A politikai radikalizmus térnyerése és okai

Mezei Balázs
2001. 04. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legutóbbi időközi országgyűlési képviselő-választáson két meglepő dolog történt; az egyik a Magyar Igazság és Élet Pártjának tizenhárom százaléknyi eredménye az első, a másik e szavazói kör valószínűsíthető átszavazása a kormánykoalíció jelöltjére a második fordulóban. Ez a két fejlemény, melynek következményei talán átrendezik a hazai politikai erőviszonyokat, előtérbe állítja a politikai radikalizmus kérdését. A kérdés úgy vethető fel: vajon egyes pártok pártpolitikai tevékenységének a következménye-e a radikalizmus megerősödése; vagy inkább összetett társadalmi-politikai okokról beszélhetünk? Gyakran olvassuk azt, hogy a mai kormánypártok tevékenysége erősítette fel a politikai radikalizmust. A magam részéről inkább a második feltevést részesítem előnyben; s ennek kapcsán nem csupán a kormánypártok, hanem a hazai politikai elit összfelelősségét helyezem előtérbe. Ehhez kapcsolódva négy feltevést fogalmazok meg, amelyek a politikai radikalizmus kialakulásának tágabb okaira mutatnak.A rendszerváltás részleges kudarca. Gyakran úgy fogalmazunk, hogy a társadalom egyharmada vesztesként élte meg a rendszerváltást. E csoportok ezért részben az előző rendszert, részben az elmúlt évtized politikáját hibáztatják. S valóban, a rendszerváltás sok szempontból nem haladást, hanem romlást hozott. Így a gazdasági szerkezet, a hazai foglalkoztatás, a szociális helyzet, a közművek állapota, a környezetszennyezés terén olyan mélyreható változások mentek végbe, amelyek közül gyakran csak a kedvezőtlenek tapasztalhatók. Mindezt kiegészíthetjük a morális és eszmei bomlás egyéb tüneteivel. Így a rendszerváltás viszonylagos – és főképpen a politikai intézményekben, a makrogazdaságban elért – sikerét e kedvezőtlen jelenségek beárnyékolják. Mindez erőteljesebben jelentkezik, ha azt vizsgáljuk, hogy az elmúlt évtized kihívásaival hogyan küzdöttek meg korábbi sorstársaink, például Csehország. A kedvezőtlen tapasztalatok gyakran szülnek kiábrándultságot, sőt keserűséget, ami kedvez radikális eszmék terjedésének.A közélet hiszterizálása. A liberális parlamenti demokrácia oly vívmányai, mint a sajtószabadság, felkészületlenül érte a hazai társadalmat. Az újságírók iskolázottsága nem volt alkalmas arra, hogy tárgyszerű hírkezelést érvényesítsenek; s ezt sokan nem is tartották feladatuknak. A sajtó képviselői egy évtizeden át nem jutottak el odáig, hogy sajtóetikai kódexet hozzanak létre, melynek betartása jórészt elkerülhetetlen lenne. Ebből fakadt a kísértés, hogy egyes pártok a médiumok segítségével úgy kényszerítsék rá közönségükre saját vélekedéseiket, ahogyan korábban a pártállami médiumok tették. A következő lépés e politikai lehetőség gátlástalan kiaknázása volt. Ide sorolható a publicisztikák stílusának agresszivizálódása, ami nemcsak a tisztességes gondolkodás határán lép túl, hanem szinte semminemű mércét nem tart már szem előtt. Vegyük például a megszaporodó külföldi hirdetéseket, melyek a magyar rendőrség állítólagos kegyetlenkedéseiről tudósítanak. E hirdetések – néhány évtizednyi késéssel előkerülvén – oly gondolkodást sugároznak, mely nem a jogsérelmek védelmét tekinti feladatának, hanem alaptalan vélemények sulykolását. Az efféle nyíltan irracionális viselkedés hozzájárul a radikális eszmék terjedéséhez.A rendszerváltó pártok leépülése. A rendszerváltás kezdetben jelentős pártjai egy évtized alatt kudarcot vallottak. 1998-ig nem alakult ki olyan stabil nagypárt, amely a rendszerváltás eszmeiségét felvállalja. Mindezt két párt sorsa világosan mutatja: az MDF-é és az MSZP-é. Az első, melynek hivatása lett volna, hogy az országot átvezesse a rendszerváltás szorosán, felbomlott, noha feladatát részben teljesítette. Mai útkeresésében az egykori jelentős feladatból fakadó jogos önérzet orientációhiánnyal keveredik. A másik párt a megújulás ígéretével szervezte újjá az állampárt elemeit. Ám a mai napig őrzi folytonosságát a totalitárius ideológia képződményével. Véleményem szerint nem a folytonosság, hanem ennek jellege az, ami a magyar társadalom válságának egyik fő forrása. E pártnak sok tekintetben sikerült egybeszerkesztenie a bolsevik párt kegyetlen hagyományait egy élesen önérdekű, a közösség érdekeit háttérbe szorító demokratikus párt ugyancsak kedvezőtlen jellegével. E fejleményt jól kifejezi az a fordulat, melyben e párt önmagát „demokratikus baloldalnak” mondja, ám ezzel szemben nem ismeri a „demokratikus jobboldal” fogalmát. Az efféle törekvések egyik következménye a radikális felfogások erősödése.A magyar állapot. E radikalizmust erősíti az ország történelmi és etnikai helyzete. A tavaszi áradások élesen rávilágítottak az egykori határkijelölések átgondolatlanságára. A történelem persze soha nem szűkölködött kegyetlen megoldásokban. De Magyarország helyzete sajátos, amit jól mutat a magyarság jelenléte a szomszédos országokban. E csoportok máig eredménytelen asszimilációja feszült helyzetet teremt a hazai köztudatban is, ami nem marad politikai visszhang nélkül. S ha a jelentős pártok nem kezelik megfelelően az így felvetett kérdéseket, előre jelezhető olyan csoportok megerősödése, amelyek leegyszerűsített formában vetik fel a problémákat. Az előző kormányzati gyakorlat e kérdések elfojtása volt; amire csak rossz válaszok születhettek. A mai kormányzat válaszai az alaphelyzetből adódóan csak részben lehetnek kielégítők. Jól jelzi ezt a tény, hogy egy olyan országban, ahol többmilliós egy nyelvet beszélő kisebbség él, a mai napig sem sikerült elérni önálló felsőoktatásának állami biztosítását; s néhol még a magyar nyelvű megszólalás is veszélyes lehet. Az ilyen kudarc azoknak kedvez, akik a gyökeres megoldás ígéretével lépnek fel. Itt említhetjük, hogy a hazai cigányság helyzetének feltétlenül szükséges jobbítását szorgalmazó újabb törekvések hiteltelenné válhatnak, ha e kérdést a magyarság állapotáról nemcsak elkülönítve, hanem azzal szembeállítva vetik fel.A magyar állapot ma már lényegében az európai állapot része. Ám nem várható, hogy azok az országok, melyek egy évtizede nemcsak a totalitarizmus örökségével, hanem az újkapitalizmus gyötrelmeivel is kénytelenek megküzdeni, elnéző mosollyal fogadják, ha a megígért európai csatlakozás dátuma minden évben a „majd jövőre” feliratához igazodik. S különösen visszatetsző az, ha e csatlakozás inkább a perioikoszok kötelmeit kívánná rögzíteni, semmint egyenjogú polgárok szabadságát. Mindez felháborodást szül; s ez radikalizmushoz vezet.Néhány következtetés. Ha egyesek a radikalizmussal szemben engedékenység hibáját emlegetik, bizonyára hajlandók megválaszolni a kérdést, hogy az előző kormányzat hogyan tette lehetővé e radikalizmus parlamenti megjelenését. A felelősséget firtatók számot adhatnak arról is, hogy a korábbi radikalizmus leghangosabb képviselői miért hagyták el pánikszerűen az országot 1998 után. Az ország mai állapotáért legkevésbé azok tehetők felelősé, akik tíz évvel ezelőtt még egyetemista fiatalok voltak; és sokkal inkább azok, akiknek mind a mai napig rendkívüli gazdasági és információs befolyás áll rendelkezésükre. Még az is megfogalmazódhat, hogy ezek birtokában egyesek kifizetődőnek találhatják a radikalizmus erősítését, ha ez a rendszerváltó pártok teljes felmorzsolódását eredményezi. Ha azonban egyetlen mérsékelt programmal fellépő rendszerváltó párt sem lenne képes fennmaradni, az valóban a hazai rendszerváltás teljes kudarcát mutatná.A mai kormány fokozatosan megvalósította azt, amit elődei nem értek el: az ország szavazóinak tekintélyes, talán túlnyomó részét képes volt maga mögé állítani. A dolgok e fejlődésében döntő szerepe van annak, hogy a rendszerváltás egyes erői kezdettől fogva politikai negativizmusban éltek: nem voltak képesek létrehozni sem korszerű szociális, sem humanista alapon álló liberális pártot. Negativizmusuk jelentősen hozzájárult a politikai radikalizmus megerősödéséhez. Ez, és a fenti tényezők együttese az, ami véleményem szerint a politikai radikalizmus kialakítását elősegítette. Ebből az is következik, hogy a politikai negativizmus mai propagandája bizonyosan nem járul hozzá a radikalizmus mérsékléséhez.A politikai radikalizmus azonban olyan tünetegyüttes, amely orvoslásra szorul. A mai politikai csoportok egy része ezt erőszakkal kívánja elérni; ehhez olyan propagandát társít, mely feltehetően éppen ellentétes hatást eredményez. Ezzel szemben jogszerű és alapos megoldásra van szükség: először is arra, hogy a radikalizmus jelenségét nem felületileg, hanem mélydimenziójában értsük. Csak akkor kerülhet sor e radikalizmus csillapítására és feloldására, ha azok az okok is megszűnnek vagy mérséklődnek, melyek kialakulásához vezettek.A szerző filozófus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.