A húsvét üzenetéről nagypénteken

2003. 04. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A húsvét latinul pascha: Krisztus feltámadásának ünnepe. A pascha, magyarul pászka, mint étel – kenyér helyett sütött vékony tészta. Héberül a pészach elnevezés jelentése: elkerülés ünnepe. Az elkerülés arra a régi eseményre utal, amikor az egyiptomi fogságból való szabadulás idején (Krisztus előtt 1450 körül) a tizedik csapást végrehajtó öldöklő angyal elkerülte Izráel népének házait a bárányvérrel megfestett ajtófélfák miatt. Csak az egyiptomiak hajlékaiba ment be és ölte meg az elsőszülötteket.
A húsvét magyar elnevezése viszont onnan ered, hogy az ünnepet megelőző 40 napos böjt elteltének ideje után – amikor is szigorúan tiltva volt a húsevés – ismét szabad húst fogyasztani. Vagyis az emberek magukhoz vehették a húst. Ez a gyakorlat akkor alakult ki, amikor évenkénti ünnep lett a húsvét.
Az ünnepkört közvetlenül a húsvét előtti nagyhét előzi meg, amelyen a megváltás nagy eseményei történnek. A virágvasárnappal kezdődik, amelyet Jézus jeruzsálemi bevonulása emlékére ünnepelünk. Az utána következő héten van nagycsütörtök, az úrvacsora szereztetésének napja, aztán nagypéntek, Krisztus keresztre feszítésének ünnepe, majd nagyszombat, amikor a Megváltó a sírban volt, és végül a hét első napja, vasárnap, amikor feltámadt.

A hívők az első keresztyénség idején az Úr napján, vasárnap a feltámadás megünneplésére gyűltek össze eucharisztiára, vagyis hálaadásra. Ekkor Krisztus valóságos jelenlétét tapasztalták meg a kenyér és bor színe alatt vett vacsora alkalmával. Amikor találkoztak, így üdvözölték egymást: „Krisztus feltámadott!” Ez a keleti egyházban sokáig fennmaradó köszönési forma volt.
A húsvét – ellentétben a karácsonnyal – úgynevezett mozgó ünnep. Időpontjának rögzítését évszázados viták előzték meg.
A keresztyénség kezdeti fázisában, a római birodalomban a húsvét és a pogány misztérium egymás mellett élt történelmileg, de tartalmilag teljesen más volt. Krisztus után 66-ig a római birodalom toleráns volt minden vallással szemben. Az első időben a keresztyén gyülekezetek egységesek voltak a feltámadás megünneplésében. Iréneusz egyházatya a II. század végén is ideális képet rajzol az egyetértésről, amely Róma és a keleti egyházak közt volt. A keleti egyházak a legősibb módszerrel határozták meg a húsvét dátumát. Együtt ünnepelték a zsidókkal az Úr feltámadását niszán hónap 14-én (niszán: Izráel zsinagógiai évének első hónapja), az egyiptomi fogságból való szabadulás emlékére.

A vita akkor kezdődött, amikor Krisztus után 160 körül Rómában és Alexandriában áttértek az új szokásra, és a húsvétot a niszán hónap 14-e utáni vasárnapra tették, vagyis arra a vasárnapra, amely a tavaszi napéjegyenlőség utáni teliholdra következett. A kirobbant vita tovább gyűrűzött. Más teológiai kérdéseket is napvilágra hozott, sőt különböző egyházszakadásokhoz vezetett.
Végül a húsvét megtartásának idejét a keresztyénség kezdeti vitái után a 325-ben összehívott niceai zsinat határozta meg. E határozat értelmében a tavaszi napéjegyenlőség (március 21.) utáni holdtölte utáni vasárnap legyen a húsvét napja. Ha pedig a zsidók páskaünnepe erre a napra esnék, akkor a rá következő vasárnap legyen. Ezek alapján a húsvét mindig március 22. és április 25. közé esik.

A húsvét megünneplése a VIII. század után vált általánossá. Magyarországon az 1092-ben tartott szabolcsi zsinat, amelyet Szent László királyunk hívott össze, rendelte el a feltámadás megünneplését. A húsvéti ünnepkörhöz több ősi, újabb kori hagyomány és szimbólum kapcsolódik. Ilyen a passió, amely az egyes bibliai versek és részek énekléssel való felváltásával, illetve felolvasásával történik. Ezek mind Krisztus szenvedéséről szólnak. A X. században a templomi istentiszteleteken ez már drámai formában jelenik meg. Később jelenetekben adták elő, beöltözve sírőrző katonáknak, papi szolgáknak és más, a szenvedéstörténetben részt vevő személyeknek megfelelően. Ezek idő múltával népies jelleget is magukban hordoztak. Magyarországra német közvetítéssel került át, úgy, mint azoknak magyar fordításai.
A húsvét szimbóluma a húsvéti bárány. Krisztust jelképezi, aki az Isten báránya néven ismert a Bibliában, és ő az, aki elveszi a világ bűneit. Egyrészt áldozati bárány, akire annak idején a zsidó főpap jelképesen ráhelyezte a nép bűneit. Másrészt az Isten öldöklő angyalát „elkerülésre” figyelmeztető páskabárány.
A húsvéti locsolkodás az ország egész területén ismert és gyakorolt népi szokás. Eredete a keresztelésre utal, de a legenda a Krisztus feltámadását és üres sírját hirdető szent asszonyok elhallgattatásáról is szól. Azért locsolták le őket, hogy ne hirdessék a feltámadást. Szeged környékén, de az ország más tájain is a legények a kútnál vödör vízzel leöntötték a lányokat. A locsolkodás más értelme arról beszél, hogy ez védelem a hervadás és a halál ellen. Általánosan elterjedt gyakorlat az országban a kölnivel, illetve parfümmel való meghintés.

Nem általános, de mégis bizonyos vidékeken gyakorolt szokás a húsvéti korbácsolás. Főleg a Dunántúlon terjedt el. A lányokat a fiúk négyszögűre font korbáccsal – úgynevezett sibával – enyhén megcsapkodták. A Felvidéken fordított módon gyakorolták. A lányok korbácsolták meg a fiúkat. Ehhez kapcsolódott a tisztasági mondóka. A korbácsolás szokásának a gyökere mégis Krisztus nagypénteki megostoroztatására vezethető vissza első renden.
A húsvéti tojás mint a locsolkodás jutalma szerepel az ünnep szokásai közt. Hímes tojásnak nevezik. Régen az egyiptomiak, kínaiak és perzsák tojásajándékkal kedveskedtek egymásnak. Ezt a jelképet vette át a keresztyén tradíció, amelyben Krisztus sírból való feltámadásának a szimbólumát látta. Díszítése sokféle értékes motívumot hordoz, amely becses népművészeti hagyományaink közé tartozik.

Századunk emberének – legyen az tudós vagy egyszerű ember – törekvése arra irányult, hogy mindent lealkudjon, ami az emberi ésszel ellenkezik és természetfelettit feltételez. Még a vallást is racionálissá akarta formálni. Elfeledkezett a nagy apostol – Pál – tanításáról: ha csak ebben az életben reménykedünk, minden embernél nyomorultabbak vagyunk. A keresztyénség természetfeletti tartalmának nagyszerű és fenséges csúcsa a húsvéti csoda, Krisztus feltámadása, a húsvét ünnepe. Ezért mindaz, ami a múlt században sivárrá és élettelenné vált, a megelevenítő feltámadás után kiált. Világunk, nemzetünk, egyéni életünk nagypénteki sírjának szájáról el kellene már hengeríteni a halált továbbra is megtartani akaró követ. Ki kellene lépni az életet magába záró sírból. A tavasz, az élet illatát kellene árasztani már a Kárpát-medencében. Úgy, ahogyan Ady Endre írta A szép húsvét című versében:

„Odukat és kriptákat pattant
S bús árkokig leér a szava:
Ilyen a Húsvét szent tavasza
S ilyen marad.”


Fel kellene támadni abból az erkölcsi nihilből, amelybe társadalmunk került, s amelyben évtizedekig élt. Nem tudtuk, mit cselekszünk, vagy mit kellene cselekednünk. Amit tenni lehetett, azt lelkiismeretünk nem engedte véghezvinni – amit szívünk szerint tenni kellett volna, azt nem cselekedhettük. Ez a halálos tétlenség, a túlélés vegetációja. Pillanatnyilag pedig ott tartunk, ahol a Péter apostolt Kr. u. 33-ban hallgató sokaság, amikor azt kérdezték: Mit cselekedjünk atyámfiai férfiak? Pedig valójában mindenki cselekszik valamilyen életstílus szerint, de nem mindegy, milyen mérték szerint dönt. Szükséges, hogy a feltámadás hajnalsugara eloszlassa a homályt és a helyes útra vezesse lábainkat.
Fel kell támadnunk a lelki halál embert gyűlölő állapotából, amelyben nemzet nemzet ellen, ember ember ellen támad. A békességet fenyegető gyűlöletből. A feltámadott Krisztus húsvét hajnalán így köszönt rá a tanítványokra: békesség néktek.
Fel kell támadnunk a nemzetietlenné vált gondolkodás halálos álmából, amelyben elvesztettük identitásunkat. A magyarságot rendszerint a nemzeti öntudat semmibevétele sodorta széthullásba. Két baja volt nemzettudatának: nem volt elég erős vagy hazug volt. Magyarságtudatunkat csak egyértelmű nevelés útján lehet visszaszerezni. Az oktatási rendszernek, a művészetnek, a tudománynak vállalnia kell ezt a szolgálatot. Nem az igények, illetve igénytelenségek kiszolgálóivá, hanem tudatformálóivá kell válnia.
Fel kell támadnunk anyanyelvünk értékeinek megcsúfolásából. Abból, hogy az anyanyelv cívódásainknak, mások sértegetéseinek és a trágárságnak az eszköze. Közéleti dicsőséggé vált a sziporkázó sértegetés.
Fel kell támadnunk az egyházellenesség szemléletéből. Kétségtelen, hogy a XX. századot a hitetlenség kísértette meg legjobban. A mai modern élet önmagában hordozza ennek csíráit. Az egyház nem a modernség ellen harcol, hanem a hitetlenség ellen. Ha a vallásellenességet mesterséges úton erősítik, nevelési célkitűzéssé teszik, adminisztrációs úton és propaganda által terjesztik – bizony nem marad hatástalan. Ezen a területen is szükség van a rügyeket pattantó, sziklákat repesztő és sírokat megnyitó, áldott és szent húsvétra.
Fel kell támadnia a magyarságnak a családi élet számtalan mélységéből, halálos álmából. Mint a társadalom legkisebb sejtjét, több oldalról fenyegeti a veszély. A családok nagy százaléka rendezetlen, veszélyeztetett. A családot kikezdte a válások magas száma, az abortusz, az alkoholizmus, a vadházasságok elburjánzása, az úgynevezett baráttal való együttélés. Mindezeknek a társadalmon túl a legnagyobb vesztesei a gyermekek, az új nemzedék. Van miből, van honnan feltámadni! Krisztus feltámadása húsvétkor nem észigazság, hanem hitigazság. Merjük erre ráépíteni életünket, mert ez biztos fundamentum. Bárcsak minden családba és minden szívbe eljutna a költőnk által előbb említett „Húsvét szent tavasza”!

A szerző református lelkész, egyháztörténész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.