Jó időben, jó helyen

M O T O R S P O R T Talmácsi Gábor négyéves korában, óvoda után már a Bosnyák téren motorozott, éppen két évtized múltán pedig eljutott oda, hogy mindezt a gyorsasági vb mezőnyében – a 125 köbcentis kategóriában – a világbajnoki cím egyik várományosaként tegye. Így éppen akkor, amikor Baumgartner Zsolt kikerült a Forma–1-ből, az autó- és motorsport másik elitkategóriáján minden eddiginél jobban rajta kell hogy tartsuk a szemünket. Talmácsi az első futamon ötödik lett, a másodikon vezető pozícióban esett ki; most a hét végén a sorozat harmadik állomása, a Kínai Nagydíj következik Sanghajban.

2005. 04. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bevezetésképpen azonban menjünk vissza az időben, mert a múltidézés is kijár a sportágnak. A Magyar Motorkerékpárosok Szövetsége már 1906-ban megalakult, s bajnokaink 1926-tól rendszeresen indultak a nemzetközi versenyeken is, szóló- és oldalkocsis kategóriában. Az első hazai Grand Prix-t 1948-ban három géposztályban rendezték: a 350, az 500 köbcentis és az oldalkocsis motorok számára.
Az ötvenes években már jóval több géposztály volt, 1956-ig a nők számára külön versenyeket rendeztek, ekkor azonban ezeket törölték, mondván, hogy a gyengébb nem szervezete rosszul viseli a motorozást, az erős rázkódás súlyos károsodásokat okozhat. (Akármilyen nagy is ma már az egyenjogúság, a nők a versenymotorozásba azóta se tértek vissza.)
A magyar motorozás hőskora a Csepel motorok jegyében telt, kezdetben a gyári sorozatgépeket alakítottak át versenyzésre. Az első komolyabb versenymotorok, a kis kategóriájú, 125 köbcentis MZ-k 1957-ben jelentek meg nálunk. A 60-as évek végén a világmárkák – Yamaha, Suzuki – feltűnésével alaposan feljavult a hazai géppark, és ez versenyzőink nemzetközi eredményeiben is megmutatkozott. Szabó II László MZ-vel, majd Yamahával szerzett vb-futamokon öt második és hét harmadik helyezést, a 70-es években pedig a legendás Drapál János, aki kora egyik legjobb motorosának számított a világon, Yamahájával négy világbajnoki futamon győzött: 1971-ben a Csehszlovák Nagydíjon a 250 köbcentis, 1972-ben a Jugoszláv és az Osztrák Nagydíjon, 1973-ban ismét az Osztrák Nagydíjon a 350 köbcentis kategóriában végzett az első helyen. Ám afféle magányos harcos volt, aki évente csupán néhány versenyen állhatott rajthoz a környező országokban, s csak a maga bütykölte széria Yamahájával. Az akkori politikai helyzet nem tette lehetővé, hogy nyugati gyári csapathoz szerződjön, mint ahogy Szabó II-t is hiába hívta a Honda. Drapál 1972-ben azonban úgy is hetedik lett a vb-n, hogy csak öt futamon indult.
Hatszor nyerte meg a szocialista országok Béke és Barátság Kupáját, s 1971-től 1984-ig kilenc magyar bajnoki címet szerzett. Egy évvel az utolsó után, 1985. augusztus 15-én, 37 évesen a pöstyéni versenyen életét vesztette; korrigálta a motorja megcsúszását az egyik kanyarban, ahonnan kifelé jövet már gyorsított, de egy vászonnal eltakart, s így láthatatlan gumifalnak vágódott… Halála a hazai gyorsasági motorsportot hosszú évekre visszavetette, s jobbára csak a salakmotoros szakágban hallattunk magunkról.
Mígnem eljött a 2001-es esztendő, és Talmácsi Gábor révén újra volt magyar indulója a gyorsasági világbajnokságnak. Esetében sokkal inkább a tehetség dominált, mint az, hogy ma divatosan „bevásárolta” volna magát a olasz Racing Service csapatába. Húszévesen meg is hálálta a bizalmat, a tizenhat futamból tizennégyen célba ért, 34 pontot szerzett, a vb-t a 18. helyen zárta. 2002-ben a szintén olasz Italjet Racing Teamhez került, ám innen a „kedvezőtlen technikai feltételek” miatt a német Sachsen Hondához igazolt. A csere hozadéka: vb-22. hely 20 ponttal, s pályafutása eddigi legjobb eredményeként 4. hely a Brazil Nagydíjról, Rio de Janeiróból. A következő évben a Aprilia Racing színeiben 70 pontot gyűjtve a 14. lett a világbajnokságon, tavaly pedig a Semprucci Malaguti Racing gyári csapata első számú pilótának szerződtette, de az áttörés nem sikerült, a vb-n csak 17. lett 43 ponttal.
Amint Talmácsi internetes honlapjáról megtudhatjuk, „a 2005-ös folytatással kapcsolatban a döntéssel az utolsó percig kivárt a versenyző, jobbnál jobb ajánlatot kapott a Derbitől, a Gilerától, a Hondától, de végül a RedBull KTM vitte el a pálmát”. Vagyis Talmácsit, aki így a mezőny egyik legerősebb gyári csapatához került – életkorát is tekintve: jó időben, jó helyre –, s a szakértők szerint az idei szezonban akár világbajnok is lehet. (A gyorsasági vb-nek Talmácsi Gábor mellett még két magyar indulója van, a 125 kcm-es kategóriában a 20 éves Tóth Imre a Road Racing Team Hungary színeiben Apriliával, a 250 kcm-ben a 24 éves Rizmayer Gábor az UGT Kurz Teamnél Yamahával versenyez.)
Tény, hogy Talmácsi a szezon előtti teszteken kiválóan szerepelt, mint ahogyan a nyitó Spanyol Nagydíjon is: Jerezben 5. lett a 41 fős mezőnyben. „A futóművel ugyan akadtak gondjaim, a motor azonban annyira jó, hogy tudtam tartani a helyemet. Nagyon várom a portugál GP-t, egy ilyen motorral, mint a KTM és egy ilyen fantasztikus csapattal, mint ami most körülvesz, bármi megtörténhet…” – nyilatkozta Talmácsi Jerez után.
Április 17-én Estorilban a hatodik helyről rajtolt, de a második körben vezetett! Ekkor azonban megcsúszott egy vízfolton, hatalmasat bukott, a mögötte érkező Lüthi elgázolta, s örülhetett, hogy kisebb zúzódásokkal megúszta a kalandot. A bukást visszanézve maga Talmácsi is megdöbbent, hogy mekkorát esett, és köszönetet mondott a svájcinak, hogy fékezett, és nem ment keresztül rajta.
A másfél hét pihenő pedig nagyon jól jött számára, mert a hét végén messzire kell mennie, a gyorsasági motoros világbajnokság ugyanis a Kínai Nagydíjjal folytatódik, Sanghajban. S ha azt mondjuk, hogy itt Talmácsi is messzire juthat, akkor ez alatt nem csak azt értjük, hogy a második körnél tovább.



Rossinak jól megy. A motoros gyorsasági vb-n csúcsot, a „királykategóriának” nevezett MotoGP jelenti, ahol jelenleg a legnagyobb sztár a hatszoros világbajnok olasz Valentino Rossi. A Gauloisese Yamaha Teamnél tavaly 13,5 millió euró volt a fizetése, de a szponzori bevételeivel együtt 20,1 milliót gyűjtött össze, s ezzel ő volt a legjobban kereső olasz sportoló. (A listán második helyezett Christian Vieri, az Inter csatára, 10,8 millióval.) Rossi 1997-ben a 125, 1999-ben a 250, 2001-ben az 500 kcm-esek között, a elmúlt három évben pedig már a MotoGP-ben lett világbajnok. A korábbi 500 kcm-es kategóriát a 2002-es szezontól nevezik MotoGP-nek, mert a kétüteműek mellett már négyütemű, maximum 990 kcm-es motorok is indulhatnak a sorozatban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.