Lesz-e Medgyessy-csomag?

Hegedûs Tamás
2003. 05. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem lehet könnyű mostanában a szociálliberális gazdaságpolitikát magyarázni. Az MSZP és az SZDSZ eddig bizton számíthatott a Nemzetközi Valutaalap (IMF) és a neoliberális gazdaságkutató intézetek (Pénzügykutató Rt., GKI) eszmei támogatására, akár az Orbán-kormány kritikájáról, akár a Bokros-csomag dicséretéről volt szó. Ezúttal azonban fel van adva a lecke – talán még az ideiglenesen hazánkban tartózkodó Ron Werbert is csatasorba kell állítani.

Az elmúlt hét péntekén két olyan hír versengett egymással a kormány gazdaságpolitikájának bírálatával foglalkozva, amely külön-külön is érzékeny csapást jelent a „szakértő” kormány arculatát gondosan ápoló Medgyessy-csapatnak. Az első hír szerint a Pénzügykutató klubjában Békesi László, Antal László és Petschnig Mária Zita ostorozta a kormány túlköltekező és versenyképesség-rontó gazdaságpolitikáját, azonnali fordulatot követelve. Bírálatuk kétségkívül következetes, miután már az Orbán-kormányt is hasonló érvekkel támadták. Most sem mulasztották el megjegyezni: a mostani kormány elődje rossz politikáját folytatja. Csakhogy a Pénzügykutató Rt. egykori vezérigazgatója, Csillag István ma a Medgyessy-kormány gazdasági minisztere, és László Csaba pénzügyminiszter vagy éppen maga a kormányfő sem áll távol a Békesi–Petschnig-vonaltól. A mostani figyelmeztetés tehát nem a túloldalról, hanem barátoktól jött. Medgyessy Péter és a Pénzügykutató Rt. kapcsolata amúgy sajátosan alakult az induláskor: az intézményt az ő miniszteri bábáskodásával hozták létre a Grósz-kormány idején, az akkori „reformközgazdászok” szellemi bázisaként. Az MSZMP reformköreihez kötődő (később részben az SZDSZ-hez csapódó) közgazdászok eme csoportja éppen akkortájt kötelezte el magát az új világmegváltó eszme, a neoliberális globalizmus és annak szentháromsága, a privatizáció–dereguláció–liberalizáció mellett. A reformközgazdászok körének jelentős része volt abban, hogy a rendszerváltozás úgy valósult meg, ahogy: a piacgazdasági átalakulás nagyjából az ő elképzelésük mentén zajlott.

Ebben persze nagy és erős szövetségeseket tudhattak maguk mellett: az IMF-et és a Világbankot, valamint a multinacionális nagyvállalatok láthatatlan hálóját. Medgyessy ugyanakkor habozás nélkül feloszlatta a Pénzügykutató Intézetet, amikor az már túlságosan csípte a hatalom birtokosainak, Grósznak és Kádárnak a szemét. Lehet, hogy ez afféle hűségpróba volt: mindenesetre az MSZMP meghosszabbította miniszterelnök-helyettesi megbízatását, miután kétségkívül megbízható pártkatonának bizonyult. A megszüntetett intézet alapjain jött létre az a Pénzügykutató Rt., amely a mai napig virulens része a magyar tudományos közéletnek.
A másik hír szinte kottára hasonló véleményt közöl a kormány gazdaságpolitikájáról, ezúttal az IMF részéről. Eszerint a valutaalapot aggodalommal tölti el a bérek erőteljes, a termelékenység növekedését felülmúló növekedése és az expanzív költségvetési politika (illetve ennek következménye, a hatalmasra duzzadt államháztartási hiány), ami miatt romlott az ország versenyképessége, és nőtt a folyó fizetési mérleg hiánya. Az IMF ezért a következő választási ciklus előtt, 2003–2004-ben végrehajtandó pénzügyi kiigazítást (népies nevén: Bokros-csomagot) sürget. Azt javasolja a kormánynak, hogy fogja vissza a foglalkoztatást a közszférában (magyarul: leépítéseket követel), mérsékelje a kiadásokat az egészségügy, a nyugdíjak, a társadalmi juttatások és a támogatások terén (vagyis a Bokros-csomag mintájára ismételten faragja le a jóléti kiadásokat), továbbá szigorúan tartsa magát a közszférában a bérek befagyasztására tett kötelezettségvállalásához. (Apropó, volt ilyen vállalás? Mintha Medgyessyék nem nagyon dicsekedtek volna ilyesmivel.)
Az MSZP–SZDSZ-kormány komoly dilemmában lehet: mind hírhedt megfelelési kényszerük, mind gazdaságpolitikusainak jól ismert nézetrendszere azt diktálná, hogy fogadják el a jó tanácsokat. Csakhogy ez – kiegészülve az uniós csatlakozás várható sokkjával – alighanem a választások elvesztését jelentené a második restaurációs kormánynak. Hol maradt hát mozgástér számukra? Az IMF-nek vannak még ötletei. Például úgy vélik: mihamarabb hozzá kellene kezdeni a társadalmi alrendszerek reformjához. Ami magyarul a nyugdíjrendszer és az egészségügy mielőbbi és minél teljesebb privatizációját jelenti. A nyugdíjak esetében ez már többé-kevésbé megtörtént (éppen Medgyessy előző pénzügyminisztersége idején), az egészségügyben alapvetően még nem. A parlament előtt van már azonban az a törvénycsomag, ami az egészségügyi ellátás és intézményrendszer nagymértékű magánosítását, piacosítását tenné lehetővé. Az érdekelt és „jól bekötött” gazdasági érdekcsoportok ugrásra készen állnak, csak a startpisztoly eldördülésére várnak.

Vannak még területek, ahol szintén nem kell ellenkezésre számítania az IMF-nek: a privatizáció mihamarabbi befejezése, valamint az áram és a gáz fogyasztói árának világpiaci árszínvonalhoz közelítése. A gáz- és az áramdíjak emelése már eldöntött kérdés, csakúgy, mint a magánosítás utolsó nagy hullámának meghirdetése. Ennek során szinte mindent eladnak, ami még eladható. Többek közt az energiaszektor maradékát (köztük a Paksi Atomerőmű Rt. többségi tulajdonosát, az MVM Rt.-t), vagy a mutatóban megmaradt állami bankokat, mint a Földhitel- és Jelzálogbankot, holott ez utóbbi állami tulajdonlása nélkül aligha lehetett volna sikerre vinni a polgári kormány otthonteremtési programját, ami több tízezer családi otthon megteremtését tette lehetővé. Ezzel talán el is érkeztünk a dilemma feloldásához: a költségvetési lyukak betömésére elsősorban a tömeges privatizáció biztosíthat forrásokat. Csakhogy a kereslet és kínálat törvénye ezúttal sem lesz megkerülhető: mivel az állam nagy tömegű vagyontárgyat dob egyszerre piacra, miközben még javában tart a globális recesszió (vagyis erős kínálathoz gyenge kereslet kapcsolódik), a magánosítás csak mélyen nyomott árakon történhet. Mindez azonban nem lehet elég drága ár azoknak, akik felelőtlen költekezésüket a családi ezüst elkótyavetyélésével leplezik – csupán azért, hogy nehezen megszerzett hatalmukat újabb négy évre biztosítsák.

De mi lesz, ha ez a pénz sem lesz elég? Akkor bizony mégiscsak meg kell tenni a megszorító lépéseket. És ekkor mutatkozhat majd meg, miért is van szüksége a baloldalnak az elképesztő mértékű sajtóhegemóniára: a nyomtatott és írott sajtó „vérprofi” újságíróinak éjjel-nappal azt kell bizonygatniuk, hogy mindez a polgári kormány terhes örökségének köszönhető. Mivel ennek a törekvésnek útjában fog állni a maradék ellenzéki és független médium, a sajtó maradék szabadságát is komoly veszély fenyegeti.

Végül nem kerülhetjük meg a kérdést: igaz-e az az állítás, hogy a Medgyessy-kormány elődje rossz gazdaságpolitikáját folytatja? A makrofolyamatokat tekintve első látásra úgy tűnhet: igen. De ha jobban megnézzük: „mecsoda” különbség. A polgári kormány részéről tudatosan vállalt gazdaságstratégiai döntés volt, hogy a világgazdasági recesszió idején, a külső húzóerők gyengülésével a növekedés belső motorjait pörgeti fel a belső kereslet élénkítése, valamint átfogó fejlesztési programja, a Széchenyi-terv révén. A kormányzat jól átgondolt fejlesztéspolitikája széles körű társadalmi és szakmai vitákban formálódott, a prioritások világosak voltak. Olyan programokba fektetni be állami pénzeket, amelyek az egyéb források bevonásával megtöbbszöröződve jelennek meg a gazdaságban, rövid idő alatt több pénzt juttatva vissza az államkasszába, mint amennyi onnan kikerült. A folyamat ezáltal fenntartható, átlátható és perspektivikus volt. Az MSZP–SZDSZ-kormány éppen ezt törte meg: a fenntarthatóság megszűnt, mivel az átgondolatlan és népszerűséghajhászó osztogatást a beruházások visszafogásával ellensúlyozták. Az átláthatóság is a múlté: a Széchenyi-tervet kivéreztették, a helyére behozott programokról vagy azt sem tudni, eszik-e vagy isszák (Smart Hungary), vagy már meghozott döntéseket csomagol díszes kötésbe (Európa-terv). Mivel nincsenek világos prioritások, és nincs világosan felvázolt jövőkép sem, a kormányzati költekezés csupán hangulatjavító osztogatásnak minősíthető. Mindez jól illik a szocialista gazdaságirányítás hagyományos „húzd meg – ereszd meg” típusú pályaívéhez, amelyet éppen a polgári kormánynak sikerült megtörnie, a hoszszabb távon is fenntartható fejlődés feltételeinek megteremtésével. A választások után sikerült visszazökkenni a régi kerékvágásba: a baloldali kormány gyorsan szétosztotta, amit a polgári kormány felhalmozott, most pedig újabb megszorításoknak nézhetünk elébe. Hiába, a szocialista szakértelem ismét hatalomra került…

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.