Szabadság és evangélium

–
2003. 10. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az emberi életre jellemző a küzdelem, a harc. Vannak, akik megalkusznak, vannak, akik el sem kezdik a küzdelmeket, s vannak olyanok, akik életüket adják azért, hogy jogorzás helyett jogőrzés, gazság helyett igazság legyen egy-egy közösség vagy társadalom életében. Gérecz Attila mártír-költő az utóbbiakhoz tartozik, hiszen fiatal vérével hitelesítette a szabadság és igazság, a polgári demokrácia, a keresztyén európaiság értékét.
A prófétai sors és a költő sorsa nagyon gyakran azonos. Mindkettő esetében van igaz és hamis, van megvesztegethetetlenül küzdő, és van megalkuvó. Például az ószövetségi Jeremiás próféta igaz próféta volt, mert bár sokat szenvedett a kimondott és hirdetett isteni igazságok miatt, mégsem hallgatott el. Csontjaiba rekesztett tűzként feszítette az igazság isteni igéje. Ugyanígy élt Gérecz Attila is. Ő nem a szolgalelkű költők hiteltelen és hitetlen tiszavirágéletét élte, hanem a jézusi evangélium áldozatos vérrel és lélekkel hitelesre pecsételt hívő életét. Ő az a költő, aki a szenvedés és nélkülözés gyötrő terhe alatt is így kiált fel: „Másom sincs, Uram. Beérem azzal, hogy arcodat viszem.” Ez a Krisztus-arcot hordozó élet üdvösséggé tisztuló létté válik, mert a csontok bár porladnak, él a lélek.
Életrajza bizonyítja, hogy ifjúi erejét, nem mindennapi tehetségét a sportnak és a költészetnek szentelte. Húszévesen már tagja lett a magyar öttusa-válogatott keretének. Sportpályafutását azonban hirtelen kettétörte 1950-ben koncepciós perét követő letartóztatása.
Az 1956. október 23-i forradalom a budapesti Kozma utcai Gyűjtőfogházból szabadította ki. Gérecz Attila még aznap találkozott író börtöntársaival az írószövetség székházában, majd Tamási Áron erdélyi íróval közösen végleges formába öntötte a rabságból szabadult írók felhívását a nemzethez. A Magyar Rádióban elhangzott kiáltványból a szeretet, a szabadság, a megbocsátás és a nemzeti összefogás sugárzott.
1956. november 4-én, egy végzetes hajnalon szűnt meg dobogni minden polgár szabadságért küzdő szíve – amikor egy szovjet tankról gépfegyverrel lelőtték.
Versei itthon és külföldön is több kiadásban megjelentek. A honvédelmi miniszter 1994-ben posztumusz századossá léptette elő, 1995-ben a Magyar Írószövetség felvette tagjai sorába, 1997-ben a Vitézi rend vitézzé avatta, s a Balassi Bálint Baráti Kör 2000. február 14-én Balassi-kard kitüntetésben részesítette. A rangos kitüntetést, amit évenként az irodalom kiemelkedő alakjainak ítélnek oda, a Magyar Öttusaszövetség vette át, Gérecz Attila emlékének további ápolása céljából.
Az életrajzi adatok tény- és tárgyszerű felsorolásánál talán sokkal fontosabb a költő életében az, amit igazán Isten igéjének fényében láthatunk, fedezhetünk fel. Ez az ige szólalt meg 2001. május 8-án, a költő exhumálás utáni újratemetésén a nemzeti sírkertben (Kerepesi temető): „Ahányszor csak megszólalok, kiáltanom kell és hirdetnem, hogy erőszak és elnyomás uralkodik. Az Úr igéje csak gyalázatot és gúnyt szerzett nekem egész nap. Azt gondoltam: nem törődöm vele, nem szólok többet az Ő nevében. De perzselő tűzzé vált szívemben, csontjaimba van rekesztve. Erőlködtem, hogy magamban tartsam, de nincs rajta hatalmam.” (Jer. 20,8–9)
Gérecz Attila költő is átélte ezt az érzést, vallotta, hogy „görnyesztő a kereszt, vérrel és gyalulatlan / Vádol az emberi bűn, s arcba facsarja a vért”. De kétségek között is kétségtelen az ő áldott bizonyságtétele, ami a miénk is. S ezért görnyesztő és véres, gyalulatlan terheink, keresztjeink alatt is valljuk, hogy e föld mulandó porából csak ez a kereszt vezet át az üdvösség örök honába – ahol nincs több fájdalom, sem gyász, sem könny, sem jajkiáltás többé. „Másom sincs, Uram. Beérem azzal, hogy arcodat viszem. Csak így bírtam el, kenyéren és vizen” – mondja a költő a Krisztus-követés, a Krisztus-arc hordozásának bizonyságtételével, és ez tanulság számunkra is. Tegyük fel a kérdést, érintse mindannyiunk lelkét: mi, keresztyének, beérjük-e azzal, hogy Krisztus arcát hordozzuk? Mert ha nem, arra kell eszmélnünk, hogy Gérecz Attila fiatal költőnknek sokkal több adatott, mint nekünk. S ebből a többletből jutott anynyi, hogy életében kárhozati tűz helyett áldozati lángok csapjanak fel. Mert szerette az életet. De még az életénél is jobban szerette a szabadság eszméjét, mások szabadságáért harcolni akart és tudott, s ezért halt hősi halált.
Sorsod művészete című versében így ír: „a kő csak üt ha hull (…), de utad voltam itt.” A keresztyén élet művészete valóban az, hogy e kő- és sárdobálós világban utat készítsünk annak, aki vérével megváltott minket: Jézus Krisztusnak. Legyünk hát mi magunk is jézusi utak, akiken keresztül az evangélium árad, akik miatt a kiúttalan vagy hamis utakon járó társadalom felébred, önző tudata előbb öntudattá tisztul, majd Krisztus-tudattá magasodik.
Mert csak így tudjuk mondani, amit Gérecz Atilla a Karácsonyi ének a börtönben című csodálatos versében ír: „Megtiport országon dühöng szilaj átok (…) / káromkodva töri csendjét a szent éjnek. Hallod, Názáreti, megbocsátunk (…) – Érted!” Megbocsátani csak Krisztussal és Krisztusért lehet. Krisztuson és a megtérésen kívül nincs bocsánat, csak örvénylő viszály, felszakított sebek, visszaütő szilaj szavak.
S bár a világban valóban: „Görnyesztő a kereszt, vérrel és gyalulatlan, / Vádol az emberi bűn, s arcba facsarja a vért. / Sorsa, ha rózsafüzér s amulett a töviskoszorúknak / Lourdes-i palackokká ócsul a vérveríték!”, mégis tudjuk, hogy Krisztus által van erőnk a harcokhoz, s hogy a mi szívünkben sohasem lesz semmi mássá Krisztus vére, mint az örökké érvényes áldozati vérré, azzá, amivé Isten rendeli, kereszthalálos szeretetének bizonyságaként! Mélyen hívő, igazi kálvinista református sorok ezek: bátran állíthatjuk, hogy Gérecz Attila versei az evangéliumot hordozzák. Tükör ez a költészet, amelyben a már letűnt XX. század ötvenes éveinek kegyetlen és embertelen időszaka jelenik meg. A költő elevenen és érzékletesen fogalmazta meg korát, megrázóan adva példát az utókornak.

Kun András Nándor
református lelkipásztor, teológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.