„A kormány kettészakítja a társadalmat”

Wiesner Gábor
2001. 03. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ellenzéki politikusok az elmúlt három esztendő során gyakran folyamodtak a címben megadott állításhoz. Olyan politikai szólam ez, amelynek jelentőségét inkább visszatérő hangoztatása adja, semmint pontosan meghatározott tartalma. Ez ugyanis maradéktalanul negatív; ami alkalmas lehet arra, hogy az ellenzéki és a kormánypártok éles szembenállását kifejezze, ám arra már kevésbé, hogy hozzájáruljon a közélet ésszerűségéhez. Ehhez nemcsak megfelelő érvek lennének szükségesek, hanem tételes tartalom megfogalmazása is.Az 1998-as országgyűlési választások idején ilyen lehetőséget villantott fel a mai kormány, amikor bevezette a „polgári Magyarország” jelszavát, amely sikeresnek és maradandónak bizonyult. Ezzel szemben a mai ellenzékiek nem voltak képesek olyan programmal fellépni, mely mást, jobbat mondhatna ennél. Maradt tehát az elutasítás s léggömbös áltömeggyűlések verejtékszagú szónoklatai, melyek különös hátterét a szónokok szembeötlően kedvező vagyoni helyzete alkotja.A „társadalom kettészakítása” jelszavának ismétlése ezért már tartalmi okokból is kétes. Tegyük föl, hogy a társadalom kettészakadásának felhánytorgatása nem a polgári demokrácia pluralizmusának a tagadását jelenti, hanem a szegények és a gazdagok valóban fájdalmas különbségét. A társadalom jövedelmi különbségei azonban nem az elmúlt két-három évben keletkeztek. Az egykori szocializmusban rejtetten meglevő jelentős különbségeket a rendszerváltás megezerszerezte és növekvő pályára terelte. A társadalom e drámai kettéhasításában éppen azok jeleskedtek, akik ma a legszorgalmasabban pörgetik a demagóg szólamok imamalmát. A szocialista kormányzás újabb négy éve alatt pedig oly feltűnővé vált az akkori vezetők elszakadása a társadalmi nyomorúságtól, hogy ennek emlékezete csak lassan halványul. Vajon az, ami akkor történt, felróható-e azoknak, akik az eseményekben nem vehettek részt? A farkas és a bárány meséje szerint igen; de bízom abban, hogy a megfontolt ítélet szerint nem.Ha a bárányra rá lehet fogni azt, amit a nagyszülei sem követhettek el, a „kormány kettészakítja...” kezdetű szólamok talán némi sikerrel kecsegtetnek. Legalábbis megakadályozhatják a szakszervezeti szónokok különös vagyoni helyzetének alaposabb vizsgálatát. Ám a szólamok mögött mélyebb, lélektani és történelmi indíték is meghúzódik. Marx és Engels Kommunista kiáltványa, mely a mai szocialisták bibliája volt és maradt, jól rávilágít erre az indítékra. Íme egy idézet a szövegből: „A mi korszakunk, a polgárság korszaka azzal tűnik ki, hogy az osztályellentéteket leegyszerűsítette. Az egész társadalom egyre inkább két nagy ellenséges táborra, egymással közvetlenül szembeálló osztályra válik ketté: a polgárokra és a szegényekre.” A mi demokratikus baloldalunk Marxszal és Engelsszel együtt nyilván úgy gondolkodik, hogy a polgárok és szegények e meghasonlását fel kell számolni. Ha azonban fogalmazásuk forrásait vizsgáljuk, felmerülhet a gyanú, hogy ezt a kérdést esetleg olyan eszközökkel kívánják megválaszolni, melyeket a kiáltvány szövege kínál. Ez végzetes kimenetelű lenne mindannyiunkra nézve. Nemcsak azért, mert minden ilyen lépés ifjú demokráciánkat fenyegetné, hanem azért is, mert ijesztő dilemma elé állítaná a mai forradalmárokat: ha a mai burzsoák nem mások, mint a tíz évvel ezelőtti proletárok, azaz ki lázadjon föl ki ellenében? Igazán időszerű lenne, ha a mai demokratikus baloldal e kérdés fényében újragondolná a kiáltvány eszmeiségét.De csak akkor, ha e demokratikus baloldalt egyáltalán érdekli még saját szellemi integritása. Ám ha abból indulunk ki, hogy e baloldal tíz évvel ezelőtt az eszmével szemben a hasznot választotta, nem kell tartanunk szellemi és erkölcsi kérdések mélyreható feszegetésétől. Ehhez ugyanis átgondolt elvi-politikai felfogásra lenne szükség, melynek alapjaiként csak következetes gondolkodás szolgálhat. A mai szocialista párt ebben az értelemben szerencsére nem racionális, hiszen ha az lenne, akkor politikai szólamaiból hamarosan bekövetkező forradalmi eseményekre kellene következtetnünk; vagy legalábbis olyan politikai puccsra, melyről azután – az újraírt történelemkönyvek nyomán – kiderülhet, hogy valójában a „tömegek lázadása” volt. Mindezt azonban – mások másféle gyanúsításaival szemben – mi nem tételezhetjük fel. Hiszen a mai demokratikus baloldal a rendszerváltással nyíltan lemondott következetes eszmeiségéről, és átadta magát a tiszta haszonelvűség jelzőtlen állapotának, mely egyszer arra készteti, hogy saját milliárdosait védelmezze, másszor meg arra, hogy a proletariátus érdekeit tömeges léggömberegetéssel védelmezze.De vajon elegendő-e kék és rózsaszín léggömbök ünnepi fölbocsátása akkor, ha Magyarország sorsa a tét? Elegendő-e hamarosan szétpukkanó luftballonok röptetése, amikor falvakat és földeket borít a pusztító tavaszi ár? Elegendő-e a polgárság és a szegénység elkerülhetetlenül forradalomban végződő osztályharcának gondolatára hivatkozni, amikor a polgárosodás láthatóan az egyetlen járható út mindannyiunk számára? Feleletünk háromszorosan nem. S ezért közös érdekeinket szem előtt tartva feszült figyelemmel várjuk azon szocialista jelszavak felbukkanását, melyek nem a múlt düledékeinek romjaiból lebegnek elő, hanem a jövő végre valóban racionális mérlegeléséből keletkeznek. Nincs olyan racionalitás, amely nélkülözhetné a felelősséget; s nincs olyan józan politikai csoport, amely múltjának őszinte értékelése, a jelen és a jövő felelős mérlegelése nélkül racionálisnak mondhatná magát. Az elmúlt évtizedek tapasztalata, s az elmúlt három év baloldali politizálásának élménye alapján azonban kétséges, hogy az idézett politikai szólammal dolgozó párt hajlandó lesz-e felvállalni a felelősségteljes racionalitás eszméjét és gyakorlatát. Hazánk jól felfogott érdekeit szolgálná, ha e lépés megtörténne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.