Biztos, ami biztos alapon, hogy mindenképpen hír legyen a sajtóban, a törökök Coulthardra 33 lírás, mintegy ötezer forintos bírságot is kiróttak. Tudniillik a skót nem fizetett hídpénzt – hiszen skót –, és a komputer azonnal jelezte a szabálysértést, amint ráhajtott a fizetőkapu sávjára. A közlekedésfelügyelet utólag nagyvonalúan már szemet hunyt volna a történtek felett, ám a Red Bull ragaszkodott a fizetéshez… Ezt nem ússzák meg azok se, akik a hét végén Európából akarnak átugrani a pályára, ez ugyanis már Isztambul ázsiai oldalán fekszik.
A paramétereit tekintve 5378 méteres aszfaltcsík hat jobbos és nyolc balos kanyarral rendelkezik. Érdekesség, hogy a Forma–1 jelenlegi tizenkilenc pályája közül az interlagosi és az imolai mellett ez a harmadik, amelyen a haladási irány az óramutató járásával ellentétes. Tervezője pedig ugyanaz a német Hermann Tilke, aki a sepangi, a sanghaji és bahreini pálya vonalvezetését is kiötlötte. De megjegyzendő, hogy a Török Nagydíj komoly magyar vonatkozással is bír. Az autós gyorsasági vb kereskedelmi jogait birtokló Bernie Ecclestone megbízásából ugyanis a Forma–1-ben befolyásosnak számító Frank Tamás cége, az Ostermann Forma–1 Kft. felügyeli szinte a teljes munkát, a versenyszervezést, a jegyeladást és a marketinget, amire már tettünk utalást.
A nyári olimpiai rendezésre évek óta szívósan, de a siker legkisebb esélye nélkül pályázó Isztambul életében kétségkívül jelentős napok következnek. Már a Renault és a Red Bull látogatása hatalmas tömegeket vitt ki az utcára, ami azért egy tízmilliós metropolis esetében nem különösebben meglepő. S az más kérdés, hogy a versenyre való kilátogatást hányan engedhetik meg maguknak. A pálya mindenesetre 155 ezer néző befogadására alkalmas, és a jegyek a Forma–1-ben kétségkívül alacsony árfekvésűeknek számítanak. Állóhelyről már 70 euróért is meg lehet nézni a vasárnapi futamot, összehasonlításképpen, ez a Hungaroringen legkevesebb 100 euróba került egy felnőttnek. A törökök persze szeretnék, ha a külföldiek minél több pénzt hagynának náluk, s ennek jegyében a turizmus ráépült a futamra. Kiragadott példánk szerint egy egynapos program a legfőbb látnivalók, vagyis a Hagia Sophia, a Kék-mecset, a Topkapi-palota és az ugyancsak kihagyhatatlan nagybazár megtekintésével, plusz ebéddel mindössze 40 euróba kerül. Ami feltétlenül baráti árként kezelendő.
A helyiek érdeklődését nyilván az dobja meg, hogy a hírek szerint két török pilóta bemutatkozik az F–1-ben. No nem a versenyben, de bizonyos Jason Tahincioglu és Can Artam számára az is nagy élmény lesz, hogy mehet néhány kört a Jordannel, illetve a Minardival. Emlékezzünk csak, három éve a Hungaroringen Baumgartner Zsolt ugyanígy kezdte. (Más kérdés, hogy jelen állás szerint ő már be is fejezte.) Általános véleményként rögzíthetjük, hogy az élcsapatok részéről nagy várakozás előzi meg a futamot, már csak azért is, mert még nem tesztelhették a pályát. Jenson Button ugyan egy korábbi PR-rendezvényen már végigment rajta, de csak egy utcai autóval. „Nagyon tetszett a vonalvezetése, úgy érzem, hogy sok érdekes versenyt rendeznek itt az elkövetkezendő években” – véli a BAR-Honda brit pilótája. Az mindenesetre tény, hogy Bernie Ecclestone hétéves szerződést kötött a törökökkel.
Fernando Alonso ugyancsak szép emlékeket gyűjtött két hónapja: „Felejthetetlen élményt jelentett, amikor Isztambul központjában mutattam be autómat, majd hatalmas tömeg előtt vezettem a történelmi utcákon. Isztambul fantasztikus város, több kultúrát egyesít, így rengeteg a csodálatos látnivaló. Remélem, most is lesz egy kis időm a nézelődésre” – mondja a Renault spanyol pilótája. Nos, kicsi talán lesz, sok viszont bizonyosan nem, mert most a munka az első. Ma még csak gyalogosan vagy egyszerű földi halandó által használatos autókban mehet végig a mezőny az aszfaltcsíkon, a holnapi szabadedzésektől viszont már szabad a pálya.
Emmanuel Macron: Európa soha nem hagyja magára Ukrajnát
