A listán hazai alkotások mellett szerepel amerikai B film, olasz dráma, különféle dokumentumfilmek, szerzői művészfilmek, műfaji közönségfilmek és egy rövidfilm is, melyek hol érintőlegesen, hol a lehető legrészletesebben mutatják be a szabadságharc eseményeit.
Apa – Egy hit naplója (1966)
Fotó: YouTube
A budapesti rém (1958)
Amerikai film a forradalomról: B film (vagy szakkifejezéssel: exploitation film), ami dicséretes gyorsasággal készült el, és már a plakátja is sokat elárul arról, hogy meglehetősen hatásvadász „kizsákmányolása” a témának: a poszter „sokkoló tényeket”, és „cenzúrázatlan, kicsempészett” filmet ígér (amelyben valóban voltak dokumentumfelvételek).
Hajnalban meghalnak az álmok (1961)
Olasz film 1956-ról: Enrico Gras és Mario Craveri rendezésének alapjául a Corriere della Sera újságírója, Indro Montanelli a forradalom idején szerzett személyes élményei szolgáltak. Öt olasz riporter egy óráját mutatja be a film november 4-én egy budapesti szállodában, amikor megérkeznek a szovjet tankok.
Párbeszéd (1963)
Herskó János író-rendező filmje az elsők között foglalkozott az ’56-os forradalommal, viszont a korábbi magyar filmeknél (Éjfélkor, Tegnap, Virrad, Az utazás, Az arcnélküli város) árnyaltabban mutatta be a szabadságharcot annak előzményeivel és következményeivel együtt, egy házaspár (Semjén Anita és az ’56-os hős Sinkovits Imre) szemszögéből.
Húsz óra (1965)
Fábri Zoltán Sánta Ferenc regénye nyomán készült rendezésének története húsz óra alatt játszódik le: egy magyar faluba riporter érkezik, felidézve egy 1956 őszén történt konfliktust és egy abból következő tragédiát. A film 2012-ben bekerült a Magyar Művészeti Akadémia tagjai által kiválasztott legjobb 53 magyar film közé.
Apa – Egy hit naplója (1966)
Szabó István önéletrajzi ihletésű filmjének főhőse Takó Bence (Bálint András), aki 1945-ben veszítette el az apját, majd az ’56-os forradalom alkalmával is (időközben mitizált) apaképének próbál megfelelni. A filmet 1968-ban és 2000-ben is felvették a Budapesti tizenkettő néven ismert legjobb magyar filmek listájára.
Tízezer nap (1967)
Az első film, amiben 1956-ot forradalomnak nevezik, ami miatt meg is gyűlt a baja a kádári cenzúrával Kósa Ferenc rendezőnek. A rendező 1967-ben a cannes-i filmfesztiválon elnyerte érte a legjobb rendezőnek járó díjat, a filmet pedig egy évvel később beválogatták a magyar filmszakma által összeállított, az 1948 óta készült legjobb filmeket felsoroló úgynevezett Budapesti tizenkettőbe is.
Szerelem (1971)
Makk Károly klasszikus rendezésében a hősnő, Luca (Törőcsik Mari) politikai okokból (feltehetően ’56-os tevékenysége miatt) bebörtönzött férjét várja haza, miközben idős anyósát (Darvas Lili) gondozza. A férfi főszerepet játszó Darvas Iván maga is börtönben ült 22 hónapig a forradalom után, Déry Tibor pedig, akinek Szerelem és Két asszony című novellái ihlették a forgatókönyvet, nyolc év után kapott amnesztiát.
Megáll az idő (1982)
Gothár Péter rendező, Bereményi Géza forgatókönyvíró és Koltai Lajos operatőr 1982-es filmje egyszerre szól az 1960-as évek fiatalságáról és az ’56-os forradalom kudarcával való szembenézésről. Kultikus és rendszerkritikus nemzedéki közérzetfilm.
Szerencsés Dániel (1983)
A forradalom leverése utáni disszidálás dilemmáját mutatja be Sándor Pál filmje. A Rudolf Péter által megformált címszereplő szerelme után távozna Nyugatra egy menekülő barátja, Angeli Gyuri (Zsótér Sándor) társaságában. Bodrogi Gyula, Kern András, Törőcsik Mari és Garas Dezső játsszák a további fontosabb szerepeket.
Szamárköhögés (1987)
Gárdos Péter filmje a forradalom alatt játszódik, s egy olyan családot mutat be, amely igyekszik minél kevesebbet látni az ötvenhatos eseményekből. A film nagyrészt négy fal között játszódik, és a gyerekkarakterek szemszögéből mutatja be az eseményeket. Garas Dezső, Hernádi Judit, Törőcsik Mari, Eperjes Károly és Reviczky Gábor szerepelnek benne.
A teljes cikket az alábbi linken érhetik el.