A jó királyra várva

2003. 11. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemrégiben közös kiránduláson megpróbáltuk szemügyre venni a Dunából azt, ami partjain belőle – egyelőre még – látható. Nézelődtünk, beszélgettünk. Mikszáth Kálmán, a maga idejében, megsejtve Magyarország feldarabolását, a Székelyföld elvesztéséről írt profetikus szavakat. Az urak, a pesti parlamentben ülve, vajmi keveset törődnek a határ menti területekkel: a rossz nedvkeringésű ország peremei, leszáradva a beteg fa testéről, a szomszéd kertjébe pottyannak.
A Duna mint úgymond határfolyó – elterelése óta egy hosszú szakaszon már nem is az, igazából – hasonlóképp kezd elhagyni minket odafent s a határnál alább is, kezdi felejteni egykori önmagát is: sokfelé alig ismer már rá az ember a régi, hatalmas folyamra. Mintha csakugyan (egyelőre még csak így?) hosszában akarnánk megépíteni, mégis, a nagymarosi gátat. Meg akarják építeni, persze hogy meg: mindenfelé betonoznak, parti gátakat emelnek; az egykori füzesek, legelők helyén – jól ismert, pártszerű bős-nagymarosi kép – munkagépek verik magasra a port.
Szorongásunkat táplálják a mindenfelől érkező hírek is. Dunakilitinél – hol felröppen az értesülés, hol visszaszívják: próba, szerencse – a duzzasztóműbe törpe vízerőművet illesztenének. Akkor már írja valaki – „legalább magyar mérnökök tervezzék, ne szlovákok és csehek”. Pedig nem az a kérdés, ki tervezi: az volna az igazi baj, a hatalmas öngól, hogy magunkat azzal a törpe művel (hamar kiderülne, nem is annyira törpe) a hágai folyamat szempontjából diszkvalifikálnánk. Tiltakoznak a Duna hasznosítása ellen, és aztán megcsinálják ugyanazt. „Nem tudják a magyarok, mit akarnak, összevissza csetlenek-botlanak.” Az a baj, hogy akik e gondolatot a köztudatba bevetették, a dolognak ezzel a jelentésével tökéletesen tisztában voltak. Bárhogyan áll is pillanatnyilag az ügy: tesztelés jellege volt. A magyar hatóság, a kormánnyal együtt: ellendrukker vagy tétlenkedik. Tájékozatlanok vagyunk; a szánkat tátjuk, vagy ügyesen feldobott álproblémákkal viaskodunk; a kisantant közben megteszi, amit megtehet.
„Mély homályban, éjféltájban” folyik Verespataknál egy újabb, a nagybányainál is sokkalta félelmetesebb táj- és folyómérgezés előkészítése. Horvátország buzgón készül a drávai (novij viri) vízlépcső megépítésére, oldalvízcsatornával, csúcsra járatással – ismerős nóta. Nélkülözhetetlen a hajózás szempontjából, hallani. Nem olyan nagy a vész, szajkózza a hivatalos magyar fél. A barcsi közmeghallgatáson letorkollják a környezetvédők képviselőit.
„Bármit csináltok, vesznetek kell; / mi összeesküdtünk az elemekkel, / s fajtáddal pusztulásra jutsz.” Nem csupán Mefisztofelész szavai ezek, és nem csak az emberiséghez intéztetnek, úgy általában. Kormányunk és feljebbvalóink ugyanezzel az üzenettel fordulnak hozzánk, nem is annyira rejtjelezve. Már a paksi üzemzavar napjaiban sejthető volt, hogy újra előhúzzák a nagymarosi kártyát. Kezdődik minden elölről, a szoktatás, a beetetés. Ha nem tetszik Paks, megkaphatjátok Nagymarost. Megkaphatjuk a végén mind a kettőt, tetézve.
Hol itt, hol ott kezdik kiszivárogtatni a dolgot, tényleg ereszt kicsit a gát. „Valaki azt mondta, hogy … (ne írd meg, ki mondta kinek).” Vasali Zoltán cikke a Heti Válaszban (2003. 10. 17.): „…dr. Szentgyörgyi Zsuzsa villamosmérnök a Heti Válasz kérdésére megerősítette, hogy a jelenlegi helyzetben nem elképzelhetetlen egy dunai, például Nagymaroson működő erőmű megépítése”. „Például Nagymaroson” – mily eredeti ötlet! Ki van ez dekázva ügyesen. Miért kell a Heti Válasznak megkérdeznie dr. Szentgyörgyi Zsuzsát? Nem Medgyessy Péter vagy Szili Katalin vonja vissza az MSZP választási ígéretét, amely szerint az MSZP soha többé nem kíván gátat építeni a Dunán (kétszer már ráfizettek)? Dr. Szentgyörgyi Zsuzsa mondja, amit mond. Ha nem jön be a dolog, marad nála a labda. Fő, hogy már megint témánál vagyunk.
És jönnek a régi, százszor megcáfolt, visszavert érvek, mintha ismét 1986-ot, ’87-et írnánk. Mintha arra a meghökkentően kevés, ki sem fizetődő villamos energiára akkora szükség volna, megérné a fél országot feldúlni érte, megfosztva minket maradék ivóvízbázisainktól a már nem is csak közelítő, nyaranta már perzselő hőhalálban! Mintha egyetlen cél volna csak, a maradék Magyarországot is eltüntetni a föld színéről. Pedig ez a táj még ma is a hazánk. Absztrakt emberek kora jött el: Vasali cikkében ez a kérdés fel sem merül… A kavicspadok felől persze nem kérdeznek senkit, amik alatt még ma is kristálytiszta ivóvíz rejlik, nagy mélységekig. A politikusoknak, energetikusoknak, közgazdászoknak talán még rengeteg idejük van, de az életnek már nincs sok elvesztegetni való ideje.
Mégis, magyarnak számkivetve… van a cikkben valami biztató is. Az uniós vízügyi irányelvek 2000. december 22-én megjelent tervezete alapvető célul a vízi élővilág, elsősorban a halpopuláció védelmét tűzi ki. Az új szabályozás szerint egyebek mellett tilos volna a folyók teljes szélességben való elzárása. Csakhogy Vasali, érthetetlenül, ebbe sem kapaszkodik bele. Azt látja inkább, hogy ettől szakmai körökben komolyan tartanak.
A Duna elterelésének 10. évfordulójáról az ország mély hallgatásba burkolózva emlékezett meg. A döntéshozók és a médiumok addig hajtogatták, hogy a Szigetköz ügye tisztán politikai kérdés, míg végül még a környezetvédők is elhitték a dolgot. A Szigetköz ma egyet jelent a többféleképp értelmezett hágai döntéssel, az egyszer használatos, eldobható szakértői anyagok tömkelegével, a több mint egy éve ki sem nevezett kormánybiztossal, a dunakiliti duzzasztót beüzemelni kívánó helyi vállalkozói érdekcsoporttal és a már létre sem jövő magyar–szlovák vízmegosztási tárgyalásokkal; mint védendő értékeket hordozó táj hivatalosan megszűnt létezni. Közben a terület legértékesebb és legtöbbet szenvedő részét, a hullámteret konokul figyelő ember azt veszi észre, hogy azt szép lassan kezdik felszámolni – magyar részről.
A Szigetközben csaknem egy évtizede működő vízpótlórendszer hivatalosan kinyilvánított feladata az volna, hogy a mellékágrendszer természeti állapotában keletkező károkat – míg csak a Duna vízhozamának jelentős részét vissza nem kapjuk – minél kisebbre csökkentsük; valójában azonban egyedül a szigetek közti gazdasági tevékenységeket szolgálja, mesterséges szabályozás kereteibe törve a még természetközeli részeket is.
A szigetvilág zártságát tudatosan megszüntetik. Ezt az Európában egyedülálló vízi világot, a folyóágak fonatos szövevényével körülölelt számtalan szigetet a hazai vízügyi szakembereknek sikerült szárazfölddé átalakítani. A Behajtani tilos! táblákkal gondosan megjelölt feltáróutakon virágzik a gépkocsis horgászat és a turizmus. Az utak és hidak száma egyre szaporodik, ha valamelyik szigeten nagyobb fakitermelésbe fognak, ökológiai okokból hidat vernek közé és a már meglevő úthálózat közé.
Utunkon megálltunk Tátnál, ennél az – egyelőre még – hangulatos kis falunál. Az ide tervezett elkerülőutat közvetlenül a parton szándékoznak elvezetni, tönkretéve a település nagy kincsét, a táti szigetvilágot, a vizes élőhelyeket, a folyóparti erdőt, teljesen elzárva a falut a pihenést, turisztikai lehetőségeket kínáló folyótól. Elképesztő elgondolás, hiszen vezethették volna az utat a falu másik, belső oldalán is. (A község vezetősége talán Budapestről vette a példát, ahol ez a szemlélet már bevált: a Duna partjai, amelyek szolgálhatnák a városlakók felüdülését is, benzinbűzös autóutak, s még inkább azzá szándékoznak tenni őket.)
Süttő után, ahol az autóút már ma is a Duna-parton halad, a kanyarral szemben egy keskeny, hosszan elnyúló sziget fekszik. A fák folyóba nyúló gyökerei, a kavicsos part már nincs, két évvel ezelőtt a szigetet körbekövezték. Vízügyi szakkifejezéssel: „a rendezetlen partot rendezték” – az élővilág iránti legcsekélyebb rokonszenv nélkül.
Gönyű fölött az autóút a Duna ártere mellett vezet el. Nemrégen itt még legelő húzódott a több mint fél kilométernyire folyó Dunáig. Most gőzerővel töltik fel az árteret, közel egy négyzetkilométer területen. Tábla hirdeti, hogy nagyszabású beruházás keretében kikötőt építenek és mederkotrást végeznek – főleg a Dunából kotort kaviccsal töltve fel a területet. Mekkora kikötőt építenek itt és kinek? Mire jó ez a lankadatlan kotrás? Miért kell nekünk szélesebb és mélyebb hajóutat kialakítanunk és a két folyó összekötő csatornán? Ahol kotorják a medret, ott szükségképp fellép a sokat emlegetett medermélyülés, nehezítve a hajózást; s mellesleg éppen a medermélyülésre hivatkozva szokták követelni – leginkább a vízügyi lobbi – a nagymarosi duzzasztó felépítését, amelynek halálos következményeit viszont mindenki ismeri, s leginkább talán azok, akik le akarják tagadni őket előlünk. A bűnös kör bezárul. Vajon véletlen-e, hogy ahol csak érintettük a Dunát, mindenütt a pusztítás képei tárultak elénk, s hogy ezek a beruházások kivétel nélkül a nagymarosi gát elbontása és a hágai ítélet meghozatala után kezdődtek el?
Egyre többet hallatják szavukat azok, akik csak ürügyeket keresnek újabb duzzasztók építésére. A nemrégiben az USA-ban és Olaszországban bekövetkezett áramkimaradásokat is úgy próbálják beállítani, mintha nem hálózati problémák, hanem az erőművek gyenge teljesítménye miatt következtek volna be. Azt sugallják ezzel, hogy újabb erőművek – elsősorban a nagymarosi – megépítése nélkül nálunk is problémák adódnak majd az áramellátásban. Európában, a legtöbb fogyasztási cikkhez hasonlóan, áramból is többet termelnek, mint amennyi a pillanatnyi igény; a gondot nem az áram termelése, hanem annak eladása jelenti. Itt állunk a szabályozott Duna két partján, egyfelől a féllegitim politikus, aki választóitól már csak azért sem tud cselekvési impulzusokat kapni, mert nincs velük kapcsolata, másfelől az egyszerű ember, akinek fáj, hogy a Dunát végigbetonozza a hatalmi konglomerátum, de most már megint nem reméli, hogy hatást gyakorolhatna a politikára – legjobb esetben is a jó királyra vár, aki majd rendet csinálna.
Reményt keltő fejlemény a polgári körök létrejötte: abból a felismerésből születtek, hogy a négyévenkénti váltógazdaság tabula rasája teljesen kilátástalanná teszi a hosszú távú gondolkodást. A polgári körök arra hivatottak, hogy igazi közéletet éljenek, kezükbe véve helyi ügyeiket. Nagy veszélyt jelentene azonban, ha mindössze egy párt választási háttérországává degradálódnának. A pártdemokrácia, amelynek a (választó)polgárra csak addig van szüksége, amíg leadja voksát, a struktúra lényegéből fakadóan legitimitási zavarokkal küzd, akár tisztességes a megválasztott, akár nem. Jóhiszeműen úgy gondolom, a Fidesz szövetséggé szélesítve és tagozatokká tagolása ennek a problémának az érzékeléséből született; újra meg újra visszatérő kérdés azonban, mi lesz a többi emberrel, nevezzük őket jó szándékú baloldalinak, mérsékelt liberálisnak vagy apolitikus, kiábrándult átlagpolgárnak. A Szövetség környezetvédelmi tagozata ugyanezzel a legitimációs kérdéssel küzd. Tettei és döntései főleg a tagozat vezetőinek szándékait tükrözik, de honnan merítik ők cselekvéseik impulzusát? Rá kell jönnünk előbb-utóbb, hogy – politikai téren – a többségi demokrácia ideje lejárt, elkerülhetetlen a részvételi demokrácia, a konszenzus felé való elmozdulás. Arra is rá kell jönnünk, hogy a szellem területén nincs helye demokráciának. A kétszer kettőt nem lehet megszavazni, sem érdekegyeztetés alapján eldönteni. A politikának tehát kommunikálnia kell mindenkivel: a szellem embereivel, akik függetlenek és mindenkivel, akit döntései érintenek. Mi lehet ennek a formája? Még nem tudni, de ez van a levegőben. A Korszellem arkangyala ezt súgja a fülünkbe.

A szerzők a Duna Charta tagjai

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.