Isztambuli buli most első alkalommal

Májusban a Renault tette tiszteletét Isztambulban, a vb-pontverseny élén álló Fernando Alonso ment is néhány kört a történelmi belvárosban, egy hónapja pedig David Coulthard hajtott át a Red Bullban a Boszporusz-hídon, amit lezártak a jeles alkalomra. Mert mégiscsak most esett meg először, hogy egy Forma–1-es autó az egyik kontinensről áthajt a másikra. Szavunk se lehet, az F–1 promóciós gépezete mindent megtett az előttünk álló hét végén rendezendő 1. Török Nagydíj felvezetésére.

2005. 08. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Biztos, ami biztos alapon, hogy mindenképpen hír legyen a sajtóban, a törökök Coulthardra 33 lírás, mintegy ötezer forintos bírságot is kiróttak. Tudniillik a skót nem fizetett hídpénzt – hiszen skót –, és a komputer azonnal jelezte a szabálysértést, amint ráhajtott a fizetőkapu sávjára. A közlekedésfelügyelet utólag nagyvonalúan már szemet hunyt volna a történtek felett, ám a Red Bull ragaszkodott a fizetéshez… Ezt nem ússzák meg azok se, akik a hét végén Európából akarnak átugrani a pályára, ez ugyanis már Isztambul ázsiai oldalán fekszik.
A paramétereit tekintve 5378 méteres aszfaltcsík hat jobbos és nyolc balos kanyarral rendelkezik. Érdekesség, hogy a Forma–1 jelenlegi tizenkilenc pályája közül az interlagosi és az imolai mellett ez a harmadik, amelyen a haladási irány az óramutató járásával ellentétes. Tervezője pedig ugyanaz a német Hermann Tilke, aki a sepangi, a sanghaji és bahreini pálya vonalvezetését is kiötlötte. De megjegyzendő, hogy a Török Nagydíj komoly magyar vonatkozással is bír. Az autós gyorsasági vb kereskedelmi jogait birtokló Bernie Ecclestone megbízásából ugyanis a Forma–1-ben befolyásosnak számító Frank Tamás cége, az Ostermann Forma–1 Kft. felügyeli szinte a teljes munkát, a versenyszervezést, a jegyeladást és a marketinget, amire már tettünk utalást.
A nyári olimpiai rendezésre évek óta szívósan, de a siker legkisebb esélye nélkül pályázó Isztambul életében kétségkívül jelentős napok következnek. Már a Renault és a Red Bull látogatása hatalmas tömegeket vitt ki az utcára, ami azért egy tízmilliós metropolis esetében nem különösebben meglepő. S az más kérdés, hogy a versenyre való kilátogatást hányan engedhetik meg maguknak. A pálya mindenesetre 155 ezer néző befogadására alkalmas, és a jegyek a Forma–1-ben kétségkívül alacsony árfekvésűeknek számítanak. Állóhelyről már 70 euróért is meg lehet nézni a vasárnapi futamot, összehasonlításképpen, ez a Hungaroringen legkevesebb 100 euróba került egy felnőttnek. A törökök persze szeretnék, ha a külföldiek minél több pénzt hagynának náluk, s ennek jegyében a turizmus ráépült a futamra. Kiragadott példánk szerint egy egynapos program a legfőbb látnivalók, vagyis a Hagia Sophia, a Kék-mecset, a Topkapi-palota és az ugyancsak kihagyhatatlan nagybazár megtekintésével, plusz ebéddel mindössze 40 euróba kerül. Ami feltétlenül baráti árként kezelendő.
A helyiek érdeklődését nyilván az dobja meg, hogy a hírek szerint két török pilóta bemutatkozik az F–1-ben. No nem a versenyben, de bizonyos Jason Tahincioglu és Can Artam számára az is nagy élmény lesz, hogy mehet néhány kört a Jordannel, illetve a Minardival. Emlékezzünk csak, három éve a Hungaroringen Baumgartner Zsolt ugyanígy kezdte. (Más kérdés, hogy jelen állás szerint ő már be is fejezte.) Általános véleményként rögzíthetjük, hogy az élcsapatok részéről nagy várakozás előzi meg a futamot, már csak azért is, mert még nem tesztelhették a pályát. Jenson Button ugyan egy korábbi PR-rendezvényen már végigment rajta, de csak egy utcai autóval. „Nagyon tetszett a vonalvezetése, úgy érzem, hogy sok érdekes versenyt rendeznek itt az elkövetkezendő években” – véli a BAR-Honda brit pilótája. Az mindenesetre tény, hogy Bernie Ecclestone hétéves szerződést kötött a törökökkel.
Fernando Alonso ugyancsak szép emlékeket gyűjtött két hónapja: „Felejthetetlen élményt jelentett, amikor Isztambul központjában mutattam be autómat, majd hatalmas tömeg előtt vezettem a történelmi utcákon. Isztambul fantasztikus város, több kultúrát egyesít, így rengeteg a csodálatos látnivaló. Remélem, most is lesz egy kis időm a nézelődésre” – mondja a Renault spanyol pilótája. Nos, kicsi talán lesz, sok viszont bizonyosan nem, mert most a munka az első. Ma még csak gyalogosan vagy egyszerű földi halandó által használatos autókban mehet végig a mezőny az aszfaltcsíkon, a holnapi szabadedzésektől viszont már szabad a pálya.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.