Az először 1909-ben megrendezett, s az idén már 105. kiadásához érkezett Giro d’Italia történetében ez a tizennegyedik alkalom, hogy a rajt nem Olaszországban van. A Grande Partenza, azaz a Nagy Rajt során három nap alatt három magyarországi szakaszon csap össze a mezőny. Jövő pénteken Budapest–Visegrád szakasszal indul a háromhetes viadal, szombaton Budapesten egyéni időfutamra kerül sor, vasárnap pedig Kaposvárról Balatonfüredre teker a mezőny – hogy utána repülővel átdobják Szicíliába.

De már a rajt előtt két nappal csúcsforgalom lesz nálunk, a hivatalos csapatbemutatót szerdán a tartják meg a Hősök terén, ahol a Giro-falu is épül. Az olasz körverseny rajtjával, az első három szakasszal Magyarország hatalmas reklámot kap, hiszen a Giro d’Italia közvetítése hozzávetőleg százötven országba jut el, és több mint nyolcszázmillió érdeklődőt szögez a képernyők elé. Akik a többórás adásokban a versenyzőkkel együtt az útvonal menti településeken is átsuhannak, és csodálhatják a professzionális, helikopterről is készülő felvételeket.
A Grande Partenza, azaz a Nagy Rajt és az országimázs
Ahhoz, hogy a Girón képbe kerültünk, elengedhetetlen a magyar kormány elkötelezettsége a kerékpározás, a kerékpársport mellett; erre az esemény szerdai, budapesti sajtótájékoztatóján Schneller Domonkos, a miniszterelnökség helyettes államtitkára, a Giro szervezőbizottságának elnökségi tagja is rámutatott.
– Hazánkban a lakosság hetven-nyolcvan százaléka valamilyen módon rendelkezik kerékpárral. Sokan használják munkába járásra és napi szintű közlekedésre, továbbá szabadidős sporttevékenységre, s itt van a versenysport számtalan szakággal. A kormány az elmúlt tíz évben rengeteget tett azért, hogy minden területen előreléphessünk. Az elmúlt években több mint hatszáz kilométer kerékpárút épült, 2017 óta pedig pedig az európai uniós forrásokon felül a hazai költségvetésből évente tíz-tizenkét milliárd forintot költünk a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére. Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos tevékenységének köszönhetően megújult a Budapest–Szentendre útvonal, ugyanez igaz a Dunakeszi felé vezető kerékpárútra, valamint a korábban eléggé leharcolt állapotba került Balaton körüli hálózatra és a Tisza-tó körüli infrastruktúrára is. S amíg valaki a Balaton északi partján végigrobog autóval, és nem áll meg egyszer sem, addig a kerékpáros többször is, fogyaszt és beugrik a helyi kis boltba, ezzel is bevételhez juttatja a helyieket, segíti a belföldi turizmust, ebből az aspektusból is nézni kell a kerékpározást. A Nagy Rajt ugyanakkor nemcsak az országimázs, valamint a kül-, illetve belföldi turizmus pillanatnyi fellendülését támogatja, hanem az országúti kerékpározás fókuszba helyezésével segíthet abban, hogy a közlekedési kultúránk is fejlődjön annak érdekében, hogy vigyázzunk egymásra és az autósok az országutakon edző, illetve közlekedő kerékpárosokat ne akadályoknak, hanem közlekedési partnereknek tekintsék – jegyezte meg a helyettes államtitkár, aki az élsporthoz kanyarodva sorolhatta a már a világ legjobbjai között tekerő Valter Attila, Dina Márton, Fetter Erik, Peák Barnabás és Vas Kata Blanka nevét.