A Bokros-csomag szellemisége újra kísért

Mádi László
2004. 03. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ismert, hogy a politikai rendszerváltás időszakára Magyarország vált a térség legeladósodottabb országává. Különösen így van ez, ha azt is beleszámoljuk, hogy Lengyelország, még ha teljesen más hitelezőkkel is (a magyarokkal ellentétben zömében közvetetten nem magánemberek, hanem államok és államilag – nyugati államok által – garantált hitelei voltak), de lényegesen tudta csökkenteni az adósságállományát. Így Magyarország úgy indult el a korábbi KGST által védett pozíció utáni szabad versenyfutamában, mintha valaki egy százméteres síkfutás olimpiai döntőjében ólommellényben próbálná felvenni a versenyt többi vetélytársával.
Döntő részben ez az adósságállomány volt az oka annak, hogy ilyen gyors ütemű és a készpénzfizetést ennyire előtérbe helyező (s ezáltal döntően a nyugatiak tulajdonszerzését segítő) privatizáció történt. A hiteltörlesztés terhe ugyanis olyan nyomasztó volt, hogy az egymagában kikényszerítette a gyors privatizációt, s egyúttal a kamatkiadások hiánytalan fizetése miatt lényegében a minimálisra szorította az Antall-kormány gazdaságpolitikai mozgásterét egy rendkívül tőkeínséges időben. A gyors és készpénzes privatizáció, valamint a válságok kezeléséhez szükséges források hiánya mind a gazdasági visszaesésben, mind pedig a munkanélküliség drasztikus megugrásában éreztette hatását. A bénító adósságállomány következménye a kilencvenes évek gyors, a volt szocialista országokban egyenesen egyedülálló liberalizációs törvénycsomagja, s ezen belül a rendkívül szigorú csődtörvény bevezetése.
A kilencvenes évek két sokkterápiájának első csomagja 1991–92-ben zajlott le, amelyet a volt szocialista országok gazdasági kapcsolatrendszerének a teljes összeomlása mellett egyedi jellegzetességként még a kommunisták által felhalmozott óriási adósságállomány is kiváltott. Ezután egy rövid fellélegzés következett, s egy jó év (1993), melyre nyilvánvalóan rányomta az is a bélyegét, hogy ez az év az országgyűlési választások előtti, úgynevezett választási év volt. Ennek megfelelően mind a gazdasági növekedés tekintetében, mind a megugró külső és belső hiány vonatkozásában is a gazdaságpolitika lazára eresztette a gyeplőt.
Ennél a pontnál van egy közszájon forgó félreértés. Nevezetesen az, hogy a Bokros-csomagot szinte egyedül és kizárólag az MDF-kormányzat gazdaságpolitikai tévedéseinek tudja be. Elfelejtik ugyanis, hogy 1994 kora nyarától már a szocialisták kormányoztak! Az ominózus Bokros-csomag pedig csak rá kilenc hónapra született, s bátran megkockáztatom, hogy az a kilenc hónap késedelem legalább olyan mértékben járult hozzá a problémákhoz, mint az elődjének esetleges hibái. A kilenc hónap pedig nemhogy semmittevéssel, hanem egyenesen áldatlan és ádáz politikai csatározásban telt a Horn Gyula és pénzügyminisztere, Békesi László között. Ennek a hatalmi harcnak egy 1994. év végi pótköltségvetés – amelyben drasztikus áfaemelésről határoztak, s egyúttal kísértetiesen megrajzolták ezzel a párhuzamot az 1994-es és a 2004-es adóemelési történések között –, a sodródás és a válságba torkolló bizalmatlanság és hiteltelenség lett az eredménye.
Ismerek olyan előterjesztést, amelyet Békesi László nyújtotta be a Bokros-csomag megszületése előtt alig két hónappal a miniszterelnöke elé, és tartalmában kísértetiesen hasonlított a március 12-i döntésekhez. Csakhogy Horn Békesinek azt nem írta alá, amit aztán Bokrosnak aláírt. Meggyőződésem, hogy két hónappal korábban sokkal kisebb véráldozattal lehetett volna válságot kezelni, illetve megelőzni. Sőt, ha a magát lépten-nyomon szakértőinek mondott kormány 1994 közepén rászánta volna magát egy kisebb korrekcióra, akkor a Bokros-csomag lényegében elkerülhető lett volna. Erről a balliberális sajtó azóta is mélyen hallgat.
A rendkívül káros semmittevés és hatalmi harc oda vezetett, hogy nagyon erős leértékelési várakozások alakultak ki 1995 év elején. A leértékelési várakozások – ugyanúgy, ahogy az inflációs várakozások – önmagukat beteljesítő próféciáknak bizonyultak, így a Bokros-csomag közvetlen nyertese kétségkívül a leértékelésre spekuláló, akkor már zömében nyugati kezekben lévő bankok voltak. Itt, ezen a ponton is nagy a hasonlóság az akkori és a mai bankárkormány tettei és gondolkodásmódja között.
Annak ellenére, hogy ma szinte csak azok a közgazdászok szólalnak meg a balliberális médiában, akik istenítik a csomagot, a szakmai megítélés erősen megosztott volt. Köves András és az általa képviselt Kopint-Datorg nagyon erős, szinte megsemmisítő kritikával illette a Bokros-csomagot, utalva egyúttal a csomag készítőinek szocializmusbeli gyökereire. (Köves András: Gazdaságpolitikai dilemmák és lehetőségek a Bokros-csomag után, Külgazdaság, 1995/11., 10. o.)
Szerintünk a csomag alapvetően a valóság problémáinak csak egy szűk szeletével foglalkozik, s azt is rosszul közelíti meg. Az ország számos súlyos gazdasági problémája közül kiemeli a pénzügyi egyensúlyhiányt, ezen belül pedig a költségvetési deficitet tekinti az alapvető problémának. Ez utóbbin belül is nem a ma szintén jelentős államadósság-finanszírozást és annak költségvetést terhelő kamatterheit tekinti megoldandó feladatnak, hanem a fogyasztást ítéli károsnak és visszaszorítandónak.
Ez utóbbi ponton sok a rím a Bokros akkori és Draskovics jelenlegi pénzügyminiszter felfogásában. Mindkettő a költségvetési kiadáscsökkentést, a fogyasztás visszaszorítását és az export ösztönzését tartja kívánatos célnak. A különbség annyi, hogy Bokros nyíltan felvállalta a később az Alkotmánybíróság által jelentős részben alkotmányellenesnek minősített, de hatásaiban még így is radikálisan antiszociális csomagot. Ám mindkettőben közös, hogy az időszakuk alatt, illetve nem kis részben a tevékenységüknek köszönhetően lesz magas az infláció. Társadalompolitikailag tehát a megszorító intézkedések és az infláció jelentős emelkedése (1995-ben az előző évhez képest közel tíz százalékkal emelkedett a pénzromlás mértéke) egy nem is titkolt jövedelemátcsoportosítást eredményeznek a bérből és fizetésből élőktől a tőkejövedelmekkel rendelkezők javára, valamint a keresletcsökkenés következtében történő jövedelemvesztés miatt a vállalkozásokon belül a hazai piacra termelőktől a zömében külföldi tulajdonú, exportképes nagyvállalati kör javára. Kárvallottja volt még az állami szféra is a megszorításnak, akárcsak most, 2004-ben a Draskovics-csomag esetén.
Egy másik szakmai műhely, a Matolcsy György vezette Privatizációs Kutatóintézet más közgazdasági érvvel alapjaiban kérdőjelezi meg Bokros Lajos alaptéziseit. 1994-ben ugyanis csak 0,7 százalékos fogyasztásnövekedés történt, tehát a mintegy hétszázalékos reáljövedelem-növekedés nem jelent meg a fogyasztásban, hanem túlnyomórészt a megtakarításokat gyarapította, s így igaz az az állítás, hogy „Az életszínvonal-csökkentés tehát felesleges áldozat volt, amely egy téves diagnózison alapult. 1995–96-ban a reálgazdasági mutatók romlásával fizeti meg a magyar gazdaság a téves diagnózison alapuló hibás terápiát. A gazdaság 1994-ben már 2,9 százalékos növekedést ért el, ami minden bizonnyal az 5-6 százalékos sávban folytatódott volna 1995–96-ban, ha a Bokros-csomag az árfolyampolitika helyes módosítása mellett nem csökkenti a belföldi keresletet. Ennek csökkenése ugyanis visszafogta a termelést, mérsékelte az árutermelők várható profitrátáját, és ezzel csökkentette a beruházásokat.” (Privatizációs Kutatóintézet: Helybenjárás és szabadesés, Társadalmi Szemle, 1997/2., 5. o.)
Így a Bokros-csomag a gazdasági növekedés visszaesését eredményezte egy olyan helyzetben, amikor a beavatkozás hiánya esetén a gazdaságban a növekedés fokozódása következhetett volna be. Ezért állította összefoglalóan az EBRD egyik tanulmánya azt, hogy Magyarország két évet vesztett a sokkterápiának köszönhetően.
A Bokros-csomagként emlegetett emlékezetes 25 pont ugyanis közvetlenül és közvetetten négy területet ölelt fel, illetve hatásaiban négy területre terjedt ki. A szakemberek és a társadalom fogadtatása tekintetében a külgazdasági lépéssorozat volt az, amelyik a legkevesebb kritikát kapta. Ezek az eszközök javították pedig leginkább mind a belső, mind pedig a külső egyensúlyt. Mégis ma alig emlegetjük ezt a területet, ellentétben a restrikció szociális lépéseivel. Ennek lényegében három eleme volt: a vámpótlék bevezetése, a forint kilencszázalékos egyszeri leértékelése és az egyúttal bevezetett új, úgynevezett csúszó árfolyamrendszer. Ez utóbbi azt a hatást eredményezte, hogy a forint értékvesztését havonta fix, eleinte 1,2 százalékos szinten határozták meg. Ez kiszámíthatóvá tette az árfolyamot, az addig rendkívül hektikus árfolyammozgások után egyben az inflációt is feltételezte. A leértékelés segítette az exportot, s az import csökkenésének irányába hatott, amellyel a kormány a külgazdasági egyensúly irányába próbálta terelni a gazdasági folyamatokat. A vámpótlék jelentette (az infláción kívül) a legmagasabb költségvetési bevételt. Ez a lépés szelektíven ellenösztönözte az importot, hiszen nem vonatkozott az energiahordozókra, a beruházásokra, az exportáláshoz szükséges behozott nyersanyagokra és alkatrészekre.
S hogy még ennek a külgazdasági csomagnak sem volt hosszú távon pozitív hatása, azt még a közismerten baloldali Petschnig Mária Zita is kiemelte. (Petschnig Mária Zita: Csomagbontás, Magyar Hírlap, 1996. 05. 05.)
Vannak olyan szakértők is, akik szerint a külgazdasági folyamatok későbbi relatíve kedvezőbb adatai részben a külkereskedelmi statisztika módszerének módosításából származnak, abból a tényből, hogy 1997-től az ipari vámszabad területek közismerten pozitív egyenlegét is beszámították a külgazdasági egyenlegbe. A statisztikai módszerek megváltoztatása, a Központi Statisztikai Hivatal elnökének legutóbbi leváltása, valamint a hirtelen javuló év végi adatok a mai helyzettel is mutatnak némi rokonságot a statisztika szavahihetőségét illetően.
A másik terület Bokros legendássá vált szociális érzékenységéről ad számunkra betekintést. Mielőtt a konkrét szociálpolitikát ért változásokat vizsgálnánk, alaposan szemügyre kell vennünk a csomag szemléleti bázisát, alapfilozófiáját. Bokros és a szocialisták a jövedelemhatár bevezetését tartották a rászorultság legfontosabb mérőeszközének. Azon túl, hogy az a szemlélet is kísértetiesen hasonlít például az otthonteremtési támogatások adókedvezménye megvonásának technikájához, jól ismert volt az a tény, hogy 1995-ben, a bevezetés idején a magyar gazdaságban hozzávetőleg egyharmados aránnyal szerepelt a fekete- és a szürkegazdaság. Olyan családok gyermekei kaptak tömegesen családi pótlékot, ahol a vállalkozó apuka (aki minimálbéren volt bejelentve) Mercedesszel vitte rászorult gyermekét az iskolába, miközben egy frissen diplomázott fiatal házaspár néhány éves munkaviszonnyal egy gyermeket vállalva már kiszorult a rászorultsági ellátásból. Az is furcsa, hogy egy rendszer hogyan működhet rászorultsági elven, ha csupán tíz százalékát zárja ki a rászorultak köréből – mint ahogy történt ez a családi pótlék esetében. Többe kerül a lé, mint a hús: azaz az ellenőrzés és a nyilvántartás mint költségvetési megtakarítás.
Szintén beszédes az az adat, mely szerint 1994 és 1998 között mintegy 300 ezer munkahely szűnt meg – egy összességében fejlődő gazdaság mellett. Drasztikusan nőttek a jövedelemkülönbségek, hiszen a csomag társadalompolitikája – mint ahogy már korábban utaltunk rá – ezt eredményezte. A Bokros-csomag a legnagyobb pusztítást a humán szférában végezte, az egészségügyben, az oktatásban és a gyermekjóléti kiadásoknál. A legsokkolóbb az a fejlemény, amely a meg nem született gyermekekben méri a csomag szó szerint emberpusztító hatását. 1995-ben az előző évihez képest 2466-tal nőtt a terhességmegszakítások száma, 1996-ban pedig az utolsó békeévhez képest újabb 2109 magzatgyilkosságot regisztráltak. Itt pedig különösen igaz az az állítás, amit a liberálisok gyakran hangoztatnak, nevezetesen, hogy a politika nagyon nehezen tud javítani valamin, ám annál gyorsabban és erőteljesebben tud rombolást előidézni. S vajon hányan nem vállaltak gyereket olyanok, akik abban az időben tervezték azt, ám a létbizonytalanság és a félelem miatt végül is nem vállalkoztak a gyermekáldásra? Ne feledkezzünk el arról a tényről sem, hogy az azonnali következményeken kívül van egy olyan hatás is, hogy a következő nemzedék már eleve kisebb lesz, hiszen kevesebb anya kerül szülőképes korba.
Összeszámolva a kárt, az oktatásban mintegy ezer oktatót bocsátottak el, s a négyéves szocialista ciklus alatt több mint félezermilliárdot vontak ki az oktatás költségvetési támogatásából. Szintén figyelemre méltó, hogy a fogmegtartó kezelések ingyenességének megszüntetésével a fogtömések száma hárommillióról másfél millióra esett vissza, s a Bokros–Medgyessy pénzügyminiszteri „kezelés” hatására 1995 és 1998 között az 1994-es bázishoz képest több mint 11 millióval csökkent a fogkezelések száma.
A legalattomosabb és ugyanakkor a legfájdalmasabb antiszociálpolitikai eszközre, az inflációra jellemző volt Bokros Lajos elhíresült mondása, mely szerint nem tudnak annyi bér- és nyugdíjemelést adni, amelyet ő el ne tudna inflálni. Ez történt akkor is, hiszen az infláció az 1994-es 18,8 százalékos szintről 1995-re 28,2 százalékra nőtt, s még 1997-ben is a 18,3 százalékos szintet produkálta. A legnagyobb vesztesek a legszegényebbek és a kizárólag hazai piacra gyártó kis- és középvállalkozók voltak, akik más oldalról szembesültek az alacsony fizetőképes kereslettel. Ott a legjelentősebbek az áremelések, ahol a legkiszolgáltatottabbak az emberek: a gyógyszereknél, a fűtés- és világításszámláknál, a tömegközlekedésnél, az alapvető élelmiszereknél.
A külgazdasági csomag, a szociális megszorítások és az inflációs terhek mellett a Bokros-csomag negyedik központi eleme a privatizáció újbóli felpörgetése volt. A nyolcvanas évek spontán privatizációs hullámának elindítása (az elvtársi privatizáció) után a kilencvenes évek közepén olyan vagyontárgyakhoz nyúltak, amelyek esetében még a nyugati országok jó részében sincs privatizációról szó. Sőt, állami cégek léptek be Magyarországra megvásárolni a stratégiai jelentőségű vagyont, az energiaszolgáltató vállalatokat. A privatizációs kampány eredményeképp világszerte páratlan privatizációs hullám történt. Egy év alatt a GDP kilenc százalékának megfelelő nyugati pénz áramlott az országba, mintegy 4,5 milliárd dollár működő tőke formájában. Bizonyos szempontból még szerencse, hogy az 1994-es év végi mintára – a diósgyőri acélművek mintegy húszmilliárdos kisegítésével, aminek azóta sem látjuk az eredményét, a sportklubok adósságainak átvállalásával és még számos lépéssel – bemutatott osztogatás politikáját a parlament keresztülhúzta, s a Horn Gyula, Suchman Tamás páros akarata ellenére azt zömében az államadósság csökkentésére fordította.
Itt, ezen a ponton megint nem árt hangsúlyozni: az adósságállományunk növekedése a Medgyessy-kormány színre lépésével újólag drámai fordulatot vett, s a 8200 milliárdos kormányváltáskori állomány mára (2004 január végével bezárólag) 11 000 milliárd (!) forintra duzzadt. Ez fejenként 280 ezer forintos növekménynek felel meg.
Az a típusú ultraliberális gazdaságpolitika, amelyet Bokros Lajos képviselt, ebben a szociális kegyetlenségében csak az Amerikai Egyesült Államokban dívik, ám ott is megvan az eredménye (bűnözés, drogfogyasztás, az analfabéták elrettentő aránya). Az igazi megoldások mindig a hagyományainkhoz kell, hogy illeszkedjenek, s a gazdaság rendbehozatala sosem lehet öncél.

A szerző közgazdász, országgyűlési képviselő
(Fidesz – Magyar Polgári Szövetség)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.