Hungaroring: rommá tört autók, szenzáció, megabravúr

Daniel Ricciardo, a Red Bull ausztrál pilótája nyerte a Magyar Nagydíjat.

2014. 07. 27. 14:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vasárnap délelőtt gyorsan megtelt élettel a Hungaroring. Ahogy azt évek óta megszokhattuk, hosszú tömött sorokban érkeztek a szurkolók a Magyar Nagydíjra – bár jóval kevesebben, mint tavaly –, s abban sem volt változás, hogy azt láthattuk, hiába megy gyengébben a csapatnak, a legtöbben a Ferrariért szorítanak. Az is hagyomány, hogy mindig rengeteg finn érkezik hozzánk, így aztán a két halmaz metszeteként jó néhány vörösbe öltözött Kimi Räikkönen-rajongóba botolhattunk; még olyan fura figurába is, aki kedvence rajtszámát, a hetest a fején cipelte a sapkájára építve.

Az élet azonban nem csak a tribünökön, a büfék és a sapkákat, pólókat, ajándéktárgyakat árusító pavilonok környékén zajlott. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter találkozott a Forma–1 kereskedelmi jogait birtokló Bernie Ecclestonne-nal, akit biztosított arról, hogy a verseny nagyon fontos Magyarország számára, és ígéretet tett a pálya fejlesztésére. Az viszont még kérdéses, hogy a költségekből mekkora részt vállal a kormány és mennyi jut a Hungaroring Sport Zrt.-re. A találkozó után Seszták Miklós az Origo GPhírek kérdésére megerősítette, hogy valójában 2021-ig nincs aláírt szerződésünk a rendezésre – bár a köztudatba ez épült be –, a felek tavaly mindössze szándéknyilatkozatot tettek, Ecclestone „csak” kezet adott a folytatásra. De ez a fejlesztési miniszter szerint nem ad okot aggodalomra. A Hungaroring újraaszfaltozását mindenesetre már nem tanácsos tovább halasztani.

Visszakanyarodva a 29. Magyar Nagydíjhoz, a szombati időmérőn a pole pozíciót a vb-pontversenyben vezető Nico Rosberg (Mercedes) szerezte meg, és az első sorba melléje az elmúlt négy vb-t megnyerő Sebastian Vettel (Red Bull) került. Utánuk Valtteri Bottas (Williams), Daniel Ricciardo (Red Bull), Fernando Alonso (Ferrari), Felipe Massa (Williams), Jenso Button (McLaren), Jean-Éric Vergne (Toro Rosso), Nico Hülkenberg (Force India) és Danyiil Kvjat (Toro Rosso) következett a tizedik helyig bezárólag. A Hungaroringen már négyszer, tavalyelőtt és tavaly is diadalmaskodó Lewis Hamilton (Mercedes), aki a Magyar Nagydíj előtt Rosberg mögött tizennégy pont hátrányban állt a második helyen, csak a bokszutcából indulhatott. A 2008-as világbajnok brit pilótának az időmérő elején kigyulladt az autója, és gyakorlatilag teljesen újjá kellett építeni. Ugyancsak a bokszutcából kellett rajtolnia Kevin Magnussennek (McLaren), ő az időmérő harmadik fázisában – amikor eleredt az eső – törte össze nagyon csúnyán az autóját, és a váltócserével a csapat nem végzett időre.

Hamilton egy hete a Német Nagydíjon is megjárta az időmérőn, a futamon csak a huszadik helyről indulhatott, de végül Rosberg és Bottas mögött a harmadik helyen intették le. Most viszont, mivel nálunk tudvalevőleg nehéz előzni a kanyargós pályán, nem gondolta, hogy képes lehet hasonló bravúrra. Ahogy fogalmazott, ebben a helyzetben az első tízbe is nehéz lesz beverekednie magát. Korábbi mclarenes csapattársa, Button ugyanakkor emlékeztetett rá, hogy ő 2006-ban a tizennegyedik helyről rajtolva győzött a Hungaroringben, igaz, tette hozzá, ehhez kellett az eső is.

Nos, a fellegek vasárnap is gyülekeztek a pálya fölött, és háromnegyed órával a rajt előtt kiadós zivatar némi villámcsapkodással fűszerezve meg is öntözte az aszfaltot. Amikor elindult a verseny, már nem esett, a pálya egyes szakaszai vizesek voltak, de máshol teljesen száraz maradt az aszfalt. Rosberg simán elment az élen, de Vettel nem tudta megtartani a második helyét, Bottas megelőzte. A 8. körben Marcus Ericsson a 3-as kanyarban kicsúszott, rommá törte a Caterhamet, jött a biztonsági autó, a mezőny pedig ment ki a bokszokba kerékcserékre. Az első négy helyezett azonban ráfázott, csak egy körrel később tudott kimenni, és az éllovas Rosberg az ötödik helyre csúszott vissza. Ricciardo, Button és Massa került előre. Romain Grosjeannak akkor sikerült összetörnie a Lotust, amikor a safety car még a pályán volt, ez nem kis bravúr.

A 14. körben Button megelőzte Ricciardót, de kisvártatva kereket kellett cserélnie, Rosberg szemmel láthatóan szenvedett. A 20. körben Ricciardo állt az élen, Massa és Alonso követte, majd Vergne, Rosberg, Vettel és Hamilton következett, a brit pilóta szépen nyomult előre. Két körrel később Sergio Pérez a célegyenesben a falhoz csapta a Force Indiát, újra jött a biztonsági autó. A közönség nem unatkozott, de az eltérő csapatstratégiák miatt nem volt könnyű követni, hogy ki is áll igazán jól. A 33. körben Vettel piruettezett a célegyenesben, de megúszta, éppen csak érintette a falat.

Rosberg kereket cserélt, ekkor Alonso vezetett Vergne előtt, a harmadik pedig már Hamilton volt, aki meg is előzte a franciát, a 38. körben pedig már ő haladt a mezőny élén, amikor a kétszeres világbajnok spanyol is a bokszba hajtott. Ez persze csak pünkösdi királyság volt, Hamiltonnak is ki kellett mennie, de az ötödik helyre, éppen Rosberg elé jött vissza! Az első négy sorrendje ekkor Ricciardo, Massa, Räikkönen Alonso volt. A Red Bull ausztrál pilótája tizenöt másodperces előnyt épített ki, Hamilton és Rosberg között viszont alig volt különbség. Massa is kiment a bokszba, a hatodik helyre jött vissza, és megkapta üldözőnek Räikkönent. Csendesebb időszak következett, s szokatlanul hatott, hogy senki sem töri össze az autóját.

A 48. körben Hamilton a csapatrádión panaszkodott a gumijaira, hogy nem bírják ki a strapát, de amikor rászóltak, hogy engedje Rosberget, nem engedelmeskedett. Bizony, komoly belharc van a Mercedesnél, de ezt eddig is tudtuk. Az 55. körben Ricciardo, az 57.-ben Rosberg is új abroncsokat kapott. Alonso és Hamilton maradt kint, Ricciardo pedig mindkettőjüket levadászta, és a 68. körben ismét ő vezetett. S az utolsó kör is tömény izgalom volt, mert Alonso, Hamilton és Rosberg egymás sarkában haladt. A sorrend azonban köztük már nem változott. A Magyar Nagydíjat így Ricciardo nyerte, s a pódiumra így még Alonso és Hamilton állhatott fel. A 4-10. helyeken pontot még Rosberg, Massa, Räikkönen, Vettel, Bottas, Vergne és Button szerzett.

„Az első biztonsági autós szakasz nekünk jött a legjobban. Az utolsó körökben meglehetősen nehéz volt Hamiltonon és Alonsón túljutni, de ez volt az egyetlen esélyem az igazán jó eredmény elérésére” – mondta Ricciardo, de Alonso és Hamilton is szinte győzelmi nyilatkozatot adott.

Utóbbi esetében ez persze nem meglepő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.