Lássuk sűrítve a Formula–1-ben 2003-tól érvényes legfontosabb szabályváltozásokat, amelyeket így csoportosíthatnánk: (1) a hétvégi programot és az időmérést érintő változások; (2) a pontozási szisztéma változása; (3) technikai szabályváltozások; (4) egyéb változások és tiltások.
A versenyhétvégén pénteken 8.30-tól 10.30-ig négy csapat, a Jaguar, a Jordan, a Minardi és a Renault külön gyakorolhat a pályákon, cserébe azonban a nemzetközi szövetség (FIA) 20 napra csökkenti e négy istálló év közbeni tesztelési lehetőségét. Szabadedzések ugyanúgy lesznek, mint korábban – pénteken és szombaton összesen három. Mostantól két 60 perces időmérő edzést rendeznek: pénteken és szombaton is minden pilóta egyetlen mért kört tehet meg a pályán. Szombaton a pénteki idők alapján, fordított sorrendben történik az egyenkénti indítás. A zöld lámpajelzés után mindenkinek 30 másodperce van kihajtani a pályára, ha elkésik, nincs újabb lehetősége. A következő pilóta akkor gurulhat ki a boxutcából, amikor az előző versenyző már megkezdte a „gyors körét”. Ha valaki nem fejezi be a mért kört, a mezőny végére sorolják a rajtnál. Ha több ilyen van, az rajtol előbbről vasárnap, aki pénteken jobb időt ért el. Mostantól nincs 107 százalékos szabály, mindenki részt vehet a versenyen, ha működőképes az autója. A nagydíjak végén az első nyolc helyezett kap pontot (10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1).
A szombati edzés után az autókat a lezárt parkolóban (parc fermé) kell elhelyezni. Vasárnap nincs délelőtti bemelegítő edzés, a kvalifikáció és a másnapi futam között üzemanyagot tilos az autóba tölteni. A mérnökök csak karbantartási céllal nyúlhatnak a járművekhez, a beállításokon változtatni nem szabad.
A 2003-as Brit Nagydíjtól tilos a kipörgésgátló, a „rajtgép” és a teljesen automatikus sebességváltó használata. A boxból nem szabad rádiójelekkel befolyásolni az autó működését, módosítani a beállításokat. 2004-től további radikális változások várhatók.
A várható erőviszonyokról: a Ferrari F2003-GA jelű autója a teszteken egészen fantasztikus eredményeket produkált, sokkal gyorsabb az elődjénél is. Ez kevés jót ígér a riválisoknak (még ha az első versenyeken az F2002-essel indulnak is a ferrarisok), főként úgy, hogy az 1-es számú autó volánjánál a hatodik világbajnoki címére törő Michael Schumacher ül. A Williams-BMW vadonatúj FW25-öse egyelőre komoly gyermekbetegségekkel küzd. A pilóták közül Juan Pablo Montoya szerint a gyenge tesztekből semmi nem következik, Ralf Schumacher viszont úgy véli, futamgyőzelemről egyelőre nem álmodhatnak. A McLaren-Mercedes a tavalyi autót fejlesztette tovább, az eredmények biztatóak. A nagy titokban készülő MP4/18-as később debü-tál, Adrian Newey főtervező forradalmi újításokat ígért. Jelentős előrelépés várható a Toyotától és a Renault-tól, a középmezőnyben minden bizonnyal nagy harc dúl majd a pontokért.
***
Pilóták és autók 2003-ban
Ferrari (F2002, F2003-GA)
1 Michael Schumacher (német) 34 éves 179 GP/64 győzelem
2 Rubens Barrichello (brazil) 30 162/5
BMW-Williams (FW25)
3 Juan Pablo Montoya (kolumbiai) 27 34/1
4 Ralf Schumacher (német) 27 100/4
McLaren-Mercedes (MP4/17D, MP4/18)
5 David Coulthard (brit) 31 141/12
6 Kimi Räikkönen (finn) 23 34/0
Renault (R23)
7 Jarno Trulli (olasz) 28 96/0
8 Fernando Alonso (spanyol) 21 17/0
Sauber-Petronas (C22)
9 Nick Heidfeld (német) 25 50/0
10 Heinz-Harald Frentzen (német) 35 141/3
Jordan-Ford (EJ13)
11 Giancarlo Fisichella (olasz) 30 107/0
12 Ralph Firman (brit) 27 újonc
Jaguar (R4)
14 Mark Webber (ausztrál) 26 16/0
15 Antonio Pizzonia (brazil) 22 újonc
BAR-Honda (BAR 005)
16 Jacques Villeneuve (kanadai) 31 116/11
17 Jenson Button (brit) 23 51/0
Minardi-Cosworth (PS03)
18 Justin Wilson (brit) 23 újonc
19 Jos Verstappen (holland) 31 91/0
Toyota (TF103)
20 Olivier Panis (francia) 36 125/1
21 Cristiano da Matta (brazil) 29 újonc
A 19. Ausztrál Nagydíj programja (Melbourne)
(közép-európai idő szerint)
Március 7., péntek
22.30 (csütörtök)–0.30: teszt a Jaguar, a Jordan, a Minardi és a Renault részvételével
1.00–2.00: első szabadedzés
4.00–5.00: első időmérő edzés
23.00–23.45: második szabadedzés (szombat)
Március 8., szombat
0.15–1.00: harmadik szabadedzés
3.30–3.45: bemelegítő edzés
4.00–5.00: második (kvalifikációs) időmérő edzés
Március 9., vasárnap
4.00–6.00: Ausztrál Nagydíj (58 kör, 307,574 km)
A 19. Ausztrál Nagydíj helyszíne
Melbourne, Albert Park
A pálya hossza: 5303 méter
Körrekord edzésen: 1:25,843 perc (Barrichello, Ferrari, 2002)
Körrekord versenyen: 1:28,214 (M. Schumacher, Ferrari, 2001)
A 2002-es verseny eredménye: 1. M. Schumacher (Ferrari) 1:35:36,792 óra (193,011 km/óra átlag), 2. Montoya (Williams-BMW) + 18,628 mp, 3. Räikkönen (McLaren-Mercedes) + 25,067 mp, 4. Irvine (Jaguar) + 1 kör, 5. Webber (Minardi) + 2 kör, 6. Salo (Toyota) + 2 kör.
A 2003-as versenynaptár
Ausztrál Nagydíj március 9. Melbourne
Malajziai Nagydíj március 23. Sepang
Brazil Nagydíj április 6. Interlagos
San Marinó-i Nagydíj április 20. Imola
Spanyol Nagydíj május 4. Barcelona
Osztrák Nagydíj május 18. Spielberg
Monacói Nagydíj június 1. Monte-Carlo
Kanadai Nagydíj június 15. Montreal
Európai Nagydíj június 29. Nürburgring
Francia Nagydíj július 6. Magny-Cours
Brit Nagydíj július 20. Silverstone
Német Nagydíj augusztus 3. Hockenheim
Magyar Nagydíj augusztus 24. Mogyoród
Olasz Nagydíj szeptember 14. Monza
Egyesült Államok Nagydíja szeptember 28. Indianapolis
Japán Nagydíj október 12. Szuzuka
Nevetséges Real, „galaktikus” PSG – itt a végítélet a madridiak kudarcáról
