Rászorultság, közjószág, adócsökkentés

Németh György
2003. 08. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Debreczeni József említi Orbán Viktorról írott könyvében, hogy baloldali liberális körökben meggyőződéssé vált: a gyermekek után járó adókedvezmény bevezetése mögött cigányellenes diszkrimináció, rejtett rasszizmus húzódik meg, vagy ha nem, az Orbán-kormány erre játszik rá. Szemükben a gyermekkedvezmény a tehetősebb családok támogatása a szegények helyett, mivel csak azok juthatnak hozzá, akiknek kellően magas a jövedelmük, így személyi jövedelemadójuk is, amelyből azt le tudják vonni. A szegények pedig, mivel a családi pótlékot, amely jövedelmi helyzettől függetlenül jár, nem emelték, magukra lettek hagyva. A szakértők, különösen a választási kampány hevében, perverz újraelosztásról és a felső középosztály támogatásáról beszéltek. A baloldal ehelyett a rászorultság elvét és a jóléti rendszerváltozást ajánlotta a társadalomnak, nem sikertelenül.
Aki hitelt adott e felső középosztály meghatározásnak, az roppant elégedett lehet: 2001-ben a családi pótlék mellett a gyermekek háromnegyede után teljes egészében igénybe tudták venni a gyermekkedvezményt is, ami jóval több, mint a PR-célból akkor közkézen forgó 40-50 százalék; előbbit László Csaba pénzügyminiszter, utóbbit Katona Tamás (a KSH volt elnöke, jelenleg helyettes államtitkár a Miniszterelnöki Hivatalban) forgalmazta. Az adóbevallások szerint ennek teljes összege 91,7 milliárd lett volna (ha az adóbevallás nélkülieket is ideszámítjuk, akkor valamivel több), amelyből 75,2 milliárd, több mint négyötöde került a gyermekes családokhoz. A Medgyessy-kormány azt lépte, amit ígért; meg- és szinten tartotta a gyermekkedvezményt, növelte viszont a családi pótlékot, ami változatlan struktúrát, de az Orbán-kormányhoz képest fordított mértékpolitikát jelent; nyugodtabb országokban ilyesmi tesz különbséget egymást váltó kormányok között. Ráadásul az új kormány folytatandónak ítélte elődje ezzel kapcsolatos törekvéseit, megőrizte a népesedési kormánybizottságot. Mindez a Debreczeni idézte baloldali liberálisok szemüvegén át nézve akár a cigányellenes diszkrimináció csökkentéseként, bár meg nem szüntetéseként is felfogható. Másrészt a Medgyessy-kormány súlyosan diszkriminált: felemelte a biztosítások adókedvezményét és a lakás-takarékpénztári megtakarítások után járó támogatásokat, ráadásul a számítógép-vásárlásra költött összeg egy része is leírható lett az adóból. Mindezzel közismert okok miatt a romák jóval kevésbé tudnak élni, így elmondható, diszkrimináció ez, de enélkül is perverz újraelosztásról van szó: az állam annak ad, akinek van, a szegények helyett a tehetősebbeket támogatja.
Talán tanácsos lenne belenyugodni: sem az Orbán-kormány, sem a Medgyessy-kormány nem rasszista. Csupán arra szándékoztam rámutatni, hogy a baloldali liberálisok gondolkodásmódját milyen nagy mértékben félrevihetik ideologikus téveszmék. Az Orbán-kormány bírálható azért, mert a bíráló szerint nem tulajdonított súlyához illő fontosságot a szegénység visszaszorításának, és persze bírálható azért is, mert sokat tett a gyermeket nevelő családok támogatásáért, mondván, nem arra kellett volna költenie. Ez két különböző kérdés, amelyre külön-külön kell választ adni. A perverz újraelosztást emlegetők (e kifejezést a nagy tekintélyű Ferge Zsuzsa dobta be a 2002. évi választások előtt szíves politikai használatra) azzal követnek el hibát, hogy ezt egy kérdésnek tekintik, s preferenciáik szerint alkotnak ítéletet. A szegénység ellen több forrásra lenne szükség, amit vegyünk el a gyermeknevelés támogatásától, ami preferenciáim szerint kevéssé fontos, illetve csak annyiban, amennyiben e két terület összeér: a gyermek szegénnyé vagy szegényebbé teszi a családokat.
Mindez eddig csak felvezetés volt az utóbbi hetek adócsökkentés-vitájának újabb epizódjához. Béky Gabriella szabad demokrata politikus bejelentette, neki van egy 20-30 milliárdos ötlete: igazság- és aránytalanság okán a felső harmadtól megvonná az adókedvezményt, hogy ennyivel is csökkenteni lehessen a személyi jövedelemadót. Vagyis az univerzalitás helyett jöjjön a rászorultsági elv, miért támogassuk a nem rászorultakat, jóakaratunk a szegényekre korlátozandó. Amilyen logikusan hangzik, éppannyira nem erről van szó.
A szegények támogatásának indoka a szegénység léte: ha a társadalom legalsó jövedelmi sávba tartozó rétegei középosztályos szinten és a kirekesztődés veszélye nélkül élnének, a társadalom felsőbb rétegei szemében lehetnek ugyan szegények, de felemelésükre szakpolitikát fogalmazni aligha jutna eszébe bárkinek. Ha a társadalom demográfiai újratermelése biztosított (az ennek hiánya miatt bekövetkező elöregedés olyan súlyos társadalmi-gazdasági-politikai problémákkal fenyeget nemcsak minket, hanem egész Európát, sőt az egész fejlett világot, hogy már az Economist is szentelt neki címlapsztorit, s e téma egyre gyakrabban tűnik fel a világ minőségi napilapjainak hasábjain is), akkor felesleges a gyermeknevelés támogatása, a gyermek magánjószág, szülei fogyasztásának része. Ha a gyermek-magánjószág élvezete szegénnyé teszi a szülőket, ennek okán támogatandók. Ha a társadalom demográfiai újratermelése nem biztosított, akkor indokolt a gyermekeket közjószágként tekinteni, vagyis felnevelésük költségének egy részét a társadalom egészére hárítani. Itt a különbség az univerzalitás és a rászorultság között. A rászorultság elve a szegénység elleni küzdelemben adekvát eszköz, de itt nem erről van szó.
Ha a gyermekeket közjószágnak tekintjük, akkor attól függetlenül támogatjuk őket, hogy szüleik milyen anyagi helyzetűek. A közjószágjelleg miatt magasabbak az adók, beleértve a gyermekesekét, s az így befolyt összeget szétosztják a gyermeknevelés anyagi terheit enyhítendő. Ezzel a gyermekesek visszakapják adójuk egy részét, míg egy másik rész a társadalom gyermeket nem nevelő adózóitól származik. Ez másképp nem lehetséges. Az univerzalitás lényege, hogy azonos jövedelmű gyermekes és gyermektelen között tegyen különbséget, ezzel jelezve, hogy a társadalom nem semleges az egyéni preferenciák kérdésében, többre értékeli, ha az emberek gyermekeik nevelésére s nem például világ körüli utazásra költenek. Az előbbit támogatja, utóbbit nem. Béky Gabriella javaslata nem igazság- és aránytalanságot orvosol, hanem az eddigiektől különböző preferenciákért megy harcba. Az egyik szerint a gyermekesek felső harmadának gyermekeitől megvonandó a közjószágstátus, azok visszaminősülnek magánjószággá, e körben a „gyermekfogyasztás” és más javak fogyasztása egyenértékű. A másik szerint illegitim a gyermeket közjószágnak tekinteni, viszont a gyermekesek kétharmadát szegénynek, így rászorulónak minősíti. De bármit gondolunk is, minden mást változatlannak feltételezve, 20-30 milliárdot ezután gyermekesek helyett gyermektelenek költenek el, szinte az egészet a felső harmadba tartozók. De legalább elmondhatjuk, hogy csökkentek az adók.

A szerző szociológus-közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.