„Az autóban ülő Michelisz Norbert egy állat”

Ma az időmérővel veszi kezdetét a túraautó-világkupa (WTCR) 2021-es idényének érdemi része a legendás Nürburgring-Nordschleifén, a világ legveszélyesebb pályáján, amelyen Niki Lauda arca megégett. A bajnokság 2019-es győztese, Michelisz Norbert tavaly sokszor magán hagyta a sisakját, hogy leplezze a dühét karrierje leggyengébb idénye miatt. Most vadonatúj autóval sem számít könnyű rajtra, de nem is fél a rizikós német pályától, mert vezetés közben olyan biztonságban érzi magát, hogy hirtelen még az erős allergiája is elmúlik.

2021. 06. 04. 7:15
AUTO - WTCR HUNGARY 2019
MICHELISZ NORBERT, (HUNGARY),BRC HYUNDAI N SQUADRA CORSE, HYUNDAI I30 N TCR, portrait DHL Pole Position during the 2019 FIA WTCR World Touring Car cup, Race of Hungary at hungaroring, Budapest from april 26 to 28 - Photo Florent Gooden / DPPI Fotó: Florent Gooden
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Borzasztóan nehéz dolgunk lesz, mert a Nordschleife a világ egyik legveszélyesebb pályája, itt az önbizalmon múlik minden, amihez hozzátartozik az is, hogy az autó összes rezdülését ismered. Mi viszont vadonatúj kocsit avatunk fel – árulta el lapunknak a WTCR idei első fordulója előtt.

Nemcsak azért lesz nehéz dolga a magyar versenyzőnek, mert az i30 N TCR-t, amellyel 2019-ben bajnok lett, a Hyundai új típusra, az Elantra N TCR-re cserélte, hanem azért is, mert a bajnokságban tavaly debütáló Goodyear gumikkal sincsen tapasztalata a Nürburgring-Nordschleifén a csapatnak, mivel a 2020-as németországi versenyhétvégét bojkottálták.

Michelisz Norbert új autója, az Elantra. Fotó: Alexandre Guillaumot/DPPI

Márpedig a csaknem 25 kilométeres pálya semmi máshoz nem hasonlítható, nem lehetett felkészülni rá a teszteken az új autóval. Az autósportban legalább olyan fontos az adatok megfelelő elemzése és a tanulságok levonása, mint maga a vezetés, így ha kevés az információ, az megnehezíti a munkát.

Emiatt érthetően óvatos maradt Michelisz az időmérő előtt: – Csak annyit mondhatok, szeretném az első tízbe kvalifikálni magam, mert ez alapozná meg az erős pontszerzés lehetőségét a két szombati futamon.

A járvány sújtotta tavalyi csonka idény után az is üdítő lenne, ha Michelisz újra az élmezőnyben harcolna, ugyanis 2020 pályafutása leggyengébb éve volt: először nem állt dobogóra és először csúszott ki a top 10-ből az idény végén (13. lett). Mindezt címvédőként, a bajnoknak kijáró 1-es rajtszámmal az autóján.

– Ha nem úgy alakulnak a dolgaink, ahogy szeretném, holott a kezünkben van minden eszköz ehhez, könnyen kijövök a sodromból. Az autóban ülő Michelisz Norbert egy állat – mutatja be a nyilvánosság előtt kevésbé ismert oldalát. – Olykor az üvöltözés is természetes velejárója egy versenyhétvégének.

Szerencsére a bukósisak álarcnak is kitűnő, takarja az érzelmeket. Előfordul, hogy direkt magamon hagyom, amíg nem higgadok le.

Remélhetőleg idén kevesebbszer lesz szüksége erre a cselre, és újra a bajnoki címért küzdhet a Hyundai volánja mögött. Úgy érzi, megint olyan éhes a sikerre, mint 2019-ben, amikor a magyar autósport első világkupagyőztese lett. Ami viszont soha nem változott, hogy még mindig nincsen teljesen hozzászokva a népszerűséghez.

– Múltkor megálltam tankolni, és a kocsi hátsó üléséről a nagyobb kislányom, Mira vette észre a kiállított, kartonból készült másomat, és mutogatott rá, hogy apa, apa. Bevallom, néha, amikor meglátom magamat, gyorsan elfordítom a fejem, mert nehéz felfogni, hogy Himesházáról milyen messzire jutottam – mesélte a rá jellemző szerénységgel.

Nem szereti nyilvánosan kimutatni a dühét. Fotó: Clement Luck/DPPI

Hétéves volt, amikor a Baranya megyei faluban a hobbiból raliversenyző nagybátyja épített neki egy vaskeretes kisautót, amelyet egy Simsonból kioperált motor hajtott. Míg a többi srác a labdát rúgta a focipályán, addig ő körözött a járgánnyal. Mégis már 21 volt, amikor életében először versenyautót vezetett, ezért a Formula–1 már szóba sem jöhetett, csak tévés szakértőként.

Túraautózásban még 36 évesen sem számít idősnek, az F1-et is megjárt csapattársa, Gabriele Tarquini például a hatvanadikat tapossa. Michelisz azonban alighanem az első a világon, aki úgy lett egy Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) által szervezett, komoly nemzetközi bajnokság győztese, hogy teljes egészében a szimulátoros világban szocializálódott. Innen nézve valóban meseszerű a története.

– Emlékszem, amikor még a zsebpénzemből spóroltam az autós videójátékokra, és csak a számítógép előtt álmodoztam a versenyzésről – elevenítette fel Michelisz. – Szerencsés vagyok, mert lehetőséget kaptam és bebizonyíthattam, tudok élni vele.

Bár voltak nagy balesetei, egyszer Portóban például 200 km/h-s sebességgel ütközött a betonfalnak, mégsem érez félelmet az autóban, még az olyan veszélyes pályákon sem, mint a mostani színhely, a Nordschleife. A „Zöld Pokol” becenév Niki Lauda híres, 1976-os, súlyos égési sérüléssel végződő Formula–1-es balesete óta mindinkább találó a rettegett körre. 2015-ben, amikor Michelisz először vezetett a legendás pályán, rögtön bajba került rajta.

– Hamar megtanultam, hogy ez a kör nem játék – mesélte. – Jobb első defektet kaptam 255 km/h-s tempónál, és nagy szerencsém volt, hogy nem ütköztem szalagkorlátba, miután ösztönösen balra rántottam a kormányt. Utána már csak utas voltam a pörgő-forgó autóban. Az ilyen tapasztalatok ellenére sosem érzek félelmet vezetés közben.

– Az autó nekem olyan, mint egy burok – folytatta Michelisz. – Amikor beülök, előtörnek a gyerekkori emlékek nagybátyám raliversenyeiről. Az égett gumi, a fékbetét, a benzin illata, amelyek miatt otthon érzem magam. Otthon és biztonságban. Például erős allergiás vagyok, de a kocsiban hirtelen elmúlik. Ugyanúgy, ahogy a félelem is.

A WTCR időmérőjét ma 14.05-kor rendezik (Sport 1) a Nürburgring-Nordschleifén, amelyen további két magyar is pályára gurul, Tassi Attila a Honda gyári pilótájaként, Boldizs Bence pedig egy Cuprával, amelyet a Zengő Motorsport üzemeltet.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.