Erős középosztály nélkül nincs kiterjedt jóléti állam

2001. 04. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyik fontos vitatémája a magyar politikai életnek – de legalábbis a parlamenti pártoknak – a gyermeknevelési támogatások folyósításának mikéntje. Sőt, a vita tulajdonképpen már a 90-es évek közepe óta folyik, s nem is csupán a gyermekek utáni juttatások folyósítási elveit érinti, hanem más, pénz- és természetbeli jóléti juttatásokat is, legyenek azok az anyasági támogatások vagy az ingyenes felsőoktatás, s egyáltalán nem lehetetlen, hogy a jövőben újabb területek is csatlakoznak majd ezekhez. A fő vitakérdés az, hogy alanyi jogon járjanak-e a támogatások, vagy valamilyen jövedelemteszt után, rászorultsági alapon nyújtsák azokat; minden réteg részesedjen belőle, vagy csak a legkevésbé tehetősek kapják.Mivel a vita állandósulni látszik, hasznos lehet annak szélesebb, európai és történeti összefüggéseit is megismerni. Nem csupán azért, mert tanulságokkal szolgálhat, hogy a probléma a fejlett jóléti rendszerű nyugat-európai országokban is jelen volt és jelen van már régóta, hanem elsősorban annak okán, hogy minden látszat ellenére az „alanyi jogon versus rászorultsági alapon”-vita nem egyszerűen a célszerű elosztási technikákról, igazságosságról, hanem a preferált rétegeken keresztül a jóléti állam létéről, de legalábbis kiterjedéséről folyik.A jóléti állam – ha úgy tetszik, a szociálpolitika – történetéről folytatott nemzetközi kutatások cáfolni látszanak azokat az elképzeléseket, amelyek annak kialakulását és fejlődését közvetlenül a társadalmi-gazdasági fejlődésből vezetik le, például úgy, hogy amikor a gazdasági fejlettség elér egy bizonyos szintet, s jól fut a gazdaság szekere, akkor kiterjednek a jóléti programok, amikor ellenben a gazdasági fejlődés akadozik, felmerül a jóléti rendszerek viszszafejlesztésének szükségessége.Az első modern szociális – társadalombiztosítási – rendszerek az 1880-as években nem a legiparosodottabb-legurbanizáltabb Angliában jöttek létre, hanem az ekkor még lényegesen elmaradottabb Németországban és Ausztriában. A két világháború között is az akkor még viszonylag kevéssé fejlett Skandinávia volt az a terület, ahol a legdinamikusabb jóléti fejlődés látható. De száz év jóléti expanzió után, az 1980-as években sem ott kérdőjelezték meg leginkább az állami szociális rendszerek szükségességét, ahol azok a legkiterjedtebbek voltak (Skandináviában), hanem ott, ahol a jóléti kiadások egyébként is relatíve alacsonynak számítottak (Nagy-Britanniában).Ezek a tények akkor válnak értelmezhetővé, ha a jóléti állam mögött álló politikai erők nagyságát és a közöttük lévő viszony jellegét vizsgáljuk a jóléti állam formálódási időszakában, jellemzően a XIX. század végén, a XX. század elején. A svéd Gosta Esping-Andersen – a téma legtöbbett idézett szakértője – szerint kiterjedt jóléti állam csak ott jöhetett létre s ott maradhatott szilárd mindmáig, ahol a szociálpolitikára leginkább rászorult munkásrétegek mellett az új középosztályt – vagyis a nem tulajdonából élő, hanem alkalmazotti középréteget – is egészében sikerült bevonni a jóléti rendszer juttatásaiból részesedők és így a támogatók közé. Ahol ellenben a politikai koalíciókötés gyakran bonyolult feltételei nem voltak adva, s csak a legalacsonyabb jövedelműek részesedtek a juttatásokban, ott gyenge volt a jóléti rendszerek támogatása, s különösen az utóbbi két évtizedben hevesen megkérdőjelezték szükségességét – igaz, tényleges visszafejlesztésre összességében itt sem került sor.Mindenekelőtt tehát a munkásság és a középosztály közötti viszony volt fontos ebből a szempontból: a skandináviai szociáldemokrata jóléti modellbe maradéktalanul bevonták a középosztályt, ám svéd sajátosságként a század első felében még a parasztságot is sikerült hosszú távra megnyerni azáltal, hogy a korban szokatlan módon az is részesedhetett a juttatásokból. De Konrad Adenauer 1957-es nagy nyugdíjreformja is azt szolgálta, hogy a középosztályt megnyerje a jóléti programoknak – s persze ezen keresztül saját maga számára is. A Németország mellett legjellemzőbb formában Franciaországban, Ausztriában megtalálható konzervatív jóléti rendszerben a középosztály lojalitását a számára elkülönítve létrehozott társadalombiztosítás volt és van hivatva biztosítani. A szociáldemokrata típusban inkább az univerzalisztikusan, állampolgári jogon járó juttatásoké lett a főszerep. Egy dologban azonban mindkettő megegyezik: a középosztály támogatása nélkül nem jöhetett létre kiterjedt jóléti állam, s – Esping-Andersen véleménye szerint – erre a támogatásra az a jövőben is rászorul.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.