Termőföldpiac: minta a dán és a francia modell

Tanka Endre
2001. 06. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A külföldi földtulajdonszerzés rendezése világszerte legszorosabban az állam szuverenitásától függ. Azok az államok, amelyek a földkészlet-gazdálkodásban saját népességük és társadalmuk érdekeit ki tudják harcolni, kizárják vagy minimumra szorítják a külföldiek földszerzését. A példák szerint még akkor is, ha mindez az amerikai kontinensen, a földbőség és a „korlátlan szabadság” államaiban történik.A külföldi földszerzés megengedése, korlátozása vagy tiltása terén nemzetközileg három eltérő modell működik. Egyik a korlátlan szuverenitás, amely a termőföldet az állam nem csökkenthető területének tekinti, e címen pedig abszolút hatállyal kizárja a tulajdoni forgalomképességét. A külföldiekkel szembeni szerzési tilalom a korona feudális főtulajdonán alapulhat (például Anglia, Hollandia, 1997-ig Hongkong), de jóval gyakoribb a modern jogállam „sérthetetlensége”, nemzetközi igényének elismertetése (Izrael, Iowa, Minnesota, Missouri, Alabama, Indiana, Nebraska). E modellnél a piaci igényeknek az örök haszonbérlet vagy más földhasználati jogcím tesz eleget. Legáltalánosabb modell az állami szuverenitásnak a hazai érdekekkel egyeztetett önkorlátozása. A termőföld itt már nem államterület, hanem földpiaci áru, amelynek birtoklása és hasznosítása azonban a közérdeknek és a szuverenitás igényeinek alávetett. Külföldi tőke csak a kölcsönösség és a viszonosság szigorú feltételeinek fennállása esetén jelenhet meg a hazai földpiacon, ahol a tulajdonszerzést alanyi és tárgyi előírások korlátozzák, a földforgalom pedig hatósági engedélyezés és ellenőrzés alatt bonyolódik. A földalapnak a fogadó állam polgárai számára való tulajdoni juttatását és megőrzését, csakúgy, mint a nyerészkedő földspekuláció kizárását a nemzeti agrárjog „önvédelmi eszköztára” biztosítja. E modell tipikus példáit Japán és az EU tíz tagállama adja, amelyek nem nyitottak szabad földpiacot. Közülük nekünk is mintaértékű lehet a dán és a francia megoldás, mivel az agrárüzemre épülő szabályozókkal működnek.Végül a harmadik modellt a „korlátlanul forgalomképes földtőke” elnevezés jellemezheti. A termőföld fizikailag ugyan még itt is része a nemzetállam területének, viszont jogi természetét tekintve nincs köze az állam szuverenitásához. Csupán tőkének minősül, így tulajdonváltozását kizárólag a fizetőképes kereslet, a tőkehasznosítás profitigényei szabják meg. E modellnél az állam a külföldiek földtulajdonszerzését nem korlátozhatja és nem akadályozhatja meg. Az új tagjelöltekkel folytatott csatlakozási tárgyalások alkuiban Brüsszel a neoliberális földpiactannak ezt az igényét érvényesíti.A termőföld jogharmonizációs kérdésköre A tőke szabad mozgása című (4.) fejezetben szerepel. Ez világosan jelzi a szabad tőkeáramlás mint az acquis vívmányának és új jogi kategóriájának a közösségi értékrendjét: a csatlakozó állam termőföldje nem az államhatalom területi alkotóeleme, nem a nemzeti lét és az életminőség alapfeltétele, még csak a mezőgazdaság és az élelmiszer-termelés alapvető termelőeszközeként sem ismerhető el – ezért kellett problematikáját kiszakítani a „mezőgazdasági csomagból”. Ehelyett az nem több és kevesebb, mint a tőke zavartalan áramlását szolgáló egyik sajátos árufajta, a piac által értékelt termelési tényező.Miképp érvényesül e közösségi vívmány Brüsszel és a magyar fél megállapodásában, amely a fenti fejezetben 2001. június 12-én ideiglenesen lezárta a főtárgyalást? Magyarország az unióba való felvételétől számított hét éven át jogosult fenntartani a külföldiek termőföld-tulajdonszerzésére a földtörvény tilalmát. Meg kell szüntetnie azonban azt már a csatlakozás időpontjától a védett természeti területek tulajdonjogára, amit ettől kezdve a külföldi magánszemély és jogi személy is megszerezhet. Emiatt a hazai földpolitikának mielőbb fel kell gyorsítania a természetvédelmi területek állami felvásárlását.A derogáció megadása ellenében Magyarország kettős jogi kötelezettséget vállalt. Egyrészt a hét év elteltével el kell törölnie a gazdasági társaságok és a szövetkezetek földtulajdon-szerzési tilalmát, mert többé nem tehet különbséget a természetes és a jogi személy szerzőképessége között. Másrészt – kivételt nyújtva a külföldiek átmeneti szerzési tilalma alól – uniós tagsága kezdetétől biztosítania kell a nálunk letelepedő uniós állampolgár földtulajdonszerzését. Ennek feltétele, hogy a jogszerző önfoglalkoztató földműves legyen, legálisan és folyamatosan három éve itt tartózkodjék, és ezalatt földműveléssel foglalkozzon. A külföldi magángazda letelepedésének időtartamát 2001. január 1-jétől kell számítani, így tulajdonszerzési igénye 2004. január 1-jével beállhat.A földhaszonbérletnél csatlakozásunktól fogva nem tehető különbség a természetes és a jogi személyek törvényi feltételei között. Ez abból következik, hogy az EU a liberális földbérleti piac megnyitásához ragaszkodik. Ezért uniós tagként a jogi személy földhaszonbérlőt a székhely, a cégprofil, a térmérték és a szerződés időtartama megkötésével nem korlátozhatjuk, mert e magatartás lehetőségét a római szerződés 56. cikke és a nizzai szerződéssel megalkotott új, 7. cikke kizárja.Jogharmonizációs kötelezettségünk legsúlyosabb hátránya kétségkívül a bel- és külföldi jogi személyek földtulajdon-szerzési képességének hét év utáni általános hatályú elismerése. Ne feledjük, hogy míg az EU tizenöt tagállamának egyike sem ismeri a bérmunkást kizsákmányoló nagybirtokrendszert, a mi földalapunknak több mint felét a bérmunkára épülő nagyüzemek ötszáztól tízezer hektár fölé növő túlsúlya uralja. Ha tőkeerejükkel a bel- és külföldi nagyüzemek hét-tíz év múlva a földtulajdonnal is megszilárdított elsajátítási monopóliumhoz juthatnak, úgy az uniós integráció vélt célja, a polgári modernizáció esélye végleg meghiúsul, felemelkedés helyett társadalmunkra a globalizmus történelmi zsákutcája vár. Az Európához tartozás így a magyar vidéknek nem hozhat többet, mint az államszocialista nagyüzemnek a bérmunkát szipolyozó tőkés nagybirtokkal való felváltását.Lényeges azonban, hogy a csatlakozási tárgyalás során Magyarországnak Brüsszellel szemben ma is fennáll az EU közösségi jogán alapuló jogalapja arra, hogy uniós tagsága esetén is megtagadja a gazdálkodó jogi személyektől a földtulajdont. Mégpedig anélkül, hogy ezzel jogharmonizációs kötelezettségét sértené. A római szerződés tőkeáramlás megzavarásának tilalmáról szóló 56. cikkét értelmezve ugyanis a tárgyaláson maga az EU bizottsága hívta fel a tagjelöltek figyelmét arra, hogy szűk kivételként jogszerűnek fogadható el a szabad tőkemozgás korlátozása. Az EU-bizottság 97/C/220/06. számú közleményében megengedett kivétel öt konjunktív feltételét egy hatodikkal egészíti ki az Európai Bíróság jogértelmezése, amely szerint a kivételt megalapozó, a „közérdeket érvényesítő kötelező elvárások” nem alapulhatnak gazdasági okon. Eszerint van szakmai megoldás, amely meggyőző érvekkel – a gazdasági szempontokat kerülve – alátámasztja azt a társadalmi modernizációs igényt, hogy mezőgazdaságunk birtokszerkezete zárja ki a bérmunkára alapozott nagybirtok uralmát. Ennek viszont előfeltétele, hogy a jogi személy nagyüzem ne lehessen földtulajdonos. A birtokpolitikának e stratégiai elve a hazai vidékfejlesztés követelményrendszeréből vezethető le. (Az álláspontot részletesen kifejti a szerző Megmaradásunk, a föld című könyve. Kairosz K. Bp. 2001, 146–152. oldal.)A harmadik évezred új kihívásai nem tűrik, hogy a nemzeti földpolitika a külföldi földtulajdonszerzés ellentmondásait pusztán a földhasznosítás gazdasági szempontjai és a jogharmonizáció politikai követelményei alapján próbálja feloldani. Sajátos demográfiai, természetföldrajzi és ökológiai kölcsönhatások miatt, továbbá a politikai kényszerek hatására földünk néhány évtizeden belül a lakosság számára döntően nem termelési tényezőt fog jelenteni, hanem a nemzeti megmaradás zálogát. Mivel drámai módon felgyorsult, történetileg vissza nem fordítható folyamatról van szó, ennek lényegét a közvéleményben tudatosítani kell. Enélkül a birtokpolitika nem épülhet társadalmi közmegegyezésre, a politikai döntéshozó pedig nem mérlegelheti döntése súlyát számon kérhető felelősséggel. Melyek az új kihívás főbb elemei? Egyik a hazai népességszám még mindig aggodalomra okot adó alakulása (noha kétségtelen, hogy az 1998-ban bevezetett szociálpolitikai intézkedések pozitív eredményeit néhány kutatóintézet mélyebb elemzésekben is visszaigazolta már). Ehhez járulnak a globális felmelegedés következményei. Az ENSZ-ben végzett tudományos kutatások előrejelzései szerint tizenöt éven belül a tengerek vízszintjének 50 centiméterrel emelkedése – többek közt – Európa szárazföldjének térképét is át fogja rajzolni. Ez eddig nem tapasztalt mérvű migrációs kényszerrel jár. Becslések szerint – a szárazföld részbeni „eltűnése” miatt – Európa népességének egyharmada elvándorlásra és új élettérben való megtelepedésre kényszerül. A Kárpát-medence „földkincse” tehát, úgy is, mint termőföld, úgy is, mint terület, igen rövid időn belül rendkívüli módon felértékelődik. Ezzel együtt fokozódó nemzetközi nyomás hárul a mindenkori magyar kormányra avégett, hogy liberális telepítési politikával a külföldi bevándorlókat milliós nagyságrendben befogadja. Nyilvánvaló, hogy ilyen összefüggések mellett termőföldünk sorsa nem mérhető az uniós tárgyalással kijelölt tőkeszerepén, de még csak azon sem, hogy a vállalkozói haszonszerzés miképp kamatoztathatja a föld élelmiszer-termelő képességét.A valódi tét az, hogy uniós tagságunk ellenére a magyar termőföld miképp maradhat meg mint az államterület szuverenitási alkotóeleme és az állampolgári életminőség döntő létfeltétele. Ilyen célt csak az állami beavatkozás keynes-i szigorát érvényesítő birtokpolitika szolgálhat, amely a termőföld bármely célú hasznosítását alárendeli az állami földkészlet-gazdálkodás társadalmi közmegegyezéssel kialakított követelményeinek.A teendők sürgetően felhalmozódtak. A földjog nemzeti önvédelmi eszköztárának kimunkálása azzal állhatja útját a földspekulációnak és a nagybirtok uralmának, hogy bármely gazdálkodó esetén a mezőgazdasági üzem ismérveit teszi a földtulajdon és a földhasználat közös szabályozó egységévé. Új földjogi és államigazgatási eszköztár kialakításával fel kell számolni a jogellenes külföldi földügyleteket. A Nemzeti Földalap törvényes elővásárlási joga és kellő feltőkésítése, valamint az általános birtokrendezési törvény alapján a birtokszerkezet korszerűsítése hozzájárulhat a családi gazdaságok kialakulásához, a nagyüzem túlsúlyának csökkenéséhez. Az uniós megállapodást követően azonban mindez csak akkor nem pótcselekvés, ha hosszú távra elkötelezett, kiszámítható agrár- és földpolitikára épül.A szerző az MTA doktora, tudományos tanácsadó

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.