A Kökény-ultimátum margójára

Hankó Zoltán
2004. 03. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egészségügyi miniszter vallomásából értesülhettünk arról, hogy az év első hónapjaiban a lakossági gyógyszerterhek az előzetesen ígért 8 százalék helyett a duplájával nőttek. Úgyszintén ekkor vált publikussá, hogy éves szinten – a januári kiadás- korlátozó intézkedések ellenére – a tb-gyógyszerkassza mintegy 40 milliárdos túlköltésére lehet számítani, mert a tb januári és februári kiadásai jóval meghaladták az előzetes kormányzati várakozásokat.
Lehet, hogy a kormányapparátust meglepték a fejlemények, de a lakosságot és a szakembereket nem. A betegek már január 2-án szembesülhettek patikai kiadásaik drasztikus növekedésével, a szakemberek pedig tavaly ősszel, még az idei költségvetés elfogadása előtt figyelmeztettek rá, hogy a betervezett összeg 60 milliárddal kevesebb a szükségesnél, továbbá a hiány csökkentésére elhatározott intézkedések nem elégségesek a várható finanszírozási problémák feloldására. Elvileg ugyan számítani lehetett volna a gyógyszerkassza szokásos évközi feltöltésére, ezt azonban a Draskovics-csomag már nem teszi lehetővé. Így a kormánynak – március első napjaiban felismerve a köztudottat – határozni kellett: vagy a betegekkel fizetteti meg a hibás költségvetési tervezés következményeit, vagy a gyógyszerpiac szereplőin vasalja be a március elején mintegy 40 milliárdosra taksált összeget.
A kormány úgy döntött, hogy a hiányt a gyógyszergyárakkal finanszíroztatja meg. Ezért március 8-án felszólította őket, hogy havi ütemezésben, önként fizessék be a támogatott gyógyszereik eladásai alapján április 1. és december 31. között képződő árbevételük 15 százalékát az OEP kasszájába. Mivel azonban a gyárak önkéntes jótékonykodására önmagában kicsi volt az esély, a kormány igyekezett nyomatékosítani az elvárását azzal, hogy ennek elmaradása esetén a szükséges intézkedést hatósági jogkörében eljárva teszi meg, sőt a hatályát kiterjeszti a nem támogatott gyógyszerekre is.
Ezzel párhuzamosan a kormány kommunikációs kampányba kezdett, melyben az első hónapok túlzott lakossági kiadásnövekedéséért a gyárakat tette felelőssé. Volt olyan megnyilatkozás is, ami azt sugallta, hogy nem a támogatott gyógyszerkörben bekövetkezett támogatás-visszafogás miatt lépték túl a tervezett 8 százalékos lakossági tehernövekedést, hanem a szabadáras gyógyszerkörben a gyárak az indokolatlan áremelés eszközéhez nyúltak. Nem kell pénzügyi szakembernek lenni ahhoz, hogy az állítás képtelenségét felismerjük. Ahhoz ugyanis, hogy az összforgalom alig 15 százalékát kitevő szabadáras gyógyszerek áremelése okozza a teljes gyógyszerkörre vonatkozóan a lakossági gyógyszerterhek tervezettnél száz százalékkal nagyobb növekedését, olyan áremelést kellett volna ebben a termékkörben végrehajtani, amit nemcsak a piac nem visel el, hanem egy szociálisan érzékeny kormánynak már január 1-je előtt sem szabadott volna szó nélkül hagyni.
Túl azon, hogy az érintettek ritkán örülnek egy ilyen intézkedésnek, a gyárak két ok miatt joggal berzenkedtek. Egyrészt alig múlt el két hónap azóta, hogy a kormány – a tb-büdzsé ismeretében (!) és különösebb viharok nélkül – megegyezett a gyárakkal az ez évi árakról és támogatásokról. Másrészt tavaly augusztusban – a 2003-as évre vonatkozóan – már aláíratott velük a kormány egy hasonló szerződést (Magyar Nemzet, 2003. augusztus 8.), szent esküvéssel fogadva, hogy többé ilyenre nem kerül sor. Ráadásul a tavaly nyári ügylet kapcsán a mai napig rendezetlen elszámolási viták vannak a gyárak és az OEP között. Így tehát nem meglepő, hogy a Magyosz tagvállalatainak a képviseletében Orbán István elnök kijelentette: ha így is, úgy is elvonják a pénzüket, inkább azt a megoldást választják, ahol nem csupán az OEP-kassza visszatöltésére kerül sor, hanem a betegek terhei is mérséklődnek. A termelői árak hatósági csökkentése ugyanis a fogyasztói árakat és a lakossági térítési díjakat is mérsékli.
Nem tudni, hogy a kormány számolt-e ezzel a fordulattal, de tény: azonnal rácsapott a lakossági kiadások csökkentésében rejlő kommunikációs lehetőségre és – neoliberális gazdaságpolitikájához nehezen illeszthető frazeológiával, de a közelgő EP-választásokra gondolva – elkezdett kampányolni a betegek terheinek csökkentése mellett. Azonban ne feledjük: eredetileg az általa preferált változat szerint esze ágában sem volt a szociális szempontok érvényre juttatása és a lakossági kiadások mérséklése. Csupán az önmaga által állított költségvetési korlátoknak való megfelelés volt a célja.
El kell ismerni, hogy társadalmi szempontból kedvező fordulat a lakossági gyógyszerterhek csökkenése. Ez még akkor is igaz, ha a kezdetben 15 százalékosra beharangozott általános csökkenés helyett sokkal cizelláltabb lesz a végleges kép. De a hatósági gyógyszerárcsökkentés – pontosabban annak módszere – egy sor olyan problémát hoz a felszínre, amelynek negatív hatásával makrogazdasági, gyógyszerellátási és lakossági szinten egyaránt számolni kell.
A jól feltőkésített (és világpiacon mozgó) gyárak jó lehetőségekkel rendelkeznek az összesen 30-35 milliárd forintosra becsült árbevétel-kiesés rájuk eső hányadának részleges kompenzálására, a nemzeti kézben lévő kisebbek már kevésbé. A kompenzálás egyik eleme lehet, hogy egyes kisforgalmú, kisebb haszonkulcsú készítményeiket kivonhatják a piacról, de a gyógyszerek tömeges kivonására nem kell számítani. A nemzeti kézben lévő (és olcsóbban termelő) kisebb gyárak a veszteségeiket viszont kevésbé lesznek képesek kompenzálni, így fennáll a veszélye, hogy a rájuk kényszerített árversenyt nem bírják és a helyüket a piacon hosszabb távon mások veszik át. Érdekes és továbbgondolandó fejlemény az is, hogy a privatizáció előtt álló 25 százalékos Richter-részvénycsomag értékcsökkenését a tőzsde már visszaigazolta, ennek nagyságrendje fokozatosan közelíti a tízmilliárdos értéket.
A nagykereskedők vesztesége – év végéig számolva az intézkedésekkel – elérheti a 8 milliárd forintot, de ahhoz, hogy a működőképességüket megőrizzék, ennek legalább a felét a patikákra kell terhelniük. A patikák közvetlen és közvetett veszteségei év végéig meghaladhatják a 8 milliárd forintot, amit a nagykereskedelmi kedvezmények megvonása akár 12 milliárd fölé vihet. Túl azon, hogy ez a tavalyi összárrés közel 20 százaléka (!), a helyzetüket két további jellemző is súlyosbítja. Nekik már nincs kire továbbhárítani a veszteséget, ráadásul – mint minden családi vállalkozás Magyarországon – alultőkésítettek. Így az összes gyógyszerpiaci szereplő közül a leginkább kiszolgáltatottak. De kérdés, hogy van-e egyáltalán olyan ágazat ma Magyarországon, amelyik egy ekkora forráskivonást talpon állva kibírna?
Szükségszerű, hogy egy ilyen forráskivonás következményei megjelenjenek a gyógyszerellátásban. Romlani fog az ellátás minősége és biztonsága, növekedni fog a hiánycikkek száma, mindennapossá válik a gyógyszert kereső betegek patikáról patikára vándorlása. És bár többen óva intenek a nagyobb gyógyszerpiaci káosz vizionálásától, biztonsággal állítható, hogy a számított patikai kiesés mindössze 16 százalékára vonatkozó (nettó 2 milliárdos) kormánykompenzáció nem lesz elég a zavartalan ellátás fenntartására.
Éppen emiatt nehezen érthető, hogy a gyógyszerészkamara és a nagykereskedők miért játszottak kivárásra és miért nem tiltakoztak azonnal az ellen, hogy a gyártóknak tett kormányultimátum lényegében arról szólt: vagy megegyezünk, vagy ha nem, közösen büntetjük a nagykereskedőket és a patikákat. Erélyesen tiltakozniuk kellett volna azért, mert ez így etikátlan, másrészt jelezniük kellett volna a teljes körű kompenzáció igényét. Hiszen a kialakult helyzetért semmiben sem felelősek és annak semmilyen vonatkozásban nem okozói.
De egyéb kérdések is felvethetők. Jót tettek-e a betegeknek (és önmaguknak) azok a gyárak, amelyek aláírták a kormány által készített szerződést? Hiszen az ő áraik így nem csökkennek, szemben azokéval, akik ellenálltak a kormányzati ultimátumnak? Hogyan oldhatók meg orvosszakmailag az átrendeződő árak és támogatások miatt két hónapon belül újra esedékessé váló terápiás átállítások? És végül: az újra becsapott és zúgolódó gyárakkal lehet-e olyan megállapodást kötni a hatósági árszabályozás ideje alatt, ami mentesíti a betegeket és a tb-kasszát a korlátozás feloldása utáni negatív visszacsapástól?
Az OEP sok év óta előszeretettel hangoztatja, hogy ő a legnagyobb vevő, tehát gyógyszerpiaci szereplőnek tartja magát. Ha viszont ez a szerep kényelmetlenné válik a számára, előszeretettel menekül hatósági pozícióba, és így bújik ki a gazdasági erőfölénnyel való visszaélés vádja alól. Nem jobb a kormányzati magatartás sem: a hibás tervezés miatt szorulttá váló helyzetében a piaci szereplőket régről hozott piacidegen államigazgatási módszerekkel tartja sakkban, máskor pedig a piaci szempontok jobb érvényesülését segítő liberalizációs törekvéseket támogat. Ahelyett, hogy a szabályozott piacok logikáját követve próbálna meg hosszabb távon is érvényes megállapodásokkal piaci stabilitásra törekedni.

A szerző gyógyszerész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.