A földtörvény-módosítás margójára

Tanka Endre
2003. 10. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csatlakozási szerződés szerint 2004. május 1-jétől biztosítanunk kell a termőföldtulajdon megszerzését annak az uniós gazdának, aki legalább 3 éve jogszerűen itt lakik és önálló agrárvállalkozó. Ehhez a földtörvény (1994. LV. törvény, a továbbiakban: FTV) kiegészítése és módosítása szükséges. Akkor is, ha a változtatási igények közt talán nem ez a legfontosabb. Súlyát tekintve lényegesebb a földhasználók hátrányos megkülönböztetésének kötelező megszüntetése a földhaszonbérletnél, hiszen a közösségi jog tagságunktól kezdve nem tűri, hogy a gazdasági társaságok és a szövetkezetek térmértéki kiváltságokat élvezzenek a magánszemély földhaszonbérlőkkel szemben. (Lásd az utóbbiak 300 hektár maximumát és az előbbiek 2500 hektárt is túllépő bérleti jogcímeit.) A nagybirtokrendszer földforrásainak ilyen – még a közösségi jog szerint is kötelező – korlátozása azonban a legkevésbé sürgős a kormány számára. Ellenben a külföldi földszükségletek kiszolgálása a jogalkotásban is feltétlen elsőbbséget élvez.
A törvénytervezet jól-rosszul teljesíti a kötelező penzumot. Így – a csatlakozási szerződéstől és a közösségi jog normáitól eltérően – elvtelen engedménnyel siet a külföldi vállalkozó gáláns segítésére. Bár a nemzetközi jog csak a letelepedett gazda földszerzésének támogatását követeli meg a befogadó tagállamtól, a tervezet a mi esetünkben beéri a jogosult szándéknyilatkozatával, miszerint „Magyarországon életvitelszerűen kíván letelepedni”. Emellett a javaslat indokolása alaptalanul állítja, hogy az FTV „a csatlakozástól számított hét éven keresztül fenntarthatja” a jogi személyek és a külföldiek földtulajdon-szerzési tilalmát. Valójában erre a magyar államnak nincs alanyi joga (ami feltétlen érvényű és kikényszeríthető lenne), hanem az átmenet időtartamáról a tanács dönthet, saját mérlegelési szempontjai szerint. 2007-ben e tárgyban általános felülvizsgálatot kell tartani, amikor a bizottság jelentése alapján a tanács egyhangú döntéssel lerövidítheti, 2007 végétől akár meg is szüntetheti az átmenet idejét. A védzáradékban – további három év meghosszabbítás – a bizonyítási teher ránk hárul: a bizottság ezt csak akkor engedélyezi, ha a bizonyítékok mérlegelésével indokoltnak tartja a tilalom fenntartását. (Így komoly földpiaci zavar, annak veszélye vagy tartós árdiszparitás címén.)
A tervezet külön rendelkezik az EU – vagyis az európai gazdasági térség – állampolgárainak magyarországi ingatlanszerzéséről. Ennek tárgya a termőföldnek nem minősülő ingatlan (nem védett természeti terület, lakás, üdülő, tanya, egyéb építmény). Csatlakozásunktól fogva az FTV az uniós állampolgároknak korlátlan, állami beavatkozástól mentes ingatlanpiacot nyit, két lépcsőben. 2004. május 1-jétől eltörli az uniós külföldiek ingatlanszerzésének engedélyezési rendszerét. Öt év múlva pedig teljes nemzeti elbánást szavatol számukra. Az engedélymentes tulajdonszerzés feltételeit kormányrendelet fogja rögzíteni. A jövőbeli szabályozás viszont nem követheti a külföldiek ingatlanszerzéséről szóló, ma hatályos 7/1996. (I. 18.) kormányrendeletet, mert ennek egész rendszere az engedélyezési elvre épül.
Mi a hazai ingatlanpiac uniós tagságunk utáni szabályozásának a lényege? A jogalkotó ugyanazt az önfeladást kívánja megismételni, amit – szakmai, jogi indokok nélkül és létérdekeinkkel ellentéten – 1992-től a külföldiek magyarországi termőföld-haszonbérletének rendezésével véghezvitt. Akkor a törvényhozó elmulasztotta az unióval kötött társulási szerződés 44. (8) cikkének a földtörvénybe beiktatását, bár az kizárta volna a jogellenes és nyerészkedő külföldi földspekulációt, törvényt kijátszó zsebszerződéseket. A szerződés ugyanis – a római szerződés (EUSZ) 43–44. cikkeit teljesítve – a külföldiek itteni földbérletét letelepedéshez, cégük mezőgazdasági alaptevékenységéhez, ennek földszükségletéhez kötötte, és csak egyetlen jogcímen, földhaszonbérlettel biztosította. E törvényi szigorral ellentétben a külföldiekre az FTV liberális 23. szakasza lett irányadó, ami azóta is megengedi az akár külföldről irányítható nagybirtoküzem fenntartását.
A jogszabály most hasonló érdekalávetésre és a joggal való visszaélésre készül, amikor ingatlanpiacunkat a globális tőkének kívánja kiszolgáltatni. A tervezet – miközben nem létezőnek tekinti az uniós jog tagállami érdekvédő szabályait – merőben téves és hamis előfeltevésre épül. Eszerint a közösségi jogban a nemzeti elbánás kötelezettsége egyértelmű a külföldi ingatlanszerzés korlátlan kielégítésével, a kínálat szabad biztosításával, az ingatlanforgalomnak pusztán a piaci mechanizmusokra alapozásával, ahol az állam közérdekű beavatkozásának, az ellenőrzésnek és hatósági engedélyezésnek nincs helye. E jogalkotási diktátum hazánkban egyedül a tőke szabad áramoltatása által uralt, államtalanított ingatlanpiacot kíván teremteni, hogy a külföldi tőkeerő bárhol, kötöttségek nélkül, tetszőleges számban jusson lakás- és más ingatlanvagyonhoz. Csakhogy e tőkeuralmi képlettől a tagállami ingatlanpiac és a közösségi jog szabályozó szerepe döntően különbözik. Az ingatlanpiac elsősorban a tagállam polgárainak szükségleteit, a területfelhasználás és a telekgazdálkodás közérdekét elégíti ki, amelyekkel a közigazgatásnak kell egyeztetnie az uniós külföldiek ingatlanigényeit. Ez biztosítja, hogy a nemzeti elbánás megadása sem szoríthatja háttérbe az állampolgári és közszükségleteket. A nemzeti jogok a nyerészkedési célú külföldi telekspekulációt és a közérdekbe ütköző ingatlanszerzésüket az engedélyezés feltételeivel zárják ki. Főszabályként csak az az uniós külföldi vehet ingatlant, aki a fogadó állam területén állandó jelleggel letelepedett, ha pedig ott vállalkozásba kezdett, cégének székhelye (fióktelepe stb.) a fogadó államban van.
A tagállamok a nemzeti önvédelemnek ezen eszközeit a közösségi jogba is átíratták. Ezt fejezi ki, hogy az EU nem avatkozhat be a tagállam tulajdonviszonyaiba (EUSZ 295. cikke), az alkotmánytervezet szerint pedig „az alkotmány nem sértheti a tagállamokban fennálló tulajdoni rendet.” (III. 331. cikk) Az uniós polgárok más tagállamban való ingatlanszerzésének jogalapját az EUSZ letelepedési jogról és vállalkozási szabadságról szóló 43– 44. cikkei adják. Eszerint a külföldi tulajdonszerzés előfeltétele a jogosult letelepedettsége a fogadó állam területén. Ha ez fennáll, a jogosultat nemzeti elbánás illeti meg: nemzeti alapú hátrányos megkülönböztetéssel tilos kizárni vagy nehezíteni tulajdonszerzését. Letelepedése nélkül viszont fel sem merülhet tulajdonszerzési igénye, azt a tanács és a bizottság jogi aktusai sem támogathatják. Ezt a közösségi vívmányt az EU alkotmánytervezete a letelepedés szabadsága körében változatlanul átvette. (III. 22–27. cikkek) Tartalmilag a letelepedettség fejezi ki, hogy az ingatlanszerzés csak személyes szükségletek kielégítésére, nem pedig nyerészkedő spekulációra szolgálhat. E követelményt a közigazgatási hatóság eszköztára (nyilvántartás, ellenőrzés, szankciók stb.) kényszeríti ki, amelynek alapintézménye az engedélyezési rendszer.
A fenti uniós jogi rendezés alkotmányos erejű és végrehajtható: a legmagasabb jogforrások garantálják, így ezt meghaladó szigor a tagállam terhére nem érvényesíthető. Eszerint Magyarország is csak annak az uniós állampolgárnak köteles nemzeti elbánást adni ingatlanszerzéséhez, amely hazánkban letelepedett. Ennek törvényi ismérveit, a szabályozás részleteit pedig saját joghatóságunkon belül vagyunk jogosultak meghatározni.
2003-tól az ingatlanokat és a természeti erőforrásokat érintő adásvételi és ügynöki tevékenységre – a társulási szerződés alapján – nemzeti elbánást nyújtunk az uniós állampolgárok és cégek számára. A hazai tőkehiány miatt ingatlanpiacunk irányítása, működtetése ezzel törvényesen a külföldi tőkeérdekeltségek kezébe kerül. A drasztikus költségvetési és egyéb megszorítások (a lakástámogatás leépítése, a restriktív hitel- és kamatpolitika, az állam kivonulása a lakásgazdálkodásból stb.) a fiatalok otthonteremtését kilátástalanná teszik, míg a nyugdíjasok a növekvő terhek miatt képtelenek lakásuk fenntartására. A lakhatás elemi létfeltétel, amelynél azonban társadalmunk zömének életesélyei mind inkább beszűkülnek. Ha e folyamatot az állam és a közérdek kiiktatásával a korlátlan tőkehasznosulás ingatlanpiaci érdekei vezérlik, úgy pár éven belül a szükségletkielégítés végleg elszakad a társadalmi igényektől. A Világbank előrejelzése, a magyar népességszám hétmillióra zuhanása pedig már 2040 előtt bekövetkezhet.
Talán épp a törvényjavaslat készítői ne tudnák, hogy a közösségi jog és alkotmány a tagállami jog felett áll? A külföldiek letelepedési jogára és ingatlanszerzésére is érvényes alaptétel, hogy „az EU alkotmánya és intézményei által a hatáskörükben alkotott jog a tagállamok jogával szemben elsőbbséget élvez”. (Alkotmánytervezet 10. cikke.) Egy európai mintájú ingatlanpiac kialakításához fogódzót kínál a kötelező közösségi jog, ami ezúttal nem alávetésünkre, hanem hatékony érdekvédelmünkre szolgálhat. A külföldi ingatlanszerzés engedélyezési rendszerének (sem mai, sem későbbi) megszüntetésére nincs valós jogalap, és e lépés alapérdekeinket számolná fel. Ehelyett – a vadprivatizáció módszereit kiiktatva – a hazai jognak azt kell kimunkálnia, hogy milyen feltételek esetén valósulhat meg az uniós állampolgárok és cégek magyarországi letelepedése, ami ingatlanszerzésüknél megalapozza a nemzeti elbánást, míg a törvényt kijátszó spekulációt a hatósági eszközök gátolják és büntetik. A földtörvény ilyen tartalmú módosításának nincs szakmai és jogi akadálya. E lépésre azonban csak akkor kerülhet sor, ha jogalkotásunk az ingatlanügyben nem a nemzetek feletti tőke profitérdekeit képviseli.

A szerző az MTA doktora, tanszékvezető egyetemi docens

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.