Az Európai Unió nagyvonalúsága és a bővítés

2002. 08. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fennáll a veszély, hogy az Európai Unió euroszkeptikussá teszi Közép-Európát, még azelőtt, hogy országai csatlakoznának a közösséghez. Az elmúlt tíz évben a régió számára a tagság ígérete belépőt jelentett egy jobb életbe. Mára azonban a közép-európaiak megtanulták, hogy miről is szól az integráció, és ez igencsak nyugtalanítja őket. A szenzációhajhász médiabeszámolók alapján a bővítés fő kérdése a mezőgazdaság; az a mezőgazdaság, ahol az új tagállamok farmerei csak negyedannyi támogatást kapnának, mint a mostani tagállamok. Az olyan országokban, mint Lengyelország, Szlovénia, Magyarország vagy a Cseh Köztársaság, sokan attól tartanak – valószínűleg nem megalapozottan –, hogy a tagság első éveiben nettó befizetők lesznek.
A közös európai büdzsé az unió nemzeti össztermékének alig több mint egy századát teszi ki. Ennek ellenére a „fillérek” körüli vita sokkal nagyobb, mint az indokolt lenne. A következő hónapok kemény költségvetési vitáiban várhatóan a tagállamok bővítés iránti maradék jóindulata is eltűnik majd. A tizenöt tagállam az ősszel fogalmazza meg közös álláspontját a bővítés finanszírozásával kapcsolatban. A ma szűkkeblűsége azonban igen költséges lehet majd hosszú távon, ha a tárgyalások végeredménye nem lesz igazságos, és a „vissza a pénzünket, de azonnal” logika érvényesül. Ez a megközelítés csak elhalasztaná az oly szükséges EU-költségvetési reformot, s megnövelné a következő, 2006 utáni periódus büdzséjét.
A bizottság által felajánlott költségvetési keret elfogadása igen nehéz helyzetbe hozná mind a tagjelölt országokat, mind az uniót. A bizottság ajánlata alapján a tagjelöltek a tagság első évében a mai tagok által élvezett direkt támogatások 25 százalékát kapnák meg. A második évben 30 százalékot kapnának, míg a száz százalékot 2013-ra érnék el. Ez az ajánlat minden okot megad a legnagyobb mezőgazdasági szektorral rendelkező Lengyelországnak, hogy kisebb átmeneti időszakot és magasabb kezdőösszeget követeljen. Bármilyen költségvetési kompromisszum, amely a tagjelölteknek a mai tagok direkt kifizetéseinek töredékét adja, szinte automatikusan elhalasztja a büdzsé alapvető reformját. Ezzel azoknak az országoknak a helyzete erősödne, amelyek a közös európai költségvetés növelésében érdekeltek.
Nagy-Britanniához, Spanyolországhoz és Portugáliához hasonlóan az új tagok tagságuk első éveiben mindent meg fognak majd tenni, hogy újratárgyalják költségvetési pozíciójukat. Ez komoly következményekkel járna a 2007-től kezdődő következő periódusra. Ha Közép-Európában elterjed a nézet, miszerint az unió bármi áron kikényszeríti a kedvezőtlen bővítési csomagot, annak komoly hatása lehet a költségvetési tárgyalások következő körére. A legrosszabb esetben oda juthatunk, hogy lesz tíz új tagállamunk, amelyek úgy tárgyalnak a költségvetésről, mint Spanyolország, s olyan euroszkeptikusak, mint Nagy-Britannia vagy Dánia. A lengyel parasztok már tanultak francia kollégáiktól; tudják, hogyan kell elérni céljaikat. Andrzej Lepper mozgalma több alkalommal utakat zárt le és idegen búzát égetett.
A közös pénzügyi javaslat elkészítésekor a 15 tagállamnak csak a 2004–2006-os évekre kellene koncentrálni, nem kellene kiterjeszteni a direkt kifizetéseket az új tagokra. Miért kell rászoktatni a farmereket olyan segélyekre, amelyek igazából nem felelnek meg érdekeiknek? Ehelyett a fennmaradó összegeket oda kell adni a tagjelölteknek vidékfejlesztési, infrastrukturális és oktatási projektekre, és olyan megoldásokra, amelyek csökkentik a magas befizetési kvótákból fakadó feszültségeket.
Nem szabad összekapcsolni a KAP-reform (a közös argárpolitika reformja) és a bővítés kérdéseit, hiszen azok magukban is igen bonyolultak. A Fischler-reform javaslatai, amelyek a direkt kifizetések fokozatos leépítését javasolják, hiába bőszítették fel Franciaországot, még nem elég radikálisak. A legfontosabb azonban az, hogy ez év decemberéig olyan kompromisszummal zárjuk le a bővítési tárgyalásokat, amelyek elfogadhatók a tagjelöltek számára is. A KAP-reformot pedig már az új tagjelöltek részvételével zárhatnánk le. Sem a tagállamok, sem a tagjelöltek nem ismertették még igazából állampolgáraiknak, hogy miről is szól a bővítés. A legtöbb ember Közép-Európában csak a mezőgazdasági kifizetések körüli vitákról hallott, fogalma sincs más összegekről, például a strukturális alapokból befolyó eurómilliárdokról. A mai tagállamokban viszont az a rémhír terjedt el, hogy igen sokba fog kerülni a bővítés, miközben az aktuális EU-büdzsé mindössze tíz százalékáról van szó.
Az euroszkeptikusok általában nem maguktól születnek, hanem azokká teszik őket. Bizonyos országok igen kellemetlen partnerek lehetnek, ha a lakosság azt hiszi, hogy az EU nem az ő érdekében cselekszik; vegyük például az írországi népszavazást. Sok tagjelölt országban már most csökken az EU-t támogatók száma. Ha az emberek folyton azt hallják, hogy az unió ellenük cselekszik, akkor igen könnyen fordulnak szélsőséges pártok felé. A franciák és a németek már régóta hiányolják a britekből és a dánokból a közösségi szellemet.
Ha az unió nem akar több Nagy-Britanniát és Dániát létrehozni, sokkal nagyvonalúbbnak kell lennie a végső bővítési pénzügyi ajánlat meghozatalakor.

A szerző a Center for European Reform londoni kutatóintézet kutatási igazgatója

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.