A rendszerváltozás népszavaztatásai

Löffler Tibor
2003. 04. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendszerváltás során kiépített politikai rendszer magának a rendszerváltás jellegének (paktumok, alkuk, kompromisszumok, konszenzus az elitek körében) megfelelően elitista demokráciának mondható. A rendszer működésének alapelve a nép kormányzása a nép kizárásával és – ha szükséges – mozgósításával. A népszavazás intézménye így nyert értelmet: kevésbé az állampolgárok szabad akaratának kinyilvánítása a funkciója, inkább az, hogy az elitcsoportok az állampolgárok mozgósításával szentesítsék vagy törvényesítsék döntéseiket, illetve szerezzenek felhatalmazást.

Bármennyire voltak is racionális és igazolható elemei 1989-ben az SZDSZ és a Fidesz vezérletével lefuttatott négyigenes népszavazásnak (Pozsgay Imre hendikepje, a parlament általi választás preferálása stb.), az akció arról szólt, hogy tömegtámogatást szerezzenek egy politikai alternatívának és stratégiának. A nyilvános közjogi és közpolitikai diskurzusoknak nem volt igazán célja, hogy az állampolgárok a leendő politikai berendezkedésről vitatkozzanak és szabadon döntsenek. A közvetlen (nép általi) választás ellenében nyomós közjogi érveket lehetett felhozni, a latba mégis azok nyomtak, amelyek szerint bonapartista jellegű diktatúra fenyeget, ha a szabad parlamenti választás előtt köztársasági elnököt választanak az állampolgárok – közvetlenül. Ebben az összefüggésben az egyik választható alternatívát (a nép válasszon államfőt) illegitimnek, tehát elfogadhatatlannak állították be. A négyigenes népszavazásnak mintegy visszavágója volt az 1990. július végén megrendezett Király Zoltán-féle népszavazás a köztársasági elnök megválasztásának módjáról, amelyet a parlamenti pártok közül egyedül a választások nagy vesztese, az ellenzékbe és politikai gettóba szorult MSZP támogatott. A többi párt valósággal elszabotálta a nép szavazását: lehetetlen időpontra, a kánikula és a nyári szabadságolások kellős közepére írták ki, a kampányban lényegében nem vettek részt, és volt rá példa, hogy a közszolgálati média megtagadta a kezdeményezők politikai hirdetésének közlését. A népakarat szabad kinyilvánításának tekintélyét és értelmét Antall József sem tudta megmenteni. Hiába javasolta, hogy racionális időpontban, az önkormányati választások után bonyolítsák le, őt is leszavazta a képviselők többsége. Az eredmény: a részvétel katasztrofálisan alacsony volt, a népszavazás érvénytelennek bizonyult. A pártelitek nagyobbik része nem igyekezett racionális érvekkel meggyőzni az állampolgárokat a szerintük elfogadható alternatíva támogatására. Még a négyigenes népszavazásra sem emlékeztették a híveiket, tevékeny részvételüket kérve. Megelégedtek azzal, hogy mivel kormányra, illetve az Országgyűlésben többségbe kerültek, a számukra kedves alternatíva (az államfő közvetett megválasztása) automatikusan érvényesült. Ráadásul mindkét népszavazást megterhelte az a jogtechnikai megoldás, hogy az éppen kormányzó erők (1989-ben az MSZP és 1990-ben a jobboldali koalíció) a népszavazás kezdeményezői által megfogalmazott kérdés mellé értelmező magyarázatokat fűztek – a kezdeményezők megdöbbenésére.

Kísértetiesen hasonló volt a helyzet 1997-ben, amikor a földtörvénnyel kapcsolatban kezdett aláírásgyűjtésbe a Horn-kormány jobboldali ellenzéke. A baloldali kormány újfent értelmező magyarázatokkal kívánta ellátni a szavazólapokat, ami a kezdeményezők élénk tiltakozását váltotta ki. A kezdeményezést végül sikerült leválasztani a NATO-csatlakozásról szóló népszavazásról, és a választások közelsége miatt már nem rendezték meg a referendumot.

Amikor 1998-ban a földtörvényről szóló népszavazás kezdeményezői hatalomra kerültek, nem tűzték ki azt a népszavazást, amelyet kezdeményeztek, és amelyhez aláírások tízezreit gyűjtötték korábban. Megelégedtek azzal, hogy kormányra kerültek, és ezáltal akadályozták meg a korábbi kormányzat törvénytervezetének hatálybalépését. Pedig ellenzékben nem egyszerűen tiltakozó aláírásokat gyűjtöttek a Horn-kormány törvénytervezete ellen, hanem népszavazást kezdeményeztek, hogy döntsön a nép. A népszavazás alapelve és demokráciában betöltött alkotmányos szerepe folytán a polgári kormánykoalíciónak arra kellett volna vállalkoznia, hogy orvosolja a demokrácia működésében keletkezett ficamot, és kiírja az elsikkasztott népszavazást. Még akkor is, ha bizonyosnak tűnt: az állampolgárok többsége osztja a kormánypártok álláspontját. Kormány és polgárok közötti nézet- és érdekazonosság nem lehet indok arra, hogy népszavazás kezdeményezése után ne tegyék lehetővé a nép szavazását.

A NATO-csatlakozásról szóló népszavazásnak is az volt az egyik nagy tanulsága, hogy bár a parlamenti pártok egyöntetűen a csatlakozás mellett voltak, és az egyik választási alternatíva elfogadása, azaz a nemmel szavazás alkotmányos joga volt az állampolgároknak, a nemmel szavazás nyílt felvállalása szinte a megbélyegzéssel járt együtt. Alkotmányos jog (nemmel szavazni) és politikai norma (igennel szavazni) a konkrét politikai helyzetben olyan konfliktusban állt egymással, hogy némi rosszmájúsággal azt lehetne mondani: csoda, hogy egyáltalán rányomtatták a szavazólapokra a nem szót és mellé a kört.
Valószínű, hogy az állampolgárok döntő többsége, különösen pedig a szocialista szavazók sem emlékeznének rá, ha megkérdeznék őket, hogy az MSZP milyen kérdésekben akarta az ő közvetlen döntésüket kicsikarni 2001-ben, arra való hivatkozással, hogy a miniszterelnök ellentmondásosan nyilatkozott – négy kérdés volt. (Az MDF saját népszavazási kezdeményezéssel próbálta túllicitálni az ellenzéket.) A választások megnyerése után pedig fel sem merült, hogy ha már egyszer nekivágtak az aláírások gyűjtésének, illendő lenne meg is tartani a népszavazást. A magyarországi elitdemokrácia politikai kultúrájához természetesen az is hozzátartozik, hogy az elitek által kezdeményezett, de aztán elsikkasztott népszavazások után a nép soha nem követelte, hogy rendezzék meg a népszavazást, mert ki akarja nyilvánítani akaratát. Ez ugyan rossz fényt vet a népre, a politikai mentalitásra, de itt és most a tanulság az, hogy az uniós népszavazás azért is sikeredett olyanra, amilyenre, mert a népszavazásnak mint vélemény- és akaratnyilvánítási formának alacsony értéke van az állampolgárok szemében.

A szerző politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.