Magyar közoktatási törvény 2003-ban

2003. 05. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Számtalanszor leírták már, hogy a nemzet jövője saját oktatásának színvonalán nyugszik. A legjobb hosszú távú befektetést mindig a kiművelt emberfők jelentették. Ehhez viszont sok tényező együttes jelenléte szükséges: gondoljunk a családi háttérre, a társadalom szellemi és anyagi helyzetére, a pedagógusok felkészültségére és anyagi megbecsülésükre, a kormányzati akaratra, a tanítási körülményekre stb. A felsoroltak közül mely feltételek adottak ma Magyarországon, a hálózat regnálásának idején?
Álrendszerváltásunk után 13 évvel gőzerővel folyik népünk lumpenizálása, rengeteg a szegény és beteg ember, aki képtelen gyermekének megfelelő hátteret biztosítani tanulmányaihoz; a pedagógusok presztízse 1945 óta mélyponton van. Fizetésük kelet-európai viszonylatban is gyalázatos. A jelenlegi magyarországi kabinet hozzáállása közismert: túlságosan nacionalista szellemben folyik az oktatás sok helyütt. Bennem azért fel szokott merülni a kérdés: lehet-e „túl nacionalistán” oktatni négy évtized totális agymosása és gyökértelenítése után? Szerintem nem lehet. Hiszen túlzottan magyarnak lenni is abszurdum, az ember vagy magyar, vagy nem az. E kérdésekre adott válaszok pofonegyszerűek lehetnének, ha nem egy posztkommunista társadalom iszonyú terheit kellene cipelnünk. Ezzel a ballaszttal még a mi generációnknak is meg kell küzdenie, ne legyenek illúzióink. A különbség talán annyi, hogy nekünk már csupán a káderek gyerekei jutnak.
A magyar nemzet sajátos arculata az Európai Unióban csak úgy maradhat meg, csak akkor válik ott értékes és megbecsült tényezővé, ha a felnövekvő nemzedék általános műveltsége – az óvodától az iskola befejezéséig – a nemzeti kultúrára mint szilárd alapra támaszkodik. Máskülönben Magyarország az arctalan átlagtömeg szálláshelyévé lesz. Ebben rejlik a közoktatási törvény jelentősége és felelőssége: rossz rendelkezéseivel beláthatatlan következményű folyamatokat indíthat el.
A közoktatási törvénytervezet axiómaként kezeli a diákok túlterheltségét, ezért heti két és fél órás óraszámcsökkentést ír elő. A kérdés csupán az, milyen tárgyaknak a rovására történik mindez? A tervezetben az szerepel, hogy a készségtárgyakat nem kívánják csökkenteni. Maradnak tehát az általános műveltségi tárgyak (irodalom, történelem), melyeknek a legfontosabb szerepük van a gyermekek nemzeti identitásának kialakításában. Ezen tárgyak lefaragása egyébként ütközik a tárca azon célkitűzésével, miszerint emelni szándékoznak az érettségi színvonalán. Rengeteget beszélünk a „knowledge society”-ről, biztos, hogy oda a kevesebb tanulás vezet? Tetézi a bajt a kerettantervek megszüntetése, ami a rendszer szétzilálódásának veszélyét hordja magában. Miután az új NAT csak készülőben van, prognosztizálható a tantervi szabályozás teljes hiánya is.
Az első hat félévben szülői hozzájáruláshoz kötik az évismétlést, ez a bukás gyakorlati eltörlését jelenti az általános iskola első három osztályában. Miért gondolja azt bárki is, hogy a szülő kompetens ennek eldöntésében? Az évismétlés nem büntetést jelent, hanem pedagógiai értékelést, ami, bármennyire furcsának is tűnik Magyar Bálinték számára, a pedagógus feladata. Ennek a kivétele a tanítók kezéből óriási presztízsveszteséget jelent számukra, ugyanúgy, mint a tankönyvvásárlásban történő egyeztetésre kényszerítésük a szülőkkel. Egy tankönyv piacképességét ezentúl nem a színvonala, hanem az ára fogja eldönteni? Ez tragikus.
A képességekre tekintet nélküli „közös oktatás” elrendelése (ún. „együtt tartva szelektálás”) elkerülhetetlenül az átlagszínvonal süllyedéséhez fog vezetni. A skandináv rendszerrel való példálózás pedig álságos: Európa leggazdagabb országairól lévén szó, amelyek ráadásul nem rendelkeznek akkora számarányú kisebbséggel, mint hazánkban a hagyományos rendszerű oktatásban sokszor lemaradó cigányság. Az eltérő kultúrájú roma kisebbség jelenléte az oktatás területén is speciális megközelítést igényel.
Az értelmileg fogyatékos tanuló fogalmának megszüntetése tovább súlyosbítja a helyzetet.
A törvénytervezet EU-kitekintése félrevezető, több helyen hamis; a velünk összehasonlítható nagyságú kisebbséggel rendelkező országok (pl. Franciaország) sikeres közoktatási modelljeinek adaptálására kísérletet sem tesz. Ellenben a szöveg azt a látszatot kelti, mintha Nyugat-Európában tendencia lenne az osztályismétlés eltörlése a korai évfolyamokon, és csupán néhány ultrakonzervatív és az OECD-méréseknél rosszul teljesítő ország (pl. Németország) ragaszkodna a buktatás avítt eszközéhez. Franciaországgal kapcsolatban annyi információhoz juthatunk, hogy „csak ciklusonként” lehet évet ismételtetni a diákkal, a szöveg azonban nem említi e ciklus hosszát. Kétéves szakaszról van szó, így már a második évet is lehet ismételni, de még ez sem fedi a valóságot, tudniillik minden évfolyamon lehet ismétlésre köteleznie az adott tanulót a tanárnak. Amennyiben a szülő ezt kifogásolja, egy szakmai alapon összeállított bizottság fog dönteni a kérdésben végérvényesen. Spanyolországgal kapcsolatban a kitekintés pedig elfelejti megemlíteni, hogy az előző oktatási reform keretében bevezetett, 12 éves korig tartó bukásmentességet a jelenlegi oktatási kormányzat nemrég teljesen eltörölte…
A tervezet megengedi, hogy a nyolcadik osztály után és a középiskola között egyes iskolák nulladik évfolyamot indítsanak idegennyelv-tanulásra és informatikai ismeretek bővítésére. Ez a hazai idegen nyelv nem tudásának mai állapotában szükséges kényszernek tekinthető. A baj az, hogy az ehhez szükséges pluszköltségeket nem biztosítja a törvény, így azok megvalósítása ismét a forráshiánnyal küszködő önkormányzatok feladata lenne. Ezen tárgyak oktatása a legköltségesebb. Miből fogják ezt kigazdálkodni?
További hiányossága a szövegnek, hogy nem foglalkozik a továbbtanulás földrajzi esélyegyenlőtlenségének a problémájával. Az egyetemi és főiskolai hallgatók 90 százaléka a középiskolák 56 százalékából jutott be a felsőoktatásba. A maradék középiskolákból (44 százalék) mindössze a hallgatók egytizede került ki (2000. évi adat, Országos Felvételi Iroda). A magyar középiskoláknak tehát majdnem a feléből csak minden kilencedik diák tudott továbbtanulni. Sajnos a helyzet semmit sem javult a felsőoktatás tömegesítése folyamán. Így nem csoda, hogy a kormányzatok által agyonhallgatott problémával állunk szemben.
Végül, de nem utolsósorban a törvénytervezet kísérletet sem tesz arra, hogy az előző kormányok által felhígított tankönyvpiacon minőségi előírásokkal színvonalat javítson. Sok tankönyvet ki lehet dobni a piacra, jó tankönyvből viszont nincs sok. A könyvbizottság lenullázása is a könyvkáoszt generálja. Ez az állapot egy dolgot mindenképp elő tud idézni: a gyermekét más iskolába átírató és a 16 másféle tankönyv megvételére kényszerülő szülő jogos felháborodását. Sajnos a jelenlegi parlamenti erőviszonyok függvényében nincs arra esély, hogy a pártok megakadályozzák az egyértelműen SZDSZ-es indíttatású és lelkületű, romboló hatású tervezet törvényerőre emelkedését.
A szerző történelemtanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.