A kollégiumi szobatársak és a kormánypálca

Dobránszky János
2002. 03. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Orbán Viktor vezette (első) kormány hivatalba lépését követően rámutattam az 1980-as évek szakkollégiumi mozgalma és a polgári erők 1998-as választási győzelme közötti összefüggésre (Magyar Nemzet, 1998. augusztus 31.). Most már időszerű, hogy az ellenzéki politikushad által gyakran csak a lekicsinylő „fiúk” vagy „kollégiumi szobatársak” néven emlegetett kormány teljesítményét értékeljük, és rámutassunk az előttük és előttünk álló nagy kihívásra.
1998 nyarán sokan hajtogatták, hogy ez a kormány romlásba viszi az országot. Mindent rászórtak a kormányfőre, például gazdasági csődöt, Torgyán elszabadítását, a demokrácia lábbal tiprását. Kezdetben leginkább még lesajnálták a Orbánt, mint vidékről a fővárosba tévedt, kollégiumi szobatársaival nyomuló pökhendi és erőszakos ifjoncot, szinte a nagykorúságát vonták kétségbe, az MSZP-s képviselők köréből még inkontinensnek is híresztelték a suttogó propagandában. A kormányzati ciklus közepére azonban világossá vált: ez a kormány olyan jól teljesít, hogy nem fog az ellenzék ölébe hullani a hatalom, miként 1994-ben. S nem lehet a „mi, a szakértők majd rendbe tesszük” szlogennel előrukkolni sem.
1998 nyarán, a 2-es villamoson Antal László, a neves makroközgazdász annak a félelmének adott hangot, hogy „az ígérgetők” most majd mindent tönkretesznek. Arra hívtam fel a figyelmét: Chikán Attila kulcsszereplő lesz az új kormányban, s ő nem egy dilettáns, aki össze-vissza rombol. Másokat, akik „a fiúk” vad ámokfutását jövendölték, azzal lehetett kissé lecsendesíteni, hogy Stumpf István személye garancia a kulturált és európai kormányzásra. Chikán és Stumpf addig nem voltak politikusok, tehát nem kellett őket zsigerből gyűlölniük még a Fidesz mai ősellenségeinek sem. Ez a „kegyelmi állapot” azonban gyorsan eltűnt: a politikusi szerepvállalás irántuk is a politikai ellenségnek kijáró indulatokat gerjesztett – akár még egykori legjobb barátaik részéről is.
Nem lehet eléggé hangsúlyozni Chikán és Stumpf szerepét abban, hogy a polgári kormány oly sikeresen működött. Ha csak az Orbán-kormányban való személyes szerepvállalásukat tekintjük, már az is igen jelentős tett volt, hiszen politikusként is odaálltak a Fidesz-vezérkar mellé, elfogadva Orbán Viktor primátusát. A személyes szerepvállalásnál azonban lényegesebb az, hogy korábbi, több évtizedes tevékenységük előkészítette a sikeres kormányzás szakmai bázisát, azt a szakemberi-politikusi gárdát, amely át tudta venni és el tudta látni a kormányzás feladatait.
Chikán Attila már 1970-ben nekilátott e munkának. A Rajk László Szakkollégiumból 30 év alatt kikerült közgazdász-generációk alapvető szerepet vittek a magyar gazdasági rendszerváltásban és a jelenlegi gazdaságpolitika érvényre juttatásában. Igazán csak a példa kedvéért utalok Varga Mihály pénzügyminiszterre, Németh Zsolt külügyi államtitkárra és Kaderják Péterre, a Magyar Energia Hivatal főigazgatójára, mint a Rajk- szakkollégium kiváló reprezentánsaira. A szakkollégiumi értékek – a szakmai igényesség, a demokratizmus, a tisztesség és hazafiúi szellem – nagyon sokat kamatoztak az elmúlt 10-15 évben Magyarországnak. Chikán teljesítményével és annak kihatásaival csak egy másikat lehet egy lapon említeni, a Stumpfét, akinek a vezetésével 1983-ban indult útjára az ELTE Jogász Társadalomtudományi Szakkollégium. Ennek jelentősége abban áll, hogy a rendszerváltásnak és a polgári kormányzásnak egy másik nagyon fontos csoportját teremtette meg: a radikális reformer jogászt. A későbbi Bibó-szakkollégium azzal vált a magyar politikatörténet fontos elemévé, hogy Orbán Viktort, Kövér Lászlót, Áder Jánost, Szájer Józsefet, Fodor Gábort formálta falai között, s rajtuk kívül még sok ismert politikust, médiaszereplőt.
Az 1998-ban a kormányfői székbe Orbán Viktor került, aki az 1980-as évek szakkollégiumi mozgalmának szimbolikus alakja. A kollégiumok sok száz éves történetében a legnagyobb sikernek az ő és a Fideszt elindító küzdőtársai szereplését tekintem. Kormányfői pályájának alighanem igencsak az elején tart. Érthető, hogy „a fiúk” – avagy „a kollégiumi szobatársak” – sikere sokakat irritál. A kormányfő elleni indulatok szításának egyik kiindulópontja a szakkollégiumi múlt, és az ember időnként úgy érzi, hogy ez valami ősbűn a balliberális oldalról Orbánékat ócsárolók szemében. Ugyanakkor, mint ahogy nem Orbán Viktor foglalta el a magyar miniszterelnöki széket legfiatalabb korában, úgy nem csak neki voltak kollégiumi szobatársai meg kollégiumi igazgatója (elég a mai MSZP-frakció csúcsára pillantani). A baloldali politikusi garnitúrában pedig igen nagy az egykori fizetett mozgalmárok és pártapparátusbeliek száma. Éppen ez az egyik lényeges előképe a mai elkeseredett, és sokak számára megmagyarázhatatlan összefeszüléseknek. A választási győzelemért ma kiélezett harcot folytató két fő politikai tábor reprezentánsainak küzdelme nem a rendszerváltással kezdődött 1990-ben, hanem jóval előbb: nemritkán éppen az MSZP mai főszereplői és politikai rendszerük ellenében bontakozott ki az ellenzéki és a szakkollégiumi mozgalom az 1980-as évek elején. Különös lehet ma kormánypárti politikusként azzal szembesülni, hogy az egykori puha diktatúra apparátusának oszlopos tagjai most magukat nevezik a demokrácia megóvása garanciájának, és a széles körben tekintélyt kivívott Orbán Viktort pedig a tekintélyelvű diktatúra fenyegető gonoszának.
Az egymás iránti indulatok lecsendesedését az is erősen fékezi, hogy Orbánék egykori kollégiumi majd fideszes ellenlábasainak zöme ma a baloldalon bukkan fel, és gátlástalanul igyekszik – miként a mesterlövészek a gerillaháborúban – a főtiszteket, legkivált magát Orbánt kilőni. A debreceni polgármester elleni gusztustalan ak-ciót – sajtóhírek szerint – állítólag az a személy gerjesztette, aki Stumpf utóda volt a jogász szakkollégium igazgatói székében, a megcélzott Kósa Lajos pedig éppen akkor volt a Rajk-szakkollégium diákvezetője. (Az állítólagos szexbotrányt nyilvánosságra hozó Bikk szerkesztősége azóta – első fokon – már pert vesztett Kósa Lajossal szemben.) Ilyen inszinuációra nem volt eddig példa, noha például az egykori jogász szakkollégisták belső ellentétei kezdettől jelen vannak a politikai szerepléseikben is, különösen azóta, hogy Fodorék kiváltak a Fideszből. Az Orbán-kormány négyéves teljesítménye nagyon jól öszszevethető az előző kormányéval, és a különbség kiáltó a jelenlegi kormány és a kormányfő javára. Az a tapasztalat, amelyet egykor a kollégiumi belső küzdelmekben, a szakkollégiumok közös politikai törekvéseiben, majd pedig a tízéves ellenzéki politizálás (Kövér László szavával „a mókuskerék taposása”) közben a mai kormánypolitikusok öszszegyűjtöttek és a polgári kormányzásban is alkalmaztak, nem várt mértékben elődeik elé helyezik őket a képzeletbeli rangsorban. Ezek az elődök viszont borzasztóan rosszul érzik ettől magukat, és mintha azzal szeretnék feledtetni a félelmetes különbséget, hogy félelmetes veszélyeket festenek a falra, és egyre-másra görgetik a nyakunk közé az ígéretek lavináját.
Leszögezhető, hogy a történelmünk egyik legfontosabb eseménysorának, az 1987–2002-es rendszerváltásnak a sikeréhez nagyban hozzájárult az 1980-as évek szakkollégiumi mozgalma, és benne a két mértékadó igazgató. Miként Pozsgay Imrének a rendszerváltó folyamatok éveket kitevő elindításában, Antall Józsefnek és Tölgyessy Péternek a rendszerváltás kibontakoztatásában volt óriási szerepe, a tanítványok sokaságát formáló Chikánnak és Stumpfnak abban, hogy a rendszerváltási folyamat kellő „impulzusnyomatékkal” bírt 1998-ban, a négyéves szocialista restauráció után is. Jó esély látszik arra, hogy az itt kopogtató tavaszon végre befejeződik ez a 15 éves nehéz folyamat – mert még bizony nem ért véget.
Ugyanis, csak ha a polgári koalíció megőrzi a kormányhatalmat, azzal lehet végérvényesen bezárni a palackba azt a szellemet, amelyet a jelenlegi szocialista és SZDSZ-es politikusi elit képvisel. Ellenben, ha a polgári kormányzat nem tud mandátumot szerezni a folytatására, akkor az Orbán Viktor nevével fémjelzett négy év is csak egy interregnummá válik az 1947 óta tartó, alapvető jellegét tekintve kádári típusú (Kristóf Attila találó kifejezésével: kommunista beütésű) baloldali hatalmi érában. A polgári kormány hatalmának megőrzése olyan esemény lenne, amely a szimbolikus és pszichológiai jelentőségén túl véget vetne a jelenlegi – immár nem csak Pozsgay Imre, de Szűrös Mátyás nélküli – szocialista és SZDSZ-es baloldal gyors talpra állási reményeinek, és stabilizálná a polgári erők 1990–94 és 1998–2002 között elért eredményeit.
Ha nem sikerülne fenntartani a polgári kormányzást, az lényegében az 1987-ben elkezdődött paradigmaváltási kísérlet kudarcát eredményezné. Elsősorban azzal, hogy konzerválná a jelenlegi balliberális elitet és politikai magatartásmódot, holott azok, az újabb választási kudarc esetén nagy valószínűséggel egy másik, nem kádári típusúra lennének kénytelenek cserélődni. A polgári oldalon viszont a választási vereség miatt könnyen elveszne a mérsékelt jobboldal győzelmi esélyeibe vetett hit, s ez felerősítené a radikális jobboldal támogatottságát. Mindez tartósan bebetonozná a hatalmát másodszor is visszaszerző, keleti típusú baloldal uralmát. Ezt a dilemmát – úgy vélem – mindkét mai nagy küzdő fél látja, érzi. Az MSZP és az SZDSZ gyakran alattomos eszközökkel vívott elkeseredett harca a fentiek fényében világosan értelmezhető, de így is teljesen elfogadhatatlan, hiszen közben nemzeti érdekeket rombol, és gyűlöletmagvakat szór szerteszét. A polgári összefogás vezérkara is látja s tudja, hogy mit veszíthetnek pártjaik és a nemzet egésze, ha nem nyernek. Remélhetőleg ez a tét nem bénítólag hat rájuk, és megtalálják a módját a mocskos eszközöktől sem visszariadó, pökhendiző, arrogánsozó, antiszemitázó, fasisztázó, likvidálást emlegető, tekintélyuralmizó, naésező stb. ellenfélnek a közvélemény előtti leleplezésére.
A politikai pártok küzdelmén alapuló parlamenti demokrácia egyik alapvető jellemvonása a kétpólusúvá válás, amely mára hazánkban is igencsak előrehaladt. A baj ott leledzik, hogy a baloldali pólus nem igazán felel meg a haza és haladás minimális elvárásának. A politikai baloldalt megtestesítő fő elitek között az MSZP elitje egy késő kádári (keleti típusú, kommunista beütésű) elit, amely ragaszkodik a gyökereihez. A vele kart öltő SZDSZ mai elitje pedig egy gátlástalan gyűlöletszító elit. Ezeknek az eliteknek a túlélés egyetlen esélye a hatalom visszaszerzése.
Az SZDSZ mai elitjét, valamint véleményformáló értelmiségi és sajtóbeli holdudvarát súlyos felelősség terheli azért, hogy a magyar politikai közéletben, de sokszor még a családi tűzhelyeknél is ilyen mértékben elszabadult a gyűlölködés. A balliberális sajtóban tíz éve szórják a gyűlölködés munícióját: hol vezércikkbe, hol hétpróbás közéleti show-ba, hol fotóművészeti mocsokbravúrba ágyazva, és mindez nagyon nem hatástalan: az utca embere ölre megy a barátjával, az apjával, a nejével, ha az nem pocskondiázza pökhendinek, tolvajnak, kohánynak, kis Hitlernek-Mussolininek a kormányfőt. Tíz év szívós munkáját még az erdélyi magyarok lerománozása, a „gresemnek”, mint a „tocsik” váltópénzének a forgalomba kerülése stb. sem ingatja meg, és ezt nagyon jól tudják az Orbán Viktor elleni gyűlöletet tápláló körök. Ez a két voluntarista baloldali elit feltehetően látja, hogy a tét: saját maga túlélése. Ezért vívnak ilyen gátlástalanul, a félelemtudat hisztérikus felpiszkálásával. Annyit megtanultak Bibó Istvántól, hogy óriási hatása van a társadalomba szívósan betáplált félelmeknek. Azt is nagyon jól tudják, hogy a félelmek gerjesztése a magyar demokrácia válságához vezet. Éppen ezért ki kell mondani: a magyar demokrácia jövője szempontjából alapkérdés, hogy sikerül-e előmozdítani a baloldalon oly esedékes elitváltást. Az MSZP esetében ehhez elegendőnek tűnik a választási vereség. Az SZDSZ esetében viszont ennél bizonyosan több kell: az, hogy hangadóik lába alól eltűnjön a parlamenti pulpitus, s ez már az első fordulóban eldőlhet. Ha az SZDSZ a listán kimarad, az MSZP a második körben ugyan még behozhatja őket a parlamentbe, de ez már csak paraszolvencia lenne. A polgári oldal igazi választási győzelme az lenne, ha az SZDSZ-t négy évre parlamenten kívüli szerepbe helyezné. A jó esély megvan rá, már csak azért is, mert ne feledjük: a kampányt a kormánykoalíció szinte még el sem kezdte – bizonyosan nem feledékenységből.

A szerző kutatómérnök (Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.