Mennyiség és színvonal a felsőoktatásban

2002. 10. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez év október 4-én Csontos János az Arctalan egyetem című írásában e hasábokon néhány észrevételt tett az egyetemeken tapasztalható negatív jelenségekkel kapcsolatban. Teljes mértékben igaza van, de az általa említett eseteket a végtelenségig lehetne bővíteni. Jó dolog az, hogy több egyetemista és főiskolás van, mint tizenöt-húsz éve, de a számok kissé csalókák. A nyugati országokat ezen a téren még nem értük utol, de van olyan dolog, amiről a statisztikákban nem tesznek említést: a hallgatók színvonala. Az igaz, hogy sok egyetemre nem felvételivel jutnak be (például Franciaországban), hanem elég az érettségi bizonyítvány. Itt meg kell állnunk egy percre. Ott száz érettségizőből 65-70 százaléknak sikerül a vizsga! Nálunk meg szinte mindenki átmegy, sokszor egy harminc tanulóból álló osztályban van vagy 15-20 jeles…
A nálunk dolgozó lektorok eleinte viccnek vélik ezt az arányt, aztán rájönnek, hogy rendkívül könnyen osztogatják a magyar tanárok a jó jegyeket. Az érettségi eredmények Romániában is a francia arányt szokták elérni.
Igaz, hogy nincs felvételi sok helyen, de Belgiumban, Franciaországban stb. az egyetem első évének a végén sokszor 40-50 százalék kimarad, mert nem felel meg a vizsgákon. Ezért vannak a magyar diákok a nemzetközi felmérések szerint sok szempontból a gyengén szereplők között. Nálunk ugyanis (főleg bölcsészek között) szinte nincs is bukás. Láttam olyan szakdolgozatokat (már a javítás után), amelyekben a durva hibák minden fajtája ott maradt. Sok tanár azzal dicsekszik, hogy életében még nem adott hármasnál rosszabb jegyet. Az ilyen oktatók becsapják magukat és a hallgatókat. Durvább szóval: hazudnak a diáknak, mert a rosszra azt mondják, hogy jó. Sokszor a tanszékvezetők sugallják, hogy mindenkit át kell engedni, hogy meglegyen a létszám. Nagy úr a fejkvóta! Volt alkalmam állami nyelvvizsgákon kérdezőként részt venni: előfordult, hogy a már diplomával rendelkező vizsgázó megbukott, holott a diplomája felsőfokú nyelvvizsgának felel meg. El lehet képzelni, milyen diákok kerülnek ki majd a keze alól annak a tanárnak, aki oldalanként tíz-tizenöt hibát követett el egyetemista vagy főiskolás korában minden egyes dolgozatíráskor…
A természettudományi karokon sem jobb a helyzet. Sok elsős nem tud százalékot számolni, gyököt vonni, hatványozni. Az egyetemeken a termekben tele vannak a táblák olyan példákkal, amilyeneket egy értelmes másodikos gimnazista is meg tud oldani. Meg igeragozással. Olyan dolgokkal kell a tanároknak foglalkozniuk, amilyeneket már régen tudni kellene, vagy a hallgatónak magától kellene otthon megcsinálnia. Aki 20-30 éve végzett nyelvszakon, nem emlékszik arra, hogy a lét igét tanulta az egyetemen ragozni…
Mindenki tudna ezrével felsorolni hihetetlen eseteket a saját területéről. A liberalizmus nem csupán politikai „kategória”. Az oktatásban dúló liberalizmus iszonyatos károkat képes okozni. Ismeri mindenki azt a közhelynek tűnő megállapítást, hogy a tanulmányok befejezése után az értelmes emberek a „szigorú” tanárokra emlékeznek jó szívvel, mondván, hogy „de jó volt, hogy komolyan vette, amit tanított, mert abból éltem meg, amit tőle tanultam”. Sajnos, egyre kevesebb az ilyen tanár. Igaz, a mostani felsősök még biztatnak is tűrésre, lezserségre. Utána meg fáj, hogy minden nemzetközi felmérésen hátrább és hátrább csúszunk.

A szerző nyug. egyetemi adjunktus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.