Szellemi önvédelem

Elek István
2000. 04. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korunkban kezd valami bábeli fogalomzavar uralkodni az egy nyelven beszélők körében is. A szavak ugyanazok, de korántsem ugyanazok a fogalmak, melyeket alattuk értünk.Egy ízben tanúja voltam, hogy a tizenkilencedik századról lévén szó, valaki dicsérte a liberalizmus magyar hőseit. Szomszédja ádázul és gyanakvón összevonta a szemét. Az, aki beszélt, Kossuthra, Deákra és a többiekre gondolt. Az, aki hallgatta, jelenkori bankfér-fiakra. Tartós haraggal váltak el. Valaki máskor Rousseau-ról beszélt, Émile-ről és a „vissza a természethez” jelszaváról. Szomszédjában nem várt támogatóra talált, mert az ebből az intellektualizmus elmarasztalását olvasta ki.Annak vázolását pedig, hogy a demokrácia, jobboldaliság, baloldaliság, reakció, evolúció, forradalom, népiség, népiesség szavak alatt micsoda változatos fogalmak rejtőzködnek a befogadásra fogékony fülek és a továbbadásra fürge szájak mögött az emésztésre renyhe agyakban – már alig-alig lehetne megkísérelni.Nem tudom, hol lennénk, ha a gazdasági élet csereeszköze, a pénz egyértelmű és általánosan kötelezőnek elfogadott értéke annyira hitelét veszítette volna, mint a szellemi, politikai, társadalmi élet csereeszköze: a szó.Ilyen bábeli fogalomzavarban lehet szép álomképeket és terveket felrajzolni a következő kétezer évre, de nem lehet eredményes munkát végezni a következő kettőre.A magyar fejlődés megindításánál első feltételként ott állana ma egy afféle szóhasználati egyezmény, mely mindenekelőtt tisztázná, hogy mi alatt mit értünk. Mely újra egyértelművé, tehát újra értékessé tenné a szavakat, és ezáltal lehetővé azt, hogy az emberek a hazában megértsék egymást, tehát tudjanak együtt munkálkodni. Mert abból, ami nálunk ma a szavakkal folyik, sem erősebb ország, sem a javak igazságosabb elosztása nem következhetik, csupán valami bábeli zavar a fogalmakat, ideákat, célokat, programokat és híveket illetően.Ajánlom mindenkinek: a világ baljós jelei közt, süllyedő országok és mozgó hadak között, néha figyeljen befelé is. Az események túlnőttek az emberi értelem határain, s tanulni belőlük már nem mindig lehet. Ezekben a napokban befelé fordulok a könyveim felé, s felütöm olykor a régieket. Mit mondanak a nagy kísértetek: a Zrínyi Miklósok, a Berzsenyiek, az Ady Endrék? Ma így látom őket: konokul, valami rögeszme igézetében mondják az igazat, s kezdem egyre határozottabban tudni: csak ők tudták az igazat. Adyban ezt olvasom: „most alszik a magyar a magyarban”, Berzsenyinél ezt: „Ébreszd fel alvó nemzeti lelkedet!” Nem diagnózis az Ady-sor ma is? S nem Berzsenyi programja lenne az orvosság ma is?Mi úgy élünk itt, most ezer éve már, hogy alig tudjuk észrevenni az embert a magyartól, hiszen a magyar volt mindig veszélyben bennünk, s kívülről s belülről jött e veszély. Így vagyunk a tájjal is: magyarságát látjuk elsősorban. A nyárfáról nem azt vesszük észre, hogy nyárfa, hanem azt, hogy az útszéli Krisztus „feje fölött a nyárfa is magyar”! Egy mélyebb „nemzetiség” jelentkezik bennünk, ha állunk szemben hazai dombokkal s mezőkkel. Magányosan és hallgatagon járunk a hazai tájban. Megállunk egy akácfánál hosszasan. Mert azt gondoljuk róla, hogy magyar.Így lesz miénk a táj, s így lép elő kiben-kiben a vidék hazává.A haza számunkra zárt keret, melyet nem tágítani lehet, hanem újra és újra kitölteni kell. Nincs és nem volt nemzedék Magyarországon, mely ezt a keretet, a Kárpátok barna sáncövét ne akarta volna újra és újra gazdagabb tartalommal megtölteni. Így töltjük ki szinte emberöltőről emberöltőre tájjal a hazát. Hogy csak a költőknél maradjunk: Berzsenyi és Kisfaludy belefestik a keretbe a Dunántúlt, Vörösmarty a várromokat, Petőfi a Kiskunságot, Arany Szalontát és a Margitszigetet, Vajda János az égboltot, Ady a Szilágyságot, Babits a Dél-Dunántúlt, Illyés az Észak-Dunántúlt, Tamási Áron a Székelyföldet és így tovább. S a politikusok? Deák nyugodt és munkás, mint nyugodtak s munkára szólítók a Dunántúl dombjai. Kossuth szavaiban a Hegyalja borainak aszúheve érzik, Tisza István a konok és kemény, elszánt tiszántúli, Széchenyi pedig egész tervet dolgoz ki az országnak hazával s magasabb értelemben vett nemzetiséggel való megtöltésére. Így alakul folyton a hazánk, sose volt kész, és sose lesz kész. Meg kell keresni mindig újra s újra emberségben, szellemben, hagyományban, népben, tájban. Mindig magunkat hódítjuk meg a magunk erőivel. „Imperializmusunk” – befelé mutat.Gondoljunk Széchenyinek újra időszerű programjára. Arra, hogy ő „magyarosítani a magyarokat” akarta. Erre van szükség ma is, s aki nem hiszi, hogy mennyire szükség van rá, nézzen végig az utcán vagy a politikán, vagy a lapokon. Mily kevés helyen és mily kevesekben látja azt fényleni, amit „anima naturaliter hungaricá”-nak, természettől magyar léleknek neveznék! Mily kevesekben látja, hogy mélyen és helytállóan magyar választ adnak az idők kérdéseire!Kemény szó ez, de ki kell mondani. Mert egy nemzet nem akkor jut a végső veszélyek partjaira, ha sokan fenyegetik. Hanem akkor, ha elveszti önmagát, ha elveszti a maga sajátos és a világban páratlan mozdulatait. Ma sokakban ez történt.Egy magyar író nem is oly sok évvel ezelőtt „fegyverbe” szólította a magyar írókat a nép érdekében. Akkor a testi válság megmutatásáról, a népében veszélyeztetett nemzet ébresztéséről volt szó, s e szükség azóta se kisebb. De ma van talán egy ennél is sürgetőbb teendő, magyarságában óvni a magyarságot, s ha valamiért, ezért kellene fegyverbe állni fénylő szavakkal. Ezt értem „lelki mozgósítás” alatt. Mozgósítani kellene a lelkekben azt, ami magyar.A „rendszerek” és világeszmék ritkán használtak ezen a földön, s ma már jobban hiszek a hibáiban is magyar magyarban, mint az erényeiben nem magyar magyarban. Ha végignézünk közelmúltunk történetén, azt kell látnunk, hogy az úgynevezett politikai világnézetek mind elpusztítottak valamit e nemzetből.A liberalizmus nem azért sodort-e szakadék szélére minket, mert emberei előbb voltak liberális „világnézetűek”, s csak aztán magyarok? A tizennyolcas zűrzavar nem azért szorított-e a halál partjára minket, mert szóvivői előbb voltak baloldali „világnézetűek”, s csak aztán „magyarok”? A közelmúltban nem azért merült-e fel a végső veszedelem, a lelkiekben való elmagyartalanodás a nemzet előtt, mert némely „nacionalistáink” előbb voltak jobboldali világnézetűek, s csak aztán „magyarok”? Európa nagy lendületei minket sose előrevittek, mindig csak veszély szélére taszítottak, ha egészen magunkévá tettük őket.Európa népei alapjában jogosan néznek gyanakvással minket. Mert bármit visítsanak egyesek, a valóban magyarnak nem az a célja, hogy loholjon az ő világmentő céljaikért mellettük vagy mögöttük. Hanem az, hogy megmaradjon közöttük vagy akár ellenük. S nem úgy marad meg, ha velük liberális vagy velük szocialista, vagy velük jobboldali, hanem úgy, ha közöttük marad meg magyarnak.S ha fölmerül a kérdés, lehet-e erősíteni a magyart a magyarban, hiszen a közhit szerint „aki magyar, az magyar”..., azt válaszolhatjuk: amit legjobb-jaink éreztek is, mikor tudták, hogy sem nyelv, sem szándék nem tesz egészen magyarrá. Nem az magyar, aki magyar akar lenni, nem az, aki magyarul tud, és – nem bizonyos, hogy e szó legmagasabb értelmében valóban magyar az, aki törzsökös családból született! Ez a szó: „magyar”, nagyon nagy igényű fogalmat takar, s ajánlom mindenkinek, vegye a szót magát vizsgálat alá. Mert aki mélyebben nézi a magyarságot, az tudja, hogy magyarnak lenni nem születés, nem adottság – hanem eredmény. A magyarsághoz el kell jutnia a született magyarnak és asszimiláltnak egyként – ahogy született vagy keresztelt kereszténynek el kell jutnia a kegyelemhez. A mi magyarságfogalmunk nagyon magas rendű és keresztény fogalom, sokkal-sokkal fölötte áll fajnak, állampolgárságnak, sőt nyelvnek is. Röviden így fejezném ki: hungarus non nascitur, sed fit, a magyar nem születik, hanem lesz. Az igazi magyarsághoz erények, harcok, vívódások kellenek, mint az üdvözüléshez. Ha valaki magáévá teszi a magyar magatartást, a magyar helytállást a világ dolgai között: magyar, a szó mélyebb értelmében, bárminek született is. S aki nem teszi magáévá mindezt, nem magyar, született légyen bár magyarnak. Ez a döntő pont, s e szerint lehet és kell erősíteni a magyart a magyarban, lehet dolgozni egy „magyarabb magyarságért”, a cserkészek szép jelmondata szerint. Ezért kell a „lelki mozgósítás”!A feladat, úgy érzem, kétféle. Egyik azoké, akik a közönséghez szólnak, íróké, újságíróké, lapoké. A másik azoké, akik élik a maguk életét, és akarják, hogy a nemzet a maga életét élje. Az elsők feladata példát mutatni, kiásni a szebb és teljesebb magyarság forrásait, megmutatni a magyart a történelemben, a magyart az irodalomban, a magyart a magatartásban, s megmutatni helyünket Európa többi népei között. Sajnos ma ennek a felelős és gyökeres magyarságnak sokkal kevesebb és sokkal szerényebb hirdetője van, mint a sokféle megszállottságnak, és sajnos sok különféle oldali lapjuk van, de kevés, amelyik ne akarna más lenni, mint magyar. S ma is könnyebb a külföldit dicsérni, mint a magyart keresni!A másik feladat belső, személyek számára való feladat, és célja a magyarságban való elmélyülés. E szerint „törzsökös magyaroknak” nem szabadna megelégedni annak hirdetésével, hogy magyarnak születtek, hanem vizsgálniuk kellene az utakat és módokat, ahogyan jobb magyarok lehetnek, s jövevényeknek látniuk kellene azokat a példákat, melyek megmutatták, hogy milyen, aki igazán magyar. Egy szép mániát kellene elterjeszteni az országban: a lélekben való magyarság gondozását. Két eszköze lehet: a múlt példái és a magyar irodalom. Mindkettőre szüksége van mindenkinek, mert a nemzetiség nem olyasmi, amit nem kell éleszteni szüntelenül. És ma a lelkekben a „magyar”-ság csakugyan „nagy parlag”: szikkadt, kiszáradt, gondozatlan, legfeljebb délibáb ragyog fölötte.A magyarság legtöbbekben gyönge palánta, északi szél tépi, alföldi aszály hervasztja, gondozniok kellene szüntelen, locsolni kultúrával, hagyománnyal és – célokkal is. Mert a másik kettő önmagában nem elegendő, s az Ady-versben nem hiába követi e sort: „Most alszik a magyar a magyarban”, ez: „Minden nációnak van terve”, mert ez is kell: terv a jövőre, egy magyarabb életforma, egy magyarabb társadalom terve. E nélkül a krónikás ének régi nagyokról csak pengő érc és zengő cimbalom zenéje, s bár magában hasznos, magában még nem oly erő, mely új nemzetet teremt.A magyar ma nézzen körül a világban, mérje meg a felhőket s a körös-körül zuhanó villámokat, aztán induljon fölfedezésre. Fedezze föl a magyarságot a régiek politikai nézeteiben és ítéleteiben, a történeti nagyok tetteiben, az irodalmi nagyok mondataiban, a stílus keménységében és hajlékonyságában, hajoljon olyan szeretettel a magyar szavak fölé, mint a kertész a kedves virágai fölé. Végső menedékünk és legbenső erőforrásunk nemzetiségünk megtartásában a nyelv, s mindaz a nagy és szép, amit e nyelven írtak. Ezért e nyelvhez kell fordulni, és lázat kellene terjeszteni a magyar földön, a magyarság fennmaradásáról és hivatásáról írt írásokban való elmélyedést és tanulást. Ebben a pillanatban a lelkeket kell gazdagítanunk, kinek-kinek magát és a közvetlen környezetét. Szamarak mindazok, akik azt hiszik, hogy olyan országban, mint a miénk, a rendszerváltozás bármilyen nyugodt időben is változást jelent. Magyarországon egy sokkal nagyobb változásra van szükség: a lelkek megváltozására, a világ dolgaira való reagálás megváltozására, a mérgező propagandáktól való szellemi immunitásra, hogy Széchenyi fogalmával éljek, a „lelki függetlenségre”, mely a magyar függetlenségnek fegyverrel egyenrangú feltétele.Azért hát legyünk tisztában vele: ha jobb Magyarországot akarunk, egészen mélyen kell kezdenünk, a legmélyebben, a léleknél, az anima naturaliter hungaricát kell tunya álmából felébresztenünk, és anima culturaliter hungaricává is tennünk. Mindennek talpköve mai helyzetünkben, s talán nem csak éppen a mai helyzetünkben, ez.Európa népei nemcsak nagy-birtokosokban, nagytőkésekben, nagyúrban fognak csalódni, nemcsak a nagyok korlátlan gazdasági vagy korlátlan politikai szabadságában, hanem magukban a nagy népekben is. A kis népekben van valami alázat, hajlam megértésre, befelé fordulásra, mélyülésre. Arra, amit befelé való imperializmusnak neveznék. Jöjjön el a kis népek Európája! A nagy népek ideológiái mindeddig a pusztulás szélére sodorták Európát. A kis népek ideológiái – talán – megmenthetnék.S valahogy úgy érzem, hogy a kis népek Európája eljöhet. Talán nem is oly sokára.Itt van az, amit magyar esélynek neveznék.A történelem akkor a kis népek földjére, tehát Közép-Európára kellene hogy áttegye székhelyét. S e történelmet az nyeri meg, talán egy évszázadra is, aki akkor elkészülten, bölcsen s türelmesen meg tudja teremteni azt az életformát, mely úgy tudja gazdagítani a nemzeteket, hogy befelé mélyíti, s nem kifelé hajtja őket. Ez a szerep lehetne magyar!Kicsi remény van arra, hogy a magyarnak ezt a nagy alkalmat nyújtja a történelem. Ez a remény nagyon csöppnyi, de ezen a földön mindig kicsi volt a reménység.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.