Vb-rajttal folytatódik a töretlen arab térhódítás

Autóverseny, labdarúgás, golf, lóverseny jöhet, csak pénz legyen benne. Újabb sporttörténelmi eseménynek ad otthont Szaúd-Arábia.

2021. 02. 26. 7:46
Szaúd-Arábia, Dirija
Forrás: nio.com
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Formula–E, azaz az elektromos autók számára kiírt sorozat története a 2014/15-ös idényben kezdődött. A koronavírus a kizárólag városi pályákon versenyző sorozatot sem kímélte, a 2020/21-re tervezett hetedik szezon csak 2021. február 26-án veheti kezdetét. Szaúd-Arábia dupla fordulós, villanyfényes nyitányt rendez, a Formula–E számára pedig azért különösen fontos ez az évad, mert ez az első, amelyet a Nemzetközi Autómobil-szövetség (FIA) már világbajnokságként ismer el.

A kétfutamos nyitó hétvégét a Rijád mellett fekvő Dirijában rendezik meg. A pálya már az előző két sorozat első versenyhétvégéjének is otthont adott, villanyfényes futamot viszont most először rendeznek a Formula–E történetében.

Nem az elektromos sorozat az egyetlen autósport-ágazat, amely Szaúd-Arábiába érkezik idén: a Dakar-rali az elmúlt két évben már az Arab-sivatagban zajlott, idén pedig Dzsiddában rendezik meg az ország első Formula–1-es versenyét.

Kapcsolat a királykategóriával

A Formula–E tavalyi mezőnyének legismertebb arca Felipe Massa volt, aki 2008-ban épphogy lemaradt a Formula–1-es világbajnoki címéről. A brazil viszont idén már hazája túraautó-bajnokságában versenyez. Az idei pilóták közül Stoffel Vandoorne, Pascal Wehrlein, valamint három korábbi FE-bajnok, Lucas di Grassi, Sébastien Buemi és Jean-Éric Vergne teljesített legalább egy teljes idényt a Formula–1-ben. A sorozatot tavaly nyerte először olyan versenyző, aki nem indult F1-es futamon: a portugál António Félix da Costa a Red Bull-családban töltött évek után 2015-ben és az ifjabbik Carlos Sainz mögött maradt le a Toro Rosso-ülésről.

A nagy autógyártók közül a Mercedes, a Porsche, a Nissan, a BMW és az Audi is indít csapatot a huszonnégy autóból álló mezőnyben, igaz, utóbbi kettő utolsó idényét kezdi meg a Formula–E-ben. A teljes versenynaptár a pandémia miatt még nagyon képlékeny, de a tervezett helyszínek között van a Formula–1-es naptár állandó ékköve, Monaco is.

De az autósporton túl is van élet: Szaúd-Arábia az elmúlt három évben szinte minden nagy bevételt generáló sportba belekapott. 2018-ban és 2019-ben az olasz, 2020-ban a spanyol labdarúgás Szuperkupájáért küzdöttek meg a csapatok a közel-keleti országban. Több rangos ökölvívó címmérkőzést is rendeztek itt, köztük Anthony Joshua és Andy Ruiz visszavágóját.

Tavaly szervezték meg először a Szaúdi Kupát, amely erős kezdéssel azonnal a legnagyobb pénzdíjjal kecsegtető lóverseny lett a világon. 2019 óta pedig golftornát is rendez az ország, a European Tour keretében. A földrajzi anomália ne zavarjon meg senkit, az európai sorozat ranglistáját már 2009 óta Race to Dubai („verseny Dubajig”) néven emlegetik a záróhelyszín miatt.

Szaúd-Arábia nagy elődei

A sportturizmusban ugyanis nem Szaúd-Arábia az arab világ úttörője, hiszen az Egyesült Arab Emírségek és Katar által kikövezett úton jár, némi eltéréssel. Bahrein szinte csak belekóstol ebbe a világba a 2004 óta megrendezett F1-es nagydíjjal.

Abu-Dzabi 2009 óta többnyire zárófutamként szerepel a Formula–1-ben, az ország kerékpáros körversenyt rendez, és saját World Tour-csapattal is rendelkezik, akárcsak Bahrein. Dubaj évről évre rangos teniszversenyt rendez a férfiak és a nők számára is, 2010-ben pedig a rövidpályás úszó-világbajnokságnak adott otthont.

Szaúd-Arábia egyelőre kifejezetten az egyediségre hajt, Katar viszont a hagyományosabb események rendezésében is utazik. 2008 és 2010 között a fővárosában, Dohában rendezték a női teniszezők évzáró világbajnokságát, 2015-ben a férfi kézilabda vb-t, 2019-ben az atlétika világbajnokságot. A következő évek is izgalmasnak ígérkeznek a kis országban: 2022-ben a labdarúgó-vb, majd 2023-ban a vizes világbajnokság rendezője lesz Katar, amely 2004 óta a gyorsasági motoros világbajnokság mezőnyét is évről évre vendégül látja.

A környék klímája ugyan nem kedvez a legtöbb eseménynek – a Dakar-rali kivételével –, de ezt könnyen áthidalják olyan megoldásokkal, mint a foci-vb decemberi időpontja, vagy az októberben is éjszakára időzített atlétikai program. A kiindulóponttal, a villanyfényes versennyel pedig nem is kettő, hanem három legyet ütnek egy csapásra: az európai nézőknek kedvezőbb időpont és látvány mellett az időjárás is kellemesebb naplemente után.

Bár jelenleg Oberstdorfban is meleg van, az északisí-világbajnokság valószínűleg egy darabig még nem kerül az arab térségbe. Abban úgysincs olyan sok pénz. Az irány alapján viszont úgy tűnik, hogy csak idő kérdése az első közel-keleti olimpia, bár 2032-re Doha és Budapest helyett más várost támogat a Nemzetközi Olimpiai Bizottság.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.