Kormányzati mákos bukta: folytatás jövőre?

Kiszelly Zoltán
2003. 04. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy évvel a parlamenti választások után ismét országos ügyben szólították urnákhoz a szavazókat. Április 12-én formailag az ország uniós tagságáról szavaztunk ugyan, ám az ügydöntő népszavazás több – fel nem tett – kérdést is eldöntött. Ezek a válaszok rövid életűek lesznek, hiszen az Európai Parlament (EP) magyar képviselőinek megválasztásával a politikai pártokra bő egy év múlva újabb megmérettetés vár.
Ha létezik valódi nemzeti érdek, akkor a rendszerváltozás folyamatának külső beteljesítését hozó uniós tagság annak tekinthető. Örömteli, hogy a parlamenti pártok ebben egyetértettek, és a helyzetükből adódó lehetőségekkel élve dolgoztak e cél eléréséért.
Mielőtt azonban a népszavazás következményeit vizsgálnánk, ne tegyük meg az adóforintok nyakló nélküli elköltéséért felelősséget viselő politikusoknak azt a szívességet, hogy a kampányt a felejthető teljesítmények közé soroljuk. Több ok szól a vizsgálódás mellett, mint ellene. Az első és legfontosabb érv a közpénzek hatékony felhasználásának kérdése. Az uniós agit-prop. közalapítvány 2,2 milliárd forintos vagyonnal indult. Egy februári kormányhatározat minisztériumi pénzekből érkező átcsoportosítással további milliárdokkal növelte az elkölthető keretet. A sajtóban megjelenő hírek szerint összesen tízmilliárd forintot költöttek el. Hogy mire is? Alapos a gyanú, hogy a lakosság meggyőzése a prioritások listáján csak a „futottak még” kategóriában szerepelt. Ezt több közvetett tény valószínűsíti.
Az alacsony részvétel okának sokan azt tartják, hogy a szavazás szombaton volt. A szombati nap kiválasztása akkor nyer – utólagos – értelmet, ha a csatlakozási szerződés április 16-i (szerdai) ünnepélyes aláírásától visszafelé számolunk. A mindenkori birodalmi érdekeket jó előre ismerő és maximálisan kiszolgáló mentalitás egy erős támogatottsággal bíró eredményt szeretett volna a poggyászában tudni. S miután a fellebbezések elbírálásának határideje három nap, ha a megszokott napon, vasárnap lett volna a választás, szerdáig nem lett volna elég idő az aláíráshoz szükséges végleges eredmény megállapítására, illetve a parlamenti felhatalmazás megszerzésére. Érdekes, ha azok a politikusok tartják utólag rossz döntésnek a szombati napot, akiknek korábban (és vélhetőleg magasabb részvétel mellett) pont ez a nap illett volna jobban az időtervükbe. Erre is érvényes: ember tervez, Isten végez.
Az alacsony részvételt számos további okkal magyarázták már. Amiről talán kevesebbet írtak, az a kampány korlátozott hatósugara. Azt csak a történelem és/vagy a következő kormány tényfeltáró vizsgálata fogja megállapítani, hogy az uniós propaganda csupán a pénzszórás újabb fejezete vagy a célt (rosszul) szolgáló eszköz volt-e. Az laikus szemmel is jól látható, hogy az óriásplakátokon mosolygó közszereplők többsége inkább a baloldali pártok szavazóira gyakorol hatást. A személyek kiválasztása sem volt a legszerencsésebb. A csatlakozás vélhető (és a közelmúlt állami megrendeléseinek valós) nyertesei azt üzenték, hogy nekik biztosan jó lesz. Az, hogy a gagyi csatornák – jórészt kamaszokat vonzó – napszámosai hogyan kerültek képbe, talán örök rejtély marad.
Ennél több kétely merül fel a médiamegbízásoknál. Az már korábban is ismeretes volt, hogy a baloldali szavazók jobban támogatják a csatlakozást, míg a jobboldaliak számos kérdésre várnak talán máig hiteles választ. Ebből az következne, hogy a jobboldali pártokhoz kötődő lapokban is legalább annyi vagy még több információt helyezzenek el. Nem így történt. A jobboldalinak tartott lapokban elhelyezett hirdetések kis arányát azzal próbálták ellensúlyozni, hogy a jobboldal vezető politikusait naponta szólították fel híveik „megfelelő” befolyásolására. A minisztériumok által elkötött pénz zöme mégis a kormányhoz közel álló médiumokhoz folyt. Ezért merül fel a gyanú, hogy a propagandakampány nem csupán a telített reklámpiacnak szánt százmilliós injekció volt-e.
Az talán vitán felül áll, hogy Magyarország az uniós csatlakozással hosszú távon csak nyerhet. Ha egy ország nem rendelkezik Svájc vagy Norvégia lehetőségeivel, jobban teszi, ha részt vesz a döntések meghozatalában, mintha csak annak következményeit viselné el. Ameddig tehát a parlamenti pártok körében a csatlakozás támogatása egyöntetű volt, addig a népszavazást mindkét nagy párt megpróbálta saját belpolitikai céljaira felhasználni.
Ameddig a belpolitikai alaphelyzet nem változik, addig csupán ugyanannak a műnek az újabb feldolgozásait látjuk. A kormány mozgásterét továbbra is az uniós csatlakozás gyakorlati megvalósítása határozza meg. Ameddig – az ország jelenlegi felkészültségéből eredően – a hátrányok az előnyöknél korábban jelentkeznek, a kormány joggal tarthat attól, hogy ez 2006-ban a bukásához vezet. Ezt fejezi ki indirekt módon az euró bevezetése körüli vita is. A kormány 2009-ben, míg az ellenzék 2007-ben látná szívesen a közös európai valutát. Ezen esetben is visszafelé kell számolnunk. Mint köztudomású, a monetáris unióhoz csatlakozó országoknak az euró bevezetése előtt két éven át stabil gazdasági mutatókat kell felmutatniuk. A későbbi időpont esetében a 2006-os választásokon még jól ki lehet(ne) költekezni, míg a 2007-es bevezetés értelemszerűen csökkentené a hangulatjavításra költhető keretet.
Melyek tehát azok a kérdések, amelyek a népszavazással eldőlni látszanak? A múlt szombati részvétel láttán meg kell kérdőjeleznünk az ismételten leszerepelő közvélemény-kutató cégek felméréseinek használhatóságát. Nem szakmailag, hiszen arra csak az adott tudományág művelői hivatottak.
A két nagy párt támogatottsága közötti nyolc–tizenöt százalékos különbség a részvétel/távolmaradás arányában változhat. Ismét bebizonyosodott, hogy az alacsony részvétel a fegyelmezett szavazótáború pártoknak kedvez. Mégis botorság lenne feltételezni, hogy az országosan mért 7,37 százaléknyi nemmel szavazó mind MIÉP-szimpatizáns lenne, ám az öt százaléknál magasabb szám sok zugpolitikus fantáziáját megmozgathatja.
A népszavazáson részt vevők tekintetében talán az a legfontosabb kérdés, hogy az igennel szavazók közül hányan voksolnának jobboldali pártokra. A jobboldaliak közül vélhetőleg döntően a csatlakozás lehetséges nyertesei mentek el, és számos baloldali szavazó maradt otthon.
Az általános érdektelenség csökkentette a jövő évre előre hozott parlamenti választások esélyét is. Bár ez korábban is sokkal inkább a kétharmados törvények megszavazását feltételekhez kötő ellenzék és a takaróján túlnyújtózkodó SZDSZ fegyelmezésének eszköze volt, mégis számos érv szól(t) a 2006-os voksolás jövő tavaszra vagy őszre hozásáról. Ehhez a jövő júniusi EP-választások adták volna meg az alaphangot. Ha ugyanis a szocialistáknak sikerülne a közvélemény-kutatók által jelzett előnyüket az EP-választáson egyértelmű győzelemmé alakítaniuk, vagy újabb száznapos Kánaánok kilátásba helyezésével a csatlakozás veszteseit maguk mellé állítaniuk, úgy újabb négy évre kaphatnának felhatalmazást. Ennek esélye több okból csökkent. Egyfelől megrendült a politikusok bizalma a közvélemény-kutatásokban. Másfelől az EP-választásokat Európa-szerte a kormánnyal szembeni elégedetlenség kifejezésének eszközeként tartják számon. A Fidesz ezért jó érzékkel biztathatja a magyar átmenet (akár baloldali) veszteseit arra, hogy a lakótelepen élők, nyugdíjasok és gazdák felé nyitó Fideszre szavazva mutassanak sárga lapot a kormánynak.
A fentiek tükrében jelöli ki a népszavazás a magyar politika közeljövőjének menetrendjét. Az MSZP érdekcsoportjai a fennmaradó három évet vélhetőleg saját gazdasági és párton belüli pozíciójuk erősítésére akarják használni. Az átmeneti megoldásból – egyéb konszenzusos jelölt hiányában – kormányfővé avanzsáló Medgyessy ügyelni fog az MSZP-n és a kormányon belüli erőviszonyok egyensúlyára. A privatizációból és (külföldi) hitelfelvételből befolyó pluszforrásokat vélhetőleg a jól bevált modell szerint egyfelől a késő kádári elitek gazdasági pozícióinak erősítésére fordítják, másfelől a 2006-os választásra tartalékolják erejüket.
A kisebbik kormánypárt sorsa – az MDF-éhez hasonlóan – az EP-választások után válik el. Ha nem sikerül legalább egy-két képviselőt Strasbourgba juttatniuk, előbb-utóbb szövetséges vagy önálló téma után kell nézniük. Az SZDSZ vélhetőleg sokadszorra az egyébként is rá szavazókat célozza meg, míg az MDF jelenlegi vezetése a Békejobb valamilyen új változatát adná elő. Újabb pártok megjelenését sem lehet kizárni, ám ennek valós értelme inkább egy-két év múlva lehet.
Mindezek alapján úgy látszik tehát, hogy a két nagy pártnak van a legszélesebb mozgástere. Az EP-választások pont a kormányzati ciklus félidején minden felmérésnél pontosabb képet adnak politikai viszonyainkról. Akkor derül ki az is, hogy a pártok építkezésének most induló szakaszát melyik politikai erő használta fel jobban.
A szerző politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.