasította az élen haladó, remekül versenyző Barrichellót, álljon félre, engedje győzni Michael Schumachert.
A maranellói istállónál korábban több alkalommal is előfordult, hogy szóltak Barrichellónak, lassítson, engedje el Schumit, és tartsa föl mögötte az ellent, de akkor tényleg nagy volt a tét. Most mindenki arról beszél, hogy a Ferrari lábbal tiporta a sportszerűséget, lejáratta a Formula–1-et, megalázta Barrichellót és hazáját, Brazíliát, amely olyan óriásokat adott a sportágnak, mint Senna, Piquet vagy Fittipaldi. A jelentések szerint még az olaszok vérmesebb szurkolói is kigúnyolták a pódiumon álló Schumachert, akit mellesleg szintén kellemetlen helyzetbe hoztak saját főnökei, s nem győzött szegény hajlongani saját csapattársa előtt. Mintha a jelenkor legjobb pilótájának efféle mankókra lenne szüksége tizenegy futammal a szezon vége előtt, nyomasztó Ferrari-fölénynél.
Tény, hogy a világ leggazdagabb versenyistállójába a mecénások és a szponzorok dollárszázmilliókat nyomnak évente. Az rendeli a nótát, aki fizeti a zenészt – hirdeti a kevesek hatalmát a lehető legszélesebb értelemben legitimáló axióma. Ez az, ami feljogosítja a Ferrarit arra, hogy lejárassa a világ egyik legnézettebb sporteseményét, lábbal tiporja a fair play eszméjét, megalázza csupa szív versenyzőjét, aki egész hétvégi bámulatos teljesítményére tehette volna fel a koronát. Barrichello eddig egyszer nyert futamot, sajnálták tőle a másodikat.
A Nemzetközi Autómobil-szövetség (FIA) – helyesen – nem szankcionál amiatt, hogy a csapaton belül erősorrendet határoznak meg a pilóták között, ám a szakági regulák 48-as cikkelye kimondja: „Amennyiben (…) valamely résztvevő (…) bármilyen módon rossz hírét kelti a sportágnak, az FIA azonnal kizárhatja a bajnokságból.”
Nos, ilyesmire nyilvánvalóan semmi szükség, de azért egy nyilvános bocsánatkéréstől még a Ferrari vezetőinek ujjáról sem esne le az aranygyűrű.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.