Ha volt is bennünk még csöppnyi illúzió, hogy a sport amolyan sziget lehet életünkben, ahol a nemes eszméknek, a fair playnek helye van, s nem mindent az egyéni érdekek vezérelte üzleti szempontok irányítanak, akkor már ezzel a maradék idealizmusunkkal is leszámolhatunk. Nem kisebb tekintély, mint a Nemzetközi Olimpiai Bizottság elnöke, Jacques Rogge tudatta a világgal, hogy a legtekintélyesebb sportszervezet számára nem a tradíciók, a sportszempontok a fontosak, hanem kizárólag a pénzügyi érvek.
A belga üzletember – a hagyományos értelemben sportvezetőnek mégsem hívhatjuk –, akit éppen egy esztendeje koronáztak meg a NOB trónján, szinte félvállról vetette oda mindezt. Bejelentette: azért lehetetlen, hogy a föld déli részén fekvő ország rendezzen téli olimpiát, mert arra „lent”, délen csak nyáron lenne lehetőség, így valószínűleg az időpontja ütközne a labdarúgó-világbajnokságéval. Az Új-Zélandon napozó elnök nyilván azonnal lelohasztotta a déli félteke lelkesedését, ám az üzenet nem elsősorban nekik, és legkevésbé sem a téli olimpia leendő helyszíneiről szólt.
Arról ugyanis már nem elmélkedett a NOB-üzletember, hogy szakmai szempontok is kizárják a déliek pályázatát, hiszen szinte lehetetlen felkészülni egy júniusi vagy júliusi téli olimpiára. A sportolóknak ugyanis elméletileg akkorra kellene csúcsformába lendülniük, márpedig az északi oldalon, ahol ezek a sportágak profi szinten működnek, márciusban lezárul a szezon. Az pedig nehezen elképzelhető, hogy majd májusban valahol délen elkezdenek alapozni, és egy-két hónap múlva kirobbanó teljesítményekre lesznek képesek.
Bár…
Jacques Rogge érvrendszere szerint semmi nem lehetetlen, csak annak tűnik! Minden kizárólag pénzkérdés, s mint tudjuk, sok pénzzel a NOB is megvehető. Emlékezhetünk az utóbbi évek botrányaira, amelyek – az a gyanúm – messze nem lettek tökéletesen felgöngyölítve, hiszen csak a helyszínek kiválasztását érintették, mélyebb összefüggéseket nem vizsgáltak. Márpedig emlékezhetünk arra is, hogy a strandröplabda – amely egyébként világszerte népszerű – éppen a Coca-Cola fellegvárában, Atlantában lett azonnal hivatalos műsorszám, pedig ezt megelőzően kizárólag a szamárlétrát végigjárva kerülhetett egy-egy új sportág a programba. Atlantában azonban nem kellett bemutatózni, rögtön érmeket osztottak.
A Coca-Cola példát szolgáltatott az egész délnek! Sok pénzzel meg még többel minden megoldható. Az Antarktiszon ugyanis egész esztendőben kiváló hóviszonyok vannak, márciusban nem kell bezárni a téli szezont, egy tehetős szponzor átköltöztethet mindenkit a senki földjére, ahol a nyári rajtig – akár augusztusig is, hogy ne essen egybe a labdarúgó-világbajnoksággal a rendezvény – kedvükre készülhetnek a sportolók. Az utazási irodák rajongani fognak az ötletért, hiszen a legkitartóbb szurkolók alighanem ide is követnék a kedvenceket, s máris tombolna a biznisz.
Vagy lehet, hogy az üzenet igazából nem délnek szólt, hanem az öttusa, a vívás, a birkózás, s még néhány tradicionális sportág vezetőinek? Gyanítom, megkezdődött a legnagyobb verseny, amelyben a hagyományok küzdenek meg Jacques Rogge-gal.
Heves viharok sújtják Európát + videó
