A Red Bull bajnokavatásra, Horner merész lépésre készül

A Nemzetközi Automobil-szövetség továbbra is hallgat, így egyelőre nem derült ki, a Formula–1-es Red Bull-istálló tavaly valójában mennyivel költött többet a megengedettnél, illetve az sem, hogy milyen büntetésre számíthatnak az osztrákok. A hétvégi USA Nagydíj előtt emiatt továbbra is ez az egyik legfőbb téma a bokszutcában, és mondhatni eltörpül mellette, hogy Max Verstappen után Austinban a csapata is révbe érhet, azaz a Red Bull vasárnap 2022 konstruktőri világbajnoka lehet.

2022. 10. 21. 6:30
Max Verstappen Red Bull Suzuka
Max Verstappen Red Bull Suzuka Fotó: TORU HANAI Forrás: AFP
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Másfél hete erősítette meg a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) a korábbi híreszteléseket, miszerint a Red Bull 2021-ben nem tett eleget a pénzügyi előírásoknak, és többet költött a kelleténél. A bejelentés óta is ez a téma tartja lázban a sportág rajongóit – nem véletlenül, hiszen az FIA azóta sem közölt további információkat, így továbbra sem tudni, hogy a Red Bull pontosan mennyivel lépte túl a 147 millió dolláros limitet. Az sem derült még ki, milyen büntetést kapnak a vörös bikák. A szövetség előzetes meghatározása alapján széles a skála, pénzbüntetéstől a világbajnokságból való kizárásig terjedhet a megrovás mértéke, ugyanakkor utóbbira aligha kell számítani, tekintve, hogy az FIA az öt százalék alatti kihágást (amit a Red Bull elkövetett) enyhének minősít.

A rivális istállók viszont a kis túllépést is óriási szabályszegésnek tekintik, mivel már egymillió dollár extra költés hatalmas fejlesztési előnyt jelent a vétkesnek. Éppen ezért Zak Brown, a McLaren csapatfőnöke privát levelet küldött Mohammed bin Szulajmnak, az FIA elnökének, javaslatokat téve, hogy milyen büntetést érdemel a Red Bull. Brown úgy látja, a kihágást követő évben annyival kellene csökkenteni az istálló költségkeretét, amennyivel korábban többet vert el a megengedettnél, emellett pedig egy előre meghatározott összeget is levonni belőle. A csapatfőnök felvetette, a szabályozás is ráncfelvarrásra szorul, szerinte két és fél százalékig kellene kis kihágásnak minősíteni a túlköltekezést, mivel az öt százalék túl engedékeny hozzáállás.

 

Természetesen a Red Bullhoz is eljutott a levél híre, és az istállónál nem értékelték, hogy csalással vádolják őket, miközben az ő számításaik arról árulkodtak, több millió dollárral a költségplafon alatt maradtak. A Motorsport.com úgy értesült, Christian Horner csapatfőnök a szombati sajtótájékoztatón elárulja, a szövetség szerint mennyivel lépték túl a limitet, hogy elejét vegye a további találgatásoknak.

A napokban az is kiderült, miért juthattak más eredményre a Red Bull és az FIA könyvelői a csapat beadványát illetően. Az ok nem más, mint Adrian Newey fizetése. A tervezőzseni a három legmagasabb jövedelmű alkalmazott egyike az energiaitalosoknál, a Red Bull szerint ezért az ő bére nem számít bele a költségvetésbe, a szövetség viszont külsősként tekint Newey-ra, akit a saját vállalkozásán keresztül béreltek fel, így az ő keresetét sem szabad kihagyni a kiadások közül.

 

A legparázsabb témákon túl természetesen az előttünk álló versenyhétvégéről sem feledkeztünk meg. Péntektől vasárnapig az egyesült államokbeli Austinban rója a kilométereket a mezőny, így a két héttel ezelőtti korán kelés után ezúttal az éjjeli baglyoknak kedvez a menetrend, az edzések mellett a futam is könnyen az éjszakába nyúlhat majd. 

Amiért érdemes lehet fent maradni, az az, hogy (Red Bull) Japánban elhódított vb-címe után az amerikai helyszínen a csapatát is megkoronázhatják. A Red Bull 165 pont előnnyel vezet a Ferrarihoz képest (619 – 454), és ha a vasárnapi USA Nagydíj végére 147-et megőriz ebből, akkor három versenyhétvégével az idény vége előtt a csapat zsebében lesz a konstruktőri világbajnoki cím. 

A bikák dolgát megkönnyítheti, hogy sajtóinformációk szerint Charles Leclerc (Ferrari) alighanem rajtbüntetést kap Austinban, mert az olasz istálló ismét motorcserére készül.

A hétvége menetrendje

Péntek: 1. szabadedzés 21.00
Szombat: 2. szabadedzés 0.00, 3. szabadedzés 21.00
Vasárnap: időmérő 0.00, USA Nagydíj 21.00.

Borítókép: Max Verstappen Japánban (Fotó: AFP/Pool/Toru Hanai)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.